تاکید رئیس اتاق بازرگانی تهران بر توقف بررسی و لایحه قانون تجارت/ ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از سپرده‌های بلندمدت کم شد

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به لایحه تجارت و بررسی آن در مجلس گفت: «بررسی و تصویب آن با سرعت زیاد و به عنوان یک ضرب‌العجل منطقی نیست و ما با عنوان پارلمان بخش خصوصی کشور از مجلس می‌خواهیم که تصویب این قانون را متوقف کند.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود خوانساری در ششمین جلسه از دوره نهم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به لایحه تجارت و بررسی آن در مجلس شورای اسلامی گفت: «اکنون ۸۵ سال است که قانون تجارت با عنوان یک قانون مادر در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و تمام افرادی که به نحوی در تجارت دخالت دارند با تک تک موارد آن آشنا هستند. پس بررسی و تصویب آن با سرعت زیاد و به عنوان یک ضرب‌العجل منطقی نیست و ما با عنوان پارلمان بخش خصوصی کشور از مجلس می‌خواهیم که تصویب این قانون را متوقف کند.»

آنچه در ادامه می خوانید، مشروح اظهارات رییس اتاق بازرگانی تهران است:

* من از ریاست قوه قضاییه از طرف بخش خصوصی تشکر می‌کنم؛ چراکه بخشنامه اخیر در خصوص نحوه احضار اشخاص حقوقی در جهت حمایت از تولید و اقتصاد کشور بوده و یک بخشنامه مهم و اصولی به شمار می‌رود و امیدواریم که در دادگستری‌ها مطابق آن عمل شود.

* در ماه‌های گذشته دولت چند درخواست بخش خصوصی را مورد تصویب قرار داد که یکی از آنها تمدید تجلیل ارزیابی‌ها بود که کمک زیادی به بخش خصوصی کرد؛ ضمن آنکه بخشودگی جرایم مالیاتی و قبول ارز ماشین‌آلات برای خط تولید با نرخ زمان گشایش اعتبار از دیگر اقدامات مناسب دولت جهت حمایت از تولید بود.

* مقرر شد کمیسیون صنعت اتاق با همکاری وزارت صمت کارگروهی برای حل مشکلات شهرک‌های صنعتی ایجاد کنند. از طرف دیگر در راستای رفع تعهد ارزی صادرات نیز قرار است با کمک بانک مرکزی یک دوره آموزشی برای صادرکنندگان برگزار شود.

* پیش‌بینی شده در موضوع بازگشت ارز صادراتی، مالیات بر ارزش افزوده صادرات ظرف یک ماه بازگشت داده شود. در بودجه سال ۹۸ نیز ذکر شده که استرداد این مالیات منوط به رفع تعهد ارزی است.

* اکنون هفت ماه است که نقدینگی صادرکنندگان قفل شده و اتاق تهران در حال مکاتبه با سران سه قوه برای پیگیری این موضوع است.

* در پنج ماه اول سال ۹۸ حدود ۱۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار واردات داشتیم که نسبت به سال قبل ۷ درصد کاهش داشته و عمده این کاهش از چین، کره‌جنوبی و فرانسه بوده، زیرا قطعات منفصله خودرو و ماشین‌آلات از این کشورها وارد می‌شده، در حالی که از ترکیه و هند واردات بیشتر شده است.

* نقدینگی به میزان ۲۵ درصد در ۱۲ ماه منتهی به خرداد ۹۸ افزوده شده بود و اکنون به مبلغ ۱۹۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده؛ ضمن این سهم پول از نقدینگی به میزان ۱۵ درصد افزایش داشته است که معنای آن این است که گرایش مردم از سپرده‌های بلندمدت به سمت سپرده‌های کوتاه‌مدت بیشتر شده است.

* ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از سپرده‌های بلندمدت کم شده است و احتمال دارد این عدد به سمت سوداگری رفته باشد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1300340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس JP ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
    4 0
    متاسفانه همین آقایان بازرگان بااین کارتهای بازرگانی مملکت را نابود کردند