هشدار به بیمارستان‌ها؛ ارجاع بیماران ممنوع است

مهر نوشت: معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: هیچ بیمارستانی حق ندارد بیمار را برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان ارجاع دهد.

قاسم جان بابایی، روز شنبه در همایش سراسری دفاتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های تابعه وزارت بهداشت، با بیان اینکه تخلفات در حوزه سلامت به دو بخش تعرفه‌ای و پزشکی تقسیم می‌شوند، افزود: تخلفات تعرفه‌ای عمدتا خود را به صورت دریافت وجوه غیرمتعارف نشان می‌دهد که گزارشاتی از این نوع تخلف در استان‌ها داشته‌ایم. باید توجه کرد که با سرعت‌ بخشیدن به برخوردها، می‌توان این نوع تخلفات را کاهش داد. تجربه نشان داده است که اگر در حوزه وجوه غیرمتعارف با سرعت و جدیت برخورد شود، ‌اثرات پیشگیری‌کننده بالایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در عین حال همچنان مهم‌ترین عامل نارضایتی مردم در حوزه سلامت، ‌شکایت از نوع برخورد کارکنان و اعضای تیم درمان است. لازم است که دانشگاه‌ها در این زمینه کار کرده و آموزش‌های لازم را ارائه دهند. البته معاونت درمان نیز در این راستا برنامه‌ای را تدارک دیده است که بر اساس آن مثلا قرار است برای پزشکان کارنامه‌ای در نظر بگیریم که نوع رضایتمندی مردم از پزشک و پرسنل نیز در آن وجود دارد و در پرداختی‌هایشان موثر خواهد بود.

جان‌بابایی با بیان اینکه بیشترین آمار مربوط به نارضایتی از کادر درمانی در حوزه اورژانس‌های بیمارستانی است، افزود: این نارضایتی ناشی از این است که یا مدیریت درمان بیمار به خوبی انجام نمی‌شود و یا اگر مدیریت درمان را به خوبی هم انجام می‌دهند، اما ارتباط مناسبی برقرار نشده و به بیمار و خانواده‌اش توضیح لازم و مکفی در این باره داده نمی‌شود.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه به زودی بسته خدمات سرپایی درمان را ابلاغ خواهیم کرد، گفت: یکی از مشکلات و نگرانی‌های ما مربوط به مراکز جراحی محدود است؛ متاسفانه گاهی می‌بینیم که یک جراحی تخصصی در یک مرکز جراحی محدود انجام می‌شود که عوارض این کار بسیار بالا بوده و می‌تواند به جان بیماران آسیب وارد کند. همچنین گاهی برخی مطب‌ها خدماتی را ارائه می‌دهند که اصلا نباید در مطب انجام شود. بر همین اساس در حال تدوین بسته خدمتی سرپایی و بسته خدمتی در مطب‌ها هستیم.

جان‌بابایی با تاکید بر ممنوعیت ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، افزود: هیچ بیمارستانی اعم از خصوصی، دولتی و...، حق ندارد بیمار را برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان بفرستد، ‌بلکه باید دارو و تجهیزات مورد نیاز بیمار را در داروخانه بیمارستان تهیه کند. در عین حال هیچ پزشکی هم حق ندارد که بیمار را به داروخانه یا شرکتی خاص بفرستد. حتی در بیمارستان‌های خصوصی اگر بیمار اصرار بر استفاده از برندی خاص داشت، پزشک باید لیست آن را در اختیار داروخانه بیمارستان قرار دهد تا برای بیمار تهیه شود.

وی تاکید کرد: در صورت بروز این تخلف، درجه اعتباربخشی بیمارستان کسر می‌شود و بیمارستان موظف است که درجه اعتباربخشی بیمارستان را در محلی که قابل دید باشد، ‌نصب کند. دکان و دستگاهی که سال‌ها پیش در کنار بیمارستان‌ها به راه افتاده و دارو و تجهیزات به مردم می‌فروشند باید جمع شوند. خوشبختانه این موضوع بعد از طرح تحول سلامت به حداقل رسید و نباید به شیوه پیشین بازگردیم. حقوق بیماران در اولویت است و در این زمینه با کسی تعارف نداریم. زیرا بیمار محور همه خدمات ما در بیمارستان‌هاست.

۴۷۲۳۲
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1299359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =