۰ نفر
۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹

رسانایی بیشتر در دماهای بالاتر از حد آستانه

یافته‌ای که می‌تواند منجر به انقلابی در صنعت الکترونیک شود
رسانایی بیشتر در دماهای بالاتر از حد آستانه

دانشمندان شواهدی از ابر رسانایی در دما و سطح انرژی بالا یافتند که می‌تواند منجر به انقلابی در طراحی و عملکرد صنعت الکترونیک شود. ماده ابررسانا ماده‌ای است که می‌تواند جریان الکتریسیته را بدون مقاومت انتقال دهد. در واقع این به این معنی است که برق می‌تواند بدون هیچگونه اتلاف انرژی از آن عبور کند. از این پدیده می‌توان در همه جا، از وسایل برقی کوچک مانند ساعت‌های هوشمند تا زیر ساخت‌های الکتریکی بزرگ مورد استفاده قرار گیرد. 

دانشمندان و مهندسان به دنبال آن هستند که ابررسانایی بتواند در دمای اتاق صورت گیرد. در مطالعه جدید محققان مشاهده کردند که جفت کوپر(Cooper Pairs) در جایی که نباید باشد اتفاق می‌افتد. جفت کوپر زمانی است که الکترون‌ها به هم نزدیک و جمع شوند تا بتوانند راحت‌تر از مواد عبور کنند(بدون ایجاد گرما). 

به گفته فیزیکدان Doug Natelson، پدیده جفت شدن الکترون در بالای دمای بحرانی تعجب آور نیست و معمولا اتفاق می‌افتد. اما چیزی که عجیب است، وجود دو مقیاس انرژی متفاوت است. مقیاس انرژی بالاتر که باعث تشکیل جفت‌ها می‌شود و مقیاس انرژی پایین‌تر که همه الکترون‌ها تصمیم می‌گیرند تا به صورت جمعی و منسجم عمل کنند و رفتار ابررسانایی از خود نشان دهند. 

به عبارت دیگر، جفت‌های کوپر می‌توانند در دماهای بالاتر شکل گیرند اما نمی‌توانند رفتار ابررسانایی از خود نشان دهند زیرا در دماهای پایین این رفتار ظاهر می‌شود. این پدیده در یک ابررسانا به نام اکسید مس لانتانیوم استرانسیوم (LSCO) یافت شده است. LSCO یک ابررسانا با دمای بالا است که در دماهای بالاتر از حد معمولی کار می‌کند. 

به گفته Natelson به نظر می‌رسد هنوز راه بسیار زیادی تا تشکیل ابررسانا در دمای اتاق داریم اما در LSCO به نظر می‌رسد که تعدادی از الکترون‌ها در دماهای بالاتر از حد معمول مورد نیاز برای ابررسانایی جفت می‌شوند. اما سوال اصلی این است که آیا می‌توان انسجام را در دماهای بالا نیز برقرار کرد؟ 

sciencealert

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1294779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =