ایرنا نوشت: معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: امروز و فردا (شنبه و یکشنبه) احتمال وقوع تندبادهای لحظه‌ای با سرعت ۴۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت، بارش باران گاهی بصورت رگبار و رعد وبرق و آبگرفتگی معابر عمومی و سیلاب ناگهانی در مسیل ها و وردخانه های فصلی وجود دارد.

محمد اشجعی افزود: طبق نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، با توجه به شدت ناپایدارهای قابل توجه ناشی از گذر امواج کم ارتفاع تر از میانی جو، نفوذ پرفشاری خزری و شرایط فصلی و محلی امروز و فردا در نواحی شمالی و شرقی استان به ویژه منطقه ارسباران تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این پدیده موجب وزش تندبادهای لحظه ای با سرعت حدود ۴۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت)، بارش باران گاهی به صورت رگبار و رعد و برق، احتمال اصابت صاعقه، کاهش نسبی دما تا روز دوشنبه می شود.

اشجعی ادامه داد: آبگرفتگی معابر عمومی و سیلاب ناگهانی در مسیل ها و رودخانه های فصل، احتمال سقوط اشیا، آسیب به دکل های مخابراتی و خطوط انتقال نیرو و احتمال آسیب به محصولات کشاورزی وجود دارد.

وی تاکید کرد: توصیه می شود اقدامات پیشگیرانه لازم جهت جلوگیری و کاهش خسارات احتمالی در بخش کشاورزی، رادهداری و حمل و نقل، منابع آب، مدیریت شهری و روستایی و امور عشایری به عمل آید.

معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی به شهروندان توصیه کرد  از تردد در فضای باز و ساختمان‌های نیمه کاره خودداری کرده و در ساختمان های بلند و ارتفاعات فعالیت نکنند و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از پرتاب و سقوط اشیا و افزایش استحکام گلخانه‌ها انجام شود.

آذربایجان‌شرقی منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک محسوب می‌شود.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان‌های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه‌های قره‌داغ در شمال، رشته کوه‌های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1294880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =