۰ نفر
۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
سعود القحطانی کجاست؟

ایسنا نوشت: ناپدید شدن سعود القحطانی، دستیار مهم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و مردی که متهم ردیف اول قتل جمال خاشقجی،‌ روزنامه‌نگار منتقد سعودی در حدود ۱۱ ماه پیش در شهر استانبول بوده، همچنین ادامه داشته و سرنوشت او در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به نوشته پایگاه میدل ایست آی، از زمانی که حاکمان عربستان در پی رسوایی قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه اقدام به اخراج سعود القحطانی کردند، او هنوز در انظار عمومی ظاهر نشده و بر خلاف عادت معمولش در فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هیچ پستی در فضای مجازی منتشر نکرده است.

در تاریخ ۲۸ اوت یک فلسطینی منتقد حاکمیت عربستان به نام ایاد البغدادی که در تبعید و ساکن شهر اسلو است، در توییتی نوشت، اخباری دریافت کرده مبنی بر اینکه سعود القحطانی توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با سم مسموم و کشته شده است و این خبر را از منبعی که حدودا یک سال است که اخبار موثق به او ارائه می‌کند دریافت کرده و نمی‌تواند هویت منبع این خبر را فاش کند.

حدود دو ماه پیش سرویس اطلاعاتی نروژ اعلام کرد، البغدادی را در پی صدور هشدارهایی از سوی سازمان سیای آمریکا مبنی بر وجود خطر علیه جانش، تحت حفاظت قرار داده و ممکن است او توسط ماموران حکومت عربستان هدف حمله قرار بگیرد.

این پست توییتری البغدادی درباره مسموم کردن القحطانی هنوز رسما توسط طرف ثالثی تایید نشده اما نه القحطانی و نه حکومت عربستان هیچ یک بیانیه‌ای در تایید زنده بودن او منتشر نکرده‌اند و مرگ او نیز رسما تایید نشده است.

با وجود آن که دیکتاتورها به قتل منتقدان و مخالفانشان مشهور هستند اما آنها در عین حال به حذف نزدیکترین افراد به خودشان نیز شناخته شده هستند به ویژه زمانی که این نزدیکان به آنها در خلاصی پیدا کردن از یکی از منتقدان سرسختشان کمک کرده باشند. این برای حکومت‌های غیرپاسخگو طبیعی است که دستیاران خودشان را نیز از ترس اینکه توطئه‌ها و جنایاتشان فاش نشود به قتل برسانند. این افراد معمولا سپر بلا می‌شوند تا جلوی پاسخگو و مسؤول دانستن مقام‌های رده بالا گرفته شود.

با توجه عدم وجود سند و مدرک مستدل مبنی برای زنده بودن و در خفا زندگی کردن القحطانی، ما نمی‌توانیم فرض کنیم که صحبت‌های البغدادی ساختگی و ناممکن باشند.

محمد بن سلمان به دلایل زیادی می‌تواند موجب محو القحطانی از روی زمین شده باشد در حالی که نام قحطانی نه فقط با قتل رسواکننده خاشقجی بلکه با دیگر دسیسه‌های حاکمان عربستان مرتبط است.

پیشتر در پی قتل جمال خاشقجی رسانه‌ها القحطانی را یکی از مغز متفکرهای این قتل اعلام کردند و حتی آگنس کالامار، یک کارشناس حقوق بشری و رهبر تحقیقاتی از سوی سازمان ملل درباره قتل خاقشجی، در گزارش خود در ژوئن ۲۰۱۹ نام القحطانی را به عنوان عوامل این قتل ذکر کرد. او جزو اولین اسامی مرتبط با قتل خاشقجی بود که به دلیل دست داشتن در این اتفاق از سوی آمریکا، انگلیس و چند کشور دیگر اروپایی تحریم شد.

ولیعهد تندرو و خصومت طلب عربستان، همچنان مصمم به بستن دهان منتقدانش، تشویق لفاظی‌های ملی‌گرایانه افراطی و ایجاد جوخه‌های تروری با نقشی برجسته در اشاعه ترس در داخل عربستان سعودی است. جوخه ترور وی به طراحی و اجرای قتل، حمله و ارعاب منتقدان عربستان در داخل و خارج از این کشور به اسم دفاع و حمایت از کشور پرداخته است.

در پاییز ۲۰۱۷ نام القحطانی به عنوان یکی از عوامل مرتبط با حادثه محبوس کردن تعدادی از شاهزادگان و تاجران مطرح عربستانی از سوی محمد بن سلمان در هتل ریتز کارلتون به بهانه مبارزه با فساد برده شد. تعدادی از پسران ملک عبدالله پادشاه قبلی عربستان به عنوان مثال متعب و چند پسر دیگر در این مناقشه برای مدت چند ماه در حالت بازداشت قرار گرفته و تحقیر شدند. شاید القحطانی تمام این مدت منتظر فرارسیدن این زمان برای حمله به آنها و گرفتن انتقام تحقیرها علیه خودش در زمان حکومت ملک عبدالله بوده است.

با این حال از سال ۲۰۱۲ گزارش شد که او با یک فروشنده جاسوس افزار ایتالیایی به نام هکینگ تیم تماس گرفته تا از خدماتش برای حکومت عربستان استفاده کند. در عین حال از زمانی که او توسط ولیعهد عربستان مجددا به خدمت گرفته شد، گزارش شد که او تماس‌هایی را با شرکت اطلاعاتی سایبری اسرائیلی NSO که در کار تولید جاسوس افزار است بر قرار کرده تا از خدمات آن برای حکومت عربستان استفاده کند.

هچنین در سال ۲۰۱۷ نام القحطانی به عنوان یکی از عوامل دخیل در حادثه دستگیری سعد حریری نخست وزیر لبنان در شهر ریاض و تحت فشار قرار دادن او برای قرائت یک نامه استعفای از پیش آماده شده  به هدف تشدید بحران سیاسی در لبنان و تضعیف حزب الله اعلام شد.

این جنایتکاری القحطانی یکی از نشانه‌های شخصیت کلی حکومت عربستان تحت رهبری محمد بن سلمان است. در سال ۲۰۱۸ بستگان لجین الهذلول، زن فعال حامی حقوق زنان عربستان، گفتند که قحطانی مسؤول خشونت‌های جنسی و فیزیکی اعمال شده علیه او است که از ماه مه ۲۰۱۸ تا کنون در زندان به سر می‌برد.

اگر ثابت شود که القطحانی مسموم و کشته شده است، پرسش‌های بیشتری درباره نقش محمد بن سلمان در حادثه قتل جمال خاشقجی مطرح خواهد شد. مسموم کردن این دستیار نزدیک او چیزی شبیه به تلاش برای ناپدید کردن جسد جمال خاشقجی بعد از قتلش است.

دسیسه‌های محمد بن سلمان ممکن است بی‌پایان باشند اما یک حقیقت مهم وجود دارد. مردی که در صدر سلسله مراتب حاکم بر عربستان قرار داشته و قرار است حاکم آینده این کشور باشد، دستش به خون آلوده بوده و متهم به جنایاتی شنیع است و ممکن است هرگز نتواند بی‌گناهی خود را ثابت کند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1297323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =