۰ نفر
۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
عراق در ائتلاف دریایی هرمز شرکت نمی کند

فارس نوشت: «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق امروز سه‌شنبه هر گونه مشارکت بغداد در ائتلاف دریایی را که رژیم صهیونیستی در آن، حضور داشته باشد، تکذیب کرد.

الصحاف به شبکه خبری «روسیا الیوم» در خصوص امنیت در خلیج فارس گفت: «عراق در این خصوص، دیدگاه خود را گفته مبنی بر اینکه امنیت دریانوردی در گذرگاه‌های خلیج [فارس]، مسئولیت کشورهای مشرف بر آن است».

وی تصریح کرد: «عراق نمی‌پذیرد وارد هر گونه گروه امنیتی و نظامی شود که برای حمایت از خلیج [فارس] است و در آن رژیم صهیونیستی حضور داشته باشد».

این مسئول عراقی خاطر نشان کرد که تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی «در این منطقه، باعث پیچیدگی بیشتر خواهد شد و عراق، طرف مشارکت کننده در آن نخواهد بود».

 الصحاف بر این باور است که «این موضع، مبتنی بر دیدگاه عراق است که نشان می‌دهد امنیت مساوی و غیر قابل تجزیه است».

وی در پایان تأکید کرد که بر این اساس، همه باید در حفظ امنیت منطقه در گستره جغرافیایی خود، سهیم باشند.

«محمد علی الحکیم» وزیر خارجه عراق 21 مرداد ماه گذشته در جریان گفت‌وگو با «سامح شکری» همتای مصری خود  اعلام کرد که بغداد مخالف حضور رژیم صهیونیستی در هر ائتلاف نظامی است که با هدف ادعایی تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس تشکیل شود.

وزیر خارجه عراق با بیان اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس خودشان قادرند امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس را تأمین کنند، تصریح کرد که حضور نیروهای غربی در منطقه، باعث افزایش تنش خواهد شد.

آمریکا از چندی پیش طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی برای محافظت از کشتیهای تجاری در خلیج فارس را مطرح کرد. انگلیس نیز از جمله کشورهایی بود که اعلام کرد به ائتلاف دریایی آمریکا با هدف ادعایی تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز خواهد پیوست.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1300435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =