دژپسند: زمان عملیات ترخیص در گمرک به ۴ روز رسید

باشگاه خبرنگاران نوشت: دژپسند گفت: گمرک فاصله زمانی تخلیه و ترخیص کالا را از ۲۶ روز به ۴ روز کاهش داده است .

فرهاد دژپسند در حاشیه رونمایی از سرویس‌های جدید الکترونیکی گمرکات کشور در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در چند ماه اخیر انتقاداتی در گمرک مطرح شده است که بخش قابل توجهی از آن به دلیل عدم اشراف منتقدان از فعالیت‌های گمرک است.

وی افزود: گمرک فاصله زمانی تخلیه و ترخیص کالا را از ۲۶ روز به ۴ روز کاهش داده است .

کاهش زمان ترخیص کالا از گمرکات به ۴ روز/ضرورت افزایش شفافیت در گمرکات و مبارزه با فساد
دژپسند تصریح کرد: برخی می‌گویند در گمرک شفافیت وجود ندارد و امکان انجام انواع کارها نیز هست. اما این تلقی اشتباه است چرا که همه فعالیت‌های گمرک در بستر الکترونیکی انجام می‌شود و امکان نظارت بر همه امور وجود دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه قاچاق کالا در قالب ترانزیت را به سرعت می‌توانیم کشف کنیم، گفت: گاهی گفته می‌شود که حقوق دولت و افراد ضایع شده است، اما با این سیستم، قاچاق کالا به سرعت قابل تشخیص است.

وی افزود: یکی دیگر از نتایج توسعه بستر الکترونیکی گمرک، کاهش میزان مراجعه حضوری افراد به گمرکات برای ترخیص کالا و همچنین صرفه جویی قابل توجه در مصرف کاغذ بوده است.

دژپسند با تاکید بر افزایش شفافیت در گمرکات و مبارزه با فساد گفت: اینکه ادعا شود صد درصد محموله‌ها را می‌توانیم مانیتورینگ کنیم ادعای قابل قبول نیست، اما اگر بتوانیم دستگاه‌های ایکس ری را تمام گمرکات راه اندازی و تجهیز کنیم قاچاق کالا کاهش خواهد یافت.

وزیر اقتصاد گفت: برای تهیه دستگاه‌های ایکس ری در گمرکات نیاز به تامین مالی داریم ضمن اینکه امکان تولید آن‌ها در داخل نیز وجود دارد، اما در هر دو صورت باید منابع مالی باشد. می‌توانیم از بخش خصوصی برای تهیه و تولید ایکس ری و نصب در گمرکات استفاده کنیم و نحوه بازگشت سرمایه بخش خصوصی در این زمینه می‌تواند اخذ هزینه به ازای بازرسی هر محموله باشد.

وی در خصوص دعوای سازمان بنادر و دریانوردی با گمرکات کشور در خصوص تاخیر در ترخیص کالاهای اساسی از بنادر اظهار داشت: باید توجه داشت که کالا تا قبل از اظهار در گمرک به این دستگاه مربوط می‌شود، ولی قبل از آن مسئولیتش با مناطق آزاد، فرودگاه‌ها یا بنادر است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: گمرک نیز برای تسریع در ورود کالاهای اساسی، اگر چه باید برخی استانداردها مانند موارد بهداشتی و قرنطینه را برای کالاهای اساسی و خوراک دام مراعات کند، اما با دستگاه‌های مربوطه هماهنگ کرده ایم تا مدت زمان انتظار برای بررسی این کالاها در قرنطینه کاهش یابد.

۶۴۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1294244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =