قدرت بازدارندگی؛ برگ برنده ای که حزب الله علیه اسرائیل به نمایش گذاشت

تحلیلگر مشهور عرب نوشت که برنده درگیری دیروز یکشنبه نخست وزیر رژیم صهیونیستی نبود زیرا حزب الله در حملات خود قدرت بازدارندگی اش را به نمایش گذاشت هرچند ممکن است به فشارهای داخلی و خارجی و در نظر گرفتن همه جوانب ، پاسخ انتقامجویانه حزب الله به مثابه یک آزمایش اولیه بود و در حد انتظار نبود.

به گزارش  خبرگزاری صدا و سیما، عبد الباری عطوان در ستون ویژه خود در روزنامه الکترونیکی رأی الیوم نوشت: حزب الله عصر دیروز یکشنبه در بیانیه ای رسمی از حمله به خودروی نظامی اسرائیلی نزدیک مرزهای لبنان با سه فروند موشک ضد زرهی خبر داد که منجر به انهدام این خودرو و زخمی شدن سرنشینان آن شد اما مرکز فرماندهی اسرائیلی که به وقوع این حمله اذعان کرد، تاکید داشت کسی کشته یا زخمی نشده و متقابلا 100 قبضه خمپاره به محل شلیک این موشک ها، شلیک شده است، هر چند برخی مطبوعات اسرائیلی تاکید کردند سه زخمی اسرائیلی به یکی از بیمارستان های حیفا منتقل شده اند.
آیا این عملیات و به عبارتی حمله موشکی به خودروی نظامی اسرائیلی در چارچوب عمل به قولی بود که سید حسن نصر الله داد؟ او قول داد انتقام شهادت دو تن از کادر (مهندسی) حزب الله در حمله موشکی اسرائیل به یکی از مقرهای این گروه در حومه جنوبی دمشق و نیز نقض حریم هوایی لبنان با دو فروند پهپاد بمب افکن اسرائیلی و تلاش برای ترور یکی از سران حزب الله را خواهد گرفت.

مرکز فرماندهی (اسرائیلی) از پایان عملیات و پدافند آن خبر داد و در عین حال تاکید کرد به منظور آمادگی برای هرگونه وضعیت اضطراری، حالت فوق العاده همچنان در جبهه شمالی برقرار است. سید حسن نصر الله در سخنرانی اخیر خود در توضیح واکنش انتقامجویانه حزب الله گفت: "مسئله بازیابی اعتبار (حزب الله) نیست بلکه تثبیت معادله ها و قوانین درگیری و جایگاه حفاظتی از کشور است و اینکه اسرائیل باید تاوان تجاوز خود را بدهد". اما آیا این حمله "محدود" ترجمان این قول و قرارها بود؟


به این سئوال هم می توان پاسخ مثبت داد و هم منفی. پاسخ مثبت از آن لحاظ که "حزب الله" در اقدامی تلافی جویانه برخلاف وقایع سالهای 2014 و 2016 در مزارع شبعا، اینبار از مرزهای لبنان موضعی نظامی را گلوله باران کرد و در پیامی قاطعانه به اسرائیلی ها اعلام کرد حزب الله در آینده در برابر هرگونه حمله اسرائیل به خاک لبنان دست بسته نخواهد ماند و قوانین درگیری را که پس جنگ سال 2006 تثبیت شده است، به هم خواهد زد. اما به این سئوال از آن جهت می توان پاسخ منفی داد که این واکنش از لحاظ ابعاد و حجم آن در حد انتظار نبود زیرا بسیاری بر این باورند واکنش (حزب الله) آن طور که باید برای اسرائیلی ها دردناک نبوده است و با ماهیت حملات آنان به پایگاه های حزب الله در سوریه یا ضاحیه جنوبی همخوانی ندارد.
برخی منابع لبنانی و عربی در روزهای اخیر از فشارهای داخلی و خارجی نوشتند که به حزب الله و شخص سید حسن نصر الله وارد می شود تا واکنش انتقامجویانه گسترده ای به حملات اسرائیل نشان داده نشود و "دولت" اسرائیل از آن برای به راه انداختن جنگی فراگیر علیه لبنان بهره برداری نکند، به ویژه با توجه به تهدیدهای اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و اینکه وی درباره واکنش گسترده نیروها و موشک های خود علیه لبنان هشدار داده بود. به نظر می رسد سید حسن نصر الله هر چند به طور موقت، به این فشارها توجه نشان داده است تا از اتهام زنی های برخی گروه های لبنانی معاندی که در جبهه آمریکا ایستاده اند، و وی را به تهدید امنیت و ثبات کشور و تشدید مشکلات اقتصادی آن متهم می کنند، در امان بماند و این پیام را به همگان برساند که به گفته علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، او می خواهد لبنان را حفظ کند.

تئوری دیگری نیز هست که می گوید: واکنش محدود حزب الله، همان واکنش گسترده ای نبود که سید حسن نصر الله وعده کرد و نگرانی اسرائیلی ها را در روزهای گذشته در پی داشت، بلکه به مثابه یک بالن آزمایش اولیه بود، اما تاکنون حزب الله بیانیه ای صادر نکرده است که مؤید این نظریه یا مخالف آن باشد.
فکر نمی کنم نتانیاهو که دیروز دستور پرواز پهپادهای اسرائیلی به سمت جنوب لبنان را صادر کرد، برنده این رویارویی محدود با حزب الله بوده و توانسته باشد فرصت انتخاباتی بعدی خود را تقویت کند زیرا حزب الله قدرت خود برای بازدارندگی را نشان داد و برای پاسخگویی به نقض قواعد درگیری تردیدی به خود راه نداد و در آینده نیز چنین تردیدی نخواهد داشت شاید هم اقدامات گسترده تری برای رویارویی با هرگونه تعرض اسرائیلی ها داشته باشد، هر چند اذعان می کنیم واکنش (دیروز) حزب الله محدود بود و در حد انتظاری نبود که سید حسن نصر الله در سخنرانی خود به وجود آورد.
منتظریم حزب الله و دشمن اسرائیلی اطلاعات بیشتری در خصوص این درگیری و شرایط آن ارائه کنند و با شفاف سازی به همه سئوالات و ابهاماتی که برای اذهان عمومی در کشورهای عربی ایجاد شده است پاسخ دهند.
2323
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1295618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =