گزارش پنتاگون از تحرکات جدید چین در نزدیکی آبهای تایوان

ایسنا نوشت: پنتاگون، چین را به رو آوردن به "تاکتیک‌های قلدرمآبانه" و "مداخله قهرآمیز" در عملیاتهای اکتشاف نفت و گاز در آبهای مورد ادعای ارضی با کشور ویتنام متهم کرد.

اخیرا بر مبنای اطلاعات مربوط به رهگیری مسیر کشتی‌ها مشخص شد که روز شنبه یک کشتی تحقیقاتی چینی فعالیت‌هایش را به یک منطقه نزدیکتر به خط ساحلی ویتنام کشانده است و این اتفاق بعد از آن افتاد که آمریکا و استرالیا به اظهار نگرانی در مورد اقدامات چین در این آبهای مورد مناقشه پرداختند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد: اخیرا چین مداخله‌ قهرآمیز خود در عملیاتهای نفتی و گازی پرسابقه ویتنام  در دریای چین جنوبی را از سر گرفته است.

پنتاگون عنوان کرد، این اقدامات چین مغایر با وعده وی فنگه، وزیر دفاع این کشور در یک سخنرانی در اوایل سال جاری میلادی در سنگاپور مبنی برای "پایبندی چین به مسیر توسعه صلح آمیز" هستند.

در ادامه بیانیه پنتاگون آمده است: چین با ادامه دادن به این تاکتیک‌های قلدرمآبانه اعتماد همسایگانش و یا احترام جامعه بین‌المللی را به دست نخواهد آورد.

اوایل ماه گذشته میلادی، کشتی چینی Haiyang Dizhi 8 نخستین بار وارد آبهای منطقه‌ای که به عنوان منطقه اقتصادی انحصاری ویتنام در دریای چین جنوبی شناخته می‌شود، شد و در آنجا یک عملیات پژوهش و تحقیق در حوزه لرزه‌نگاری را برای مدت چند هفته شروع کرد و این در ادامه منجر به یک رویارویی میان کشتی‌های نظامی چین و کشتی‌های گارد ساحلی ویتنام شد.

ویتنام در سالهای اخیر با توجه به نگرانی‌های مشترک با آمریکا درخصوص چین روابط هر چه نزدیکتری را با واشنگتن برقرار ساخته است. این کشور خواستار آن شده که پکن کشتی خود را در بحبوحه وضعیت بن‌بست به وجود آمده در یک ماه گذشته در این آبها، خارج کند.

ویتنام و چین سالهاست بر سر این آبهای غنی از منابع انرژی در دریای چین جنوبی دچار اختلاف ارضی هستند.

بیانیه پنتاگون بعد از آن انتشار یافت که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه خبر از بروز نشانه‌های مثبت در مذاکرات تجاری کشورش با چین داده و پیش‌بینی کرد به زودی توافقی تجاری بین دو کشور منعقد خواهد شد.

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1293599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =