گفت‌وگوی تلفنی روسای ستاد کل ارتش ترکیه و آمریکا درباره منطقه امن شمال سوریه

ایرنا نوشت: رئیس ستاد کل ارتش ترکیه با ژنرال جوزف دانفورد، همتای آمریکایی خود درباره منطقه امن در شمال سوریه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی در روز یکشنبه، ژنرال یاشار گولر رئیس ستاد کل ارتش ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با ژنرال جوزف دانفورد، همتای آمریکایی خود بر ضرورت ایجاد هرچه سریع‌تر منطقه امن در شمال سوریه تاکید کرد.

وزارت دفاع ملی ترکیه طی مطلبی در صفحه رسمی خود در توئیتر اعلام کرد: ژنرال یاشار گولر در این مکالمه تلفنی نظرات و انتظارات معلوم ما درباره موضوع ایجاد منطقه امن در شرق رود فرات در سوریه را بیان داشته و تاکید کرد که این منطقه باید بدون اتلاف وقت ایجاد شود.

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه نیز روز جمعه 15 شهریور گفت که گشتزنی مشترک نیروهای این کشور و آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه از روز یکشنبه آغاز می‌شود.

به گزارش دیلی صباح، وی با بیان اینکه ترکیه و آمریکا اجماعی کلی در مورد گشتزنی مشترک در شمال شرق سوریه دارند، اظهار داشت: ما انتظار داریم فعالیت‌هایی که در این زمینه تعیین شده است، با نظم مشخصی ادامه پیدا کند.

ترکیه و مقام‌های نظامی آمریکایی هفتم اوت (۱۶ مرداد) توافق کردند تا منطقه ای امن در شمال شرق سوریه ایجاد کنند. دو طرف همچنین در مورد ایجاد یک مرکز عملیات‌های مشترک توافق کردند.  

آکار گفت: آمریکایی‌ها در ابتدای مذاکرات می‌گفتند امکان ندارد که ارتش ترکیه وارد منطقه (شمال شرق سوریه) شود. مذاکرات چند ماه ادامه پیدا کرد و سرانجام اجماعی کلی در این زمینه به دست آمد.

ترکیه همواره نسبت به تحولات شمال سوریه ابراز نگرانی کرده و خواستار قطع روابط آمریکا با نیروهای کُردهای موسوم به «ی. پ.گ» شده است.

ارتش ترکیه در دو عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری برخی گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده است.

دولت سوریه با اشغالگر خواندن دولت ترکیه در عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، بارها خواستار خروج نیروهای ارتش ترکیه از خاک سوریه شده است.

310311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1297717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =