انتقاد از برگزاری یک جشنواره سینمایی در عربستان/تلاش حکومت برای پاک کردن چهره مخدوش خود

ایسنا نوشت: دبیر جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) با انتقاد از جشنواره فیلم تازه تاسیس توسط عربستان، آن را تلاشی برای ایجاد تصویر بهتر از حکومت سعودی در سایه قتل عام در یمن و کارنامه سیاه حقوق بشر دانست.

«عروه النیربیه» سینماگر سوری که از سال گذشته در راس جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) مهم‌ترین رویداد سینمایی جهان در عرصه مستند قرار گرفته است در واکنش به خبر ایجاد جشنواره فیلم دریای سرخ در عربستان، به انتقاد از برگزاری آن در سایه پرونده سیاه حقوق بشر در این کشور پرداخت. 

جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ قرار است اولین دوره خود را سال آینده میلادی (۲۱ تا ۲۱ مارس) در شهر جده برگزار کند و طبق اعلام برگزارکنندگان، در مجموع ۳ میلیون دلار جوایز نقدی برای برندگان اختصاص می‌دهد. حمایت و یا عدم حمایت از این رویداد سینمایی در کشور عربستان به یکی از بحث‌های داغ میان سینماگران در خاورمیانه تبدیل شده است چرا که این جشنواره توسط حکومت سعودی حمایت مالی می‌شود که سابقه هولناکی در حقوق بشر دارد. 

«عروه النیربیه» دبیر جشنواره مستند آمستردام (ایدفا) با انتشار پستی در صفحه اجتماعی خود نوشت: من از جشنواره‌ای در عربستان استقبال می‌کردم که با تلاش و اتحاد و بدون میلیون‌ها دلار و حضور ستاره‌ها و پوشش‌های رسانه‌ای پر زرق و برق ایجاد می‌شد که این امر در عربستان غیرممکن به نظر می‌رسد. سعودی‌ها شایسته یک جشنواره سینمایی واقعی هستند و نه یک ماست مالی. سینما را نمی‌توان از سازندگان، شخصیت‌ها و مخاطبانش حتی به قیمت چندین میلیون دلار جدا کرد. 

این مستندساز سوری با اشاره به جنگ عربستان در یمن که تا به حال به کشته شدن بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی انجامیده است و همچنین قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستانی و زندانی‌ و شکنجه کردن صدها فعال سیاسی، گفت این جشنواره در واقع تلاش حکومت عربستان برای پاک کردن چهره مخدوش خود است. 

وی همچنین سعودی را به خریدن چهره‌های سینمایی با پول‌های فراوان متهم کرد تا آنها چشم بر روی وجدان خود ببندند. 

طبق اعلام پیشین، «شیوانی پاندیا» مدیر اجرایی پیشین جشنواره فیلم دوبی به عنوان رئیس جشنواره دریای سرخ انتخاب شده است و «حسین کاریمبوی» که پیش از این برنامه‌ریز بخش مستند جشنواره فیلم ساندس آمریکا بود نیز کارگردان هنری این رویداد سینمایی است و «محمود صباغ» کارگردان جوان عربستانی نیز دبیر جشنواره خواهد بود.

گفته می‌شود «دیتر کاسلیک» دبیر پیشین جشنواره فیلم برلین نیز به عنوان مشاور با این جشنواره همکاری می‌کند. 

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1296004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =