تحلیل گاردین از نشست امسال جی7 / نشست بعدی بعد از ترامپ برگزار شود

ایرنا نوشت: نشریه انگلیسی (گاردین) در تحلیلی پیرامون نشست اخیر "گروه۷" در " بیاریتز " فرانسه با اشاره به مواضع دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا، نوشت: لازم است که نشست بعدی گروه۷ لغو و زمانی که ترامپ رفت، این نشست از سرگرفته شود.

تارنمای خبری این روزنامه انگلیسی دراین تحلیل به قلم "مایکل فاچز"  (Michael H Fuchs) نوشت: درحال حاضر گروه۷ مجهز به فرایندی  برای رسیدن به اهداف خود نیست چراکه بزرگترین مانع سر راه آن شخص دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است.

این گزارش در ادامه می نویسد: هدف گروه۷ نزدیک ساختن رهبران جهان به منظور هماهنگی در امور مهم روز جهانی است مواردی همچون گرمایش زمین، مواجه با الحاق شبه جزیره کریمه توسط روسیه و  تصور بر این است که کشورهای عضو این گروه برای ایجاد صلح جهانی و نگاه داشتن ارزش های دمکراتیک، مواضع خود را پیش برند.

گاردین می نویسد: اکنون گروه۷ مجهز به فرایند و مکانیزمی  برای حصول به این اهداف نیست، چراکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که سیاست هایی ضد اهداف این گروه را دارد و اینکه وی خواهان آن است تا آمریکا به تنهایی کار کند، یک مانع بزرگ به شمار می رود.

درادامه این گزارش آمده است: اما درحال حاضر ترامپ تنها مشکل نیست، انگلیس نیز با توجه به رهبری فردی بی مسئولیت (بوریس جانسون) که در تلاش برای بیرون راندن انگلیس از اتحادیه اروپا بدون پیامدهای آن است، یکی دیگر از مشکلات این گروه است، چراکه این اقدام منجر می شود تا نقش انگلیس در عرصه جهانی و توانایی این کشور در همکاری با دیگر شرکا و اعضای گروه۷ تحت شعاع قرار گیرد.

تارنمای این نشریه انگلیسی می نویسد: "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه، دراین نشست خواهان تمرکز بر مسئله تغییر آب و هوا و گرمایش زمین بود درحالی که ترامپ از این تمرکز و محوریت خشمگین بود و آن را مسئله ای حاشیه ای می دانست و وی از حضور در این نشستی که دراین زمینه بود طفره رفت.

تحلیلگر این مقاله در ادامه نوشت: حتی در زمینه  ابتدایی ترین موارد این نشست همچون صدور بیانیه مشترکی که نشاندهنده وحدتی در این نشست باشد با وجود ترامپ ناممکن می نمود و مکرون تصمیم عاقلانه ای گرفت که اقدام به انتشار بیانیه ای مشترک نگرفت و تنها به انتشار خلاصه ای یک از صفحه ای از آنچه مورد گفت وگو قرار گرفت، نمود تا از فاجعه ای که در نشست قبلی به میزبانی کانادا به عمل آمده و  ترامپ اقدام به پس گرفتن امضای خود پس از نهایی شدن بیانیه این گروه کرد، ممانعت کند.

گاردین نوشت: اگر این دلایل به منظور تعلیق نشست آتی گروه۷ کافی نباشد، نشستی که قرار است سال ۲۰۲۰ به میزبانی آمریکا برگزار شود  که به احتمال فرصت های بی پایانی برای فجایع بیشتری از سوی ترامپ خواهد بود؛ ترامپ روشن ساخت که به نظر وی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه باید دراین نشست حضور داشته باشد، ترامپ قادر است پوتین را به این نشست دعوت کند حتی اگر دیگر اعضا مخالف باشند، به علاوه ترامپ گفته وی می خواهد این نشست در یکی از املاک وی برپا شود که فرصتی برای ثروتمند ساختن خود به بهای مالیات دهندگان آمریکایی و نقض بند هشتم از بخش نهم ماده اول  قانون اساسی آمریکا  که اعضای دولت فدرال را بنابر منصبی که دارند از دریافت هدایا منع و محدود می سازد.

فاچز که  خود پژوهشگر ارشد مرکز "پیشرفت های آمریکایی"  (Center for American Progress) است در ادامه این مقاله می نویسد: اجازه دهید صادق باشیم، کسی نمی خواهد سال آینده این اتفاق روی دهد، ترامپ مایل نیست به چنین نشست هایی برود، دیگر اعضای  گروه۷ هم نمی خواهند در  چنین نشستی شرکت کنند؛ لغو آتی این نشست  یک توصیه خنده دار نیست، بلکه مواجه با واقعیت کنونی است، جهت  حفظ توازن دوباره اعتبار خارجی آمریکا، البته که آمریکا تا زمانی که ترامپ رئیس جمهوری است، از جهان عقب نخواهد نشست و درانزوا به سر نخواهد برد  و تمامی این رهبران (گروه۷) به کار با ترامپ ادامه خواهند داد.

چهل و پنجمین اجلاس سران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به «گروه ۷» مورخ شنبه دوم شهریورماه (۲۴ ماه اوت)  در اقامتگاه تفریحی بیاریتز فرانسه آغاز بکار کرد.ریاست اجلاس سه روزه   «گروه ۷»  که در مورخ  دوشنبه چهارم شهریورماه (۲۶ ماه اوت)  پایان یافت، برعهده  امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه بود.

این نشست  به میزبانی فرانسه با حضور سران آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، کانادا، آلمان و ژاپن برگزار شد.

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1294627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =