انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در چه صورت می تواند برای ایران خطرناک باشد؟

انتخابات آمریکا و لزوم تعامل با کشورهای عربی از جمله موضوعاتی بود که یک کارشناس خاورمیانه در گفت و گو با خبرآنلاین به آنها اشاره کرد.

به گزارش خبرآنلاین، رحمن قهرمانپور درباره اقدامات ضد ایرانی آمریکا از جمله ائتلاف دریایی در تنگه هرمز و خطرات مطرح شدن موضوع ایران به عنوان یکی از مسائل اصلی آمریکا در انتخابات گفت: در خصوص ائتلاف دریایی دو دیدگاه وجود دارد: عده ای می گویند به هیچ وجه جنگی رخ نمی دهد و عده دیگر می گویند ممکن است جنگ شود یا اینکه جنگ نشود. به نظر من اگر ترامپ بتواند درگیری کنترل شده ای را داشته باشد برایش بد نیست. رئیس جمهور آمریکا برای اقناع افکار عمومی داخل باید پاسخی داشته باشد. افرادی مثل ترامپ سیاستشان کمپین محور است. ریچارد هاس رییس شورای روابط خارجی آمریکا پس از پیروزی ترامپ مقاله ای نوشت و اشاره داشت که کمپین با حکمرانی متفاوت است. او نمی دانست اساسا سیاست ترامپ کمپین محور است یعنی سیاست خود را به مثابه یک کمپین انتخاباتی اداره می کند. مدام حمله می کند رقیب را مشغول می کند.

این کارشناس افزود: در همین حال سیاستمدارانی در دنیا روی کار آمده اند که کمپین محور هستند که برخی آن را با پوپولیسم اشتباه می گیرند. برای ترامپ مهم و حیاتی است که به کمپینش و مردمی که به او رای داده اند بگوید که به وعده هایش عمل کرده است. به وعده خروج از برجام عمل کرد ولی عنوان کرده بود که به توافقی کم هزینه تر و بهتر نسبت به توافق اوباما با ایران دست پیدا خواهد کرد که در خصوص این موضوع باید به مپایگاه رای خود جوابگو باشد.موضوعی که اهمیت دارد این است که آیا واقعا ترامپ می خواهد که مساله ایران همچنان موضوعی مهم و ثابت در کمپینش باقی بماند یا خیر. اگر ایران یکی از موضوعات اصلی کمپین 2020 آمریکا باشد برای ایران خطرناک است.اگر ایران تبدیل به موضوع دعوای داخلی جمهوری خواهان و دموکرات ها شود، او باید دست به اقدامی بزند و طبیعتا این  به نفع ما نیست. به همین دلیل است که با رویکرد آقای ظریف که تیم ب را عنوان می کند مخالف هستم.

پژوهشگر مسائل خاورمیانه درباره اینکه ایران چه سیاستی را می تواند در راستای کاهش تنش ها اتخاذ کند گفت: ما نباید خود را وارد دعوا های داخلی انتخاباتی آمریکا کنیم. منطق طرح تیم ب یک منطق ارتباطاتی و عملیات روانی است می خواهد یک مساله را بحرانی جلوه دهد و به رقیب از داخل فشار بیاورد. و اصطلاحا او را سرگرم کند. تعجب می کنم چطور اقای ظزیف به این نکته ظریف توجه نکرده و نمی کند. آیا پمپئو می تواند به ما بگوید  در داخل دولت  ایران فلان وزیر بر خلاف اراده رییس جمهور دنبال جنگ است و باید مواظب او باشید که شما را دور نزنه؟ چقدر این حرف برای ما  باور پذیر است؟ آیا ترامپ نمی داند بولتن جنگ طلب است ؟

وی در ادامه تاکید کر که در مجموع ایران دو گزینه دارد:

اول اینکه موضوع ایران به مساله اصلی کمپین 2020 تبدیل می شود که برای ما موضوعی خطرناک است. اگر چنین شد ترامپ دو انتخاب دارد : یکی اینکه  یا باید وارد درگیری کنترل شده با ایران شود و ضربه ای را به ما وارد کند تا به نوعی افکار عمومی داخلی آمریکا را راضی نگه دارد. بهانه او هم می تواند فشارها باشد و به مردم بگوید که ایران مرا مجبور به این کار کرد.

مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید.

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1293731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IT ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    0 0
    در صورت انتخاب مجدد ترامپ یا ...