راهبرد گام به گام ایران چه پیامی به اروپا می دهد؟

یک کارشناس مسائل هسته ای معتقد است که اجرای گام به گام، این پیام را به طرف اروپایی می دهد که ایران توانایی بازگشت به شرایط قبل از برجام را دارد.

به گزارش خبرآنلاین، حسن بهشتی پور درباره راهبرد اجرای گام سوم تعهدات برجامی ایران گفت: راهبرد گام به گام روشی ست که ایران هم متعهد به برجام باقی خواهد ماند و هم می تواند فضای بازی برای فعالیت های هسته ای خود ایجاد کند. این هشدار را هم به طرف اروپایی می دهد که ایران هر زمانی که اراده کند توانایی بازگشت به دوران قبل از برجام را دارد  و  باعث می شود اروپایی ها بیشتر به تکاپو بیافتند.  همانطور که بعد از گام اول و دوم طرف فرانسوی طرح های جدید و ابتکار های بیشتری نشان داد البته درست است که تا الان هم اقدام مشخص و نتیجه بخشی از سمت فرانسوی ها صورت نگرفته است ولی حداقل آن ها را وادار به مطرح کردن راهکار ها و فعالیت های دیپلماتیک کرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره مذاکرات ایران و اروپا بیان کرد: اروپایی ها در این شانزده ماه به خوبی نشان دادند که کار زیادی از دستشان ساخته نیست، سد بزرگ هژمونی قدرت مالی دولت آمریکا است و تا زمانی که آمریکایی ها این تحلیل غلط را باور داشته باشند که تحریم و فشار اقتصادی موجب در هم شکستن ایران می شود آن ها راضی به یک توافق برد برد نخواهند شد.  در این زمان ایران باید به فکر افزایش توان اقتصادی از داخل به وسیله ی انجام اصلاحات بانکی و مالیاتی باشد. طرح هایی هم که اروپایی ها می دهند ابتدا باید آمریکا را راضی کند چرا که آن ها هستند که باید طرح را اجرا کنند.  مثلا همین وعده ی پانزده میلیاردی فرانسوی ها آمریکا را راضی نکرد و چه بپذیریم چه نپذیریم سختی  باز شدن این گره مقابله با قدرت مالی آمریکاست و همین هژمونی قدرت مالی شرکت ها اروپایی را وادار کرده است که با ایران قطع ارتباط کنند.  هر چقدر هم که دولت و دیپلماسی اروپایی به  به دنبال ارتباط با ایران باشند. لذا تا زمانی که آمریکایی ها در این تحلیل غلط اشان تجدید نظر نکنند گفتگو با طرف اروپایی نتیجه ی مطلوب ما را در بر نخواهد داشت اما نکته ی مثبت او این است که  نمی گذارد آن ها با آمریکا هم سو شوند اما نمی توانند آمریکا را برای ارتباط گرفتن با ایران متقاعد کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران گام های بعدی را خواهد برداشت گفت: بله و اگر ایران تا نود درصد هم غنی سازی کند بدون اینکه توان اقتصادی اش را از داخل افزایش ندهد،  راه به جایی نخواهد برد ما باید تمرکز مان را به جای قدرت هسته ای، انرژی خود را بر اقتصاد و دیپلماسی بگذاریم.  اجازه ندهیم که آمریکا با سایر کشور ها اتحادی علیه ما شکل دهد .این راهبرد گام به گام هم بخاطر همین است که کشور های دیگر به سمت آمریکا نروند و اینکه سیاست ما تعهد در برابر تعهد است یک گام در برابر یک گام .

مشروح این گفت و گو را ایـــــنـــــــجــــــــا بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1297799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =