داوود دانش جعفری، وزیر سابق امور اقتصاد و دارایی در دولت احمدی نژاد در اولین مطلب خود از عدم اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در دولت نهم رمز گشایی کرده است.

دانش جعفری درباره اجرا نشدن طرح هدفمندی یارانه ها در دولت نهم نوشته است :
اینکه چرا در آن موقع مطرح نشد به دلیل آن بود که همه ابعاد آن بویژه ظرافت‌های اجرایی نهایی شود و بصورت شتابزده موضوع در جامعه طرح نشود. در عین حال مقدمات اجرایی از اهمیت فراوانی برخوردار بود که نیازمند زمان بیشتری بود. حدود دو سال در رابطه با بحث­های نظری صحبت شد و در درون دولت هم دیدگاه­های مختلفی وجود داشت. کسانی که موافق این طرح بودند، این طرح را از دیدگاه آزادسازی اقتصادی دنبال می­کردند. یارانه حالت مانع برای حضور بخش خصوصی در اقتصاد را دارد. خود من هم با این دید به این موضوع نگاه می­کنم. متوجه باشید اگر اقتصاد ما قرار است که ساخته شود،این اقدام باید صورت بگیرد.

وی در ادامه عنوان کرده است : اگر روند رشد اقتصاد ایران را در طول این سال‌ها بررسی کنیم رشد اقتصادی ما هدفمند حول و حوش 0/5 درصد بوده است، البته در دهه قبل آن زمان شاید متوسط رشد اقتصادی ما حول و حوش 3 بیشتر نبود. در حال حاضر که یک مقدار وضعیت بهتر شده است. البته زیربناها هم رشد پیدا کرده و بحث جنگ هم تمام شده است.

باید گفت که در بهترین حالت متوسط رشد اقتصادی ما حول و حوش همان 0/5 است. سوال این است که آیا ما با 5 درصد رشد به آرزوهایی که داریم می­توانیم برسیم؟! یعنی می‌توانیم به یک کشور توسعه یافته می­توانیم تبدیل شویم؟! یا اینکه یک آرزوی دست نیافتنی است؟ چرا که تمام کشورهایی که مشاهد می‌کنید امروز به جایی رسیدند، در یک دوره­ای رشد اقتصادی بالایی داشته‌اند؟ به طور مثال چین در سال های اخیر10 درصد رشد اقتصادی را تجربه کرده است.

متن کامل مطلب وی را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 129432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =