مطبوعات غرب: رئیس جمهور ایران پیشتاز صلح و امنیت شد

سخنرانی رئیس جمهور کشورمان به مناسبت هفته دفاع مقدست بازتاب گسترده ای در سطح رسان های خبری جهان داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز در رژه نیروهای مسلح ، از یک طرح همکاری با کشورهای عربی خبر داد که مطبوعات اروپا و آمریکا از آن به عنوان پیشتازی ایران در امنیت خلیج فارس نام بردند.

خبرگزاری ایرنا به بخشی از این واکنش ها پرداخت و به نقل از خبرگزرای فرانسه نوشت:  ایران از حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس انتقاد کرده و قصد دارد طرحی را با هدف همکاری منطقه ای به سازمان ملل متحد ارائه دهد.

خبرگزاری فرانسه امروز (یکشنبه) گزارش داد: ایران طرحی برای همکاری های منطقه ای به سازمان ملل متحد ارائه خواهد داد. رئیس جمهوری روحانی از حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس انتقاد می کند که به گفته او منبع "ناامنی" هستند.

رئیس جمهوری ایران امروز پس از اعلام خبر ارسال نیروهای نظامی آمریکا برای تقویت توانایی دفاعی(عربستان) به خاورمیانه گفت: حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس "ناامنی" را افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روحانی اعلام کرد که ایران در روزهای آینده یک طرح همکاری برای اطمینان از تامین امنیت "خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان" در بین کشورهای ساحلی این حوزه به سازمان ملل متحد ارائه خواهد داد.

روزنامه «لو موند» فرانسه نیز نوشت: ایران خواهان ارائه یک برنامه امنیتی منطقه ای علیه نیروهای خارجی (در خلیج فارس) است؛ رئیس جمهور ایران اعلام کرده که این پروژه را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که روز 23 سپتامبر(یکم مهر) در نیویورک گشایش می یابد، ارائه خواهد کرد.

این روزنامه فرانسوی امروز با اشاره به اظهارات حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در مراسم هفته دفاع مقدس افزود: تنش همچنان بین تهران و واشنگتن افزایش یافته است. رئیس جمهوری ایران هشدار داد، "حضور شما (نیروهای خارجی) برای منطقه همیشه درد و ناراحتی را به همراه آورده است. "

آقای روحانی همچنین بار دیگر گفت که کشورش "دست دوستی و برادری" را به سوی دیگر کشورهایی که در حاشیه خلیج فارس قرار دارند دراز می کند. منطقه در حال تجربه "یک مقطع حساس و مهم تاریخی" است.

او با اشاره به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی و امارات که ایران در روابط خود با آنها تنش دارد، گفت: ما حتی آماده هستیم تا اشتباهات گذشته آنها را نادیده بگیریم زیرا امروز شرایط به گونه ای است که دشمنان اسلام و منطقه یعنی آمریکا و صهیونیسم می خواهند از شکاف بین ما سوءاستفاده کنند.

همچنین نشریه "لو پوئن" فرانسه نوشت: رئیس جمهوری ایران روز یکشنبه بار دیگر اطمینان داد که "مقاومت و وحدت" مردم ایران بر "تروریسم اقتصادی" واشنگتن غلبه خواهد کرد. روحانی با محکوم کردن حضور "نیروهای خارجی" که "همیشه درد و بدبختی را برای منطقه به ارمغان آورده اند"، به آمریکایی ها و متحدان غربی آنها هشدار داد: "هرچه بیشتر از منطقه ما فاصله بگیرند، بیشتر امنیت خواهد داشت. "

این نشریه افزود: انتظار می رود رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه به نمایندگی از این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک سخنرانی کند. او جزییات بیشتری درباره ابتکار امنیت منطقه ای خود ارائه نکرد.

لو پوئن اضافه کرد: از زمان خروج یکجانبه آمریکا در ماه می 2018 از توافق هسته ای سال 2015، تنش ها بین تهران و واشنگتن به طور مداوم افزایش یافته و به دنبال آن تحریم های سنگین آمریکا علیه ایران بازگردانده شده است.
این نشریه فرانسوی افزود: سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه روز شنبه هشدار داد هر کشوری که به ایران حمله کند قلمرو خود را به "میدان اصلی نبرد" تبدیل می کند.
اظهارات حسن روحانی در روز یکشنبه همچنین در رسانه ها و شبکه های دیگر فرانسوی زبان فرانسه و دیگر کشورهای فرانسوی زبان از جمله "لا لیبر"، "لا نوول ابزروتوآور"، "اکتو اورنژ"، "اسانسیل"، "فرانس اینفو" و "رادیو کانادا" بازتاب داشته است.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی ضمن بازتاب سخنان روحانی افزود: رئیس جمهور ایران گفت که کشورش نقش پیشتازی را در حفظ امنیت منطقه استراتژیک خلیج فارس ایفا می کند و از حضور نیروهای خارجی انتقاد کرد.

این رسانه مدعی شد، این سخنان رئیس جمهور ایران در حالی مطرح شده که توافق هسته ایران با قدرت های جهانی شکست خورده و آمریکا نیروهای بیشتری را برای تقویت امنیت متحدان عرب خود به منطقه اعزام کرده است.  

آسوشیتدپرس ادامه داد: آمریکا، ایران را در حملات علیه زیرساختارهای انرژی منطقه از جمله حمله گسترده پهپادی و موشکی به صنعت نفت عربستان که بازارهای جهانی را به لرزه در آورد، متهم کرده است. ایران این اتهامات را رد کرده و گفته هر گونه حملات تلافی جویانه از سوی آمریکا یا عربستان به «جنگی تمام عیار» منجر خواهد شد.

رئیس جمهور ایران در مراسم رژه نظامی هشدار داد که حضور نیروهای خارجی در منطقه می تواند مشکلاتی را برای «امنیت انرژی» جهان به بار آورد.

وی گفت، ایران «دست دوستی و برادری» را به سوی کشورهای منطقه به منظور حفظ امنیت خلیج فارس و باریک ترین منطقه آن، تنگه هرمز به عنوان گذرگاه یک پنجم از صادرات نفت جهان دراز کرده است.

آسوشیتدپرس توضیح داد: آمریکا در کنار تقویت قوا و سطح تجهیزات خود در عربستان وامارت، رهبری ائتلاف دریایی را برعهده دارد که کشورهای امارات، عربستان، بحرین، بریتانیا و استرالیا در آن عضو هستند و حفظ امنیت مسیرهای آبی و مسیر تجارت نفتی در این منطقه را هدف قرار می دهد.

در تهران، رژه نظامی به مناسبت سی ونهمین سالگرد جنگ هشت ساله با عراق برگزار می شود؛ جنگی که با تهاجم «صدام حسین» (رئیس جمهور مخلوع عراق) به ایران در سال 1980 میلادی آغاز شد.

ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس در ادامه گزارش داد: رژه های دیگری در شهرهای بزرگ ایران در سراسر این کشور از جمله در بندر عباس نزدیک تنگه هرمز برگزار برگزار شده است.

تلویزیون دولتی ایران مجموعه ای از قایق های تندرو و تجهیزات نظامی و دفاع  هوایی را به نمایش گذاشت و تصاویری از نیروهای دریایی سپاه پاسداران را نشان داد.

ناوگان دریایی آمریکا همواره از قایق های تندرو  سپاه و ارعاب کشتیرانی در خلیج (فارس) از سوی نیروهای دریایی آمریکا شکایت کرده است.

روز قبل از برگزاری این رژه فرمانده سپاه پاسداران قدرتمند ایران (سردار) سرلشکر «حسین سلامی» تهدید کرد هر گونه تهاجمی به ایران، نابود خواهد شد.

ایران از مدتها قبل به دنبال تخلیه نیروهای خارجی و آمریکایی در کشورهای عربی خلیج فارس بوده است.

روحانی در این مراسم افزود که طرح صلح منطقه ای را در دیدار این هفته از سازمان ملل متحد ارائه خواهد داد.

خبرگزاری فرانسه نیز با تیتر «اتهام ایران به نیروهای خارجی در افزایش ناامنی در منطقه خلیج(فارس)» سخنان رئیس جمهوری را بازتاب داد و نوشت: رئیس جمهوری ایران  حضور نیروهای خارجی را محکوم کرد و گفت طرح صلحی را در روزهای آتی ارائه خواهد داد.

این گزارش با اشاره به افزایش تنش ها بین تهران و وانشگتن بعد از خروج یکجانبه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای ایران نوشت، حمله به تاسیسات نفتی عربستان تنش ها را به اوج خود رساند.

روحانی از قدرت های خارجی خواست از منطقه خلیج فارس فاصله بگیرند و گفت حضور شما همواره بدبختی با خود به منطقه می آورد و هر چه قدر که شما از منطقه دورتر باشید امنیت بیشتری حاکم خواهد بود.

بعد از سخنرانی روحانی، نیروهای مسلح ایران تازه ترین تجهیزات خود از جمله تانک ها، موشک ها و وسایل زرهی را به نمایش گذاشتند و روحانی و فرماندهان ارشد ایرانی به آنها سلام نظامی دادند.  

«طرح ایران برای امنیت خلیج فارس» نیز نکته مورد توجه در سخنان روحانی برای خبرگزاری رویترز بود و در گزارشی با همین تیتر نوشت: روحانی طرحی را برای امنیت در همکاری با دیگر کشورهای منطقه خلیج (فارس) در زمان حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این هفته ارائه خواهد داد.

این رسانه انگلیسی با اشاره به اتهامات آمریکا و عربستان علیه ایران به دنبال حملات به تاسیسات نفتی عربستان نوشت که ایران هر گونه دخالت در این حملات را تکذیب کرده است.

به گزارش رویترز، روحانی بر اساس آنچه که در وب سایت رسمی او منتشر شده، گفت: امسال طرحی را درباره همکاری ایران با دیگر کشورهای منطقه برای ایجاد امنیت در خلیج فارس و دریای عمان ارائه می دهد اما از ارائه جزییات بیشتری خودداری کرد.

این رسانه به اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان اشاره کرد و نوشت: روحانی گفت اعزام نیروهای خارجی به منطقه به ناامنی کشتیرانی و نفت منجر خواهد شد.

رویترز افزود: عربستان حملات به تاسیسات نفتی این کشور را آزمونی برای اراده جهانی برای حفظ نظم جهانی توصیف کرده و گفته که به دنبال ایجاد جبهه ای واحد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

در مراسم رژه روز یکشنبه سامانه دفاع هوایی زمین به هوا ساخت داخل موسوم به «باور 373» به نمایش گذاشته شد که بر اساس گزارش رسانه های ایرانی رقیب سامانه موشکی «اس 300» روسیه است.  

شبکه خبری تلویزیون راشاتودی روسیه نیز گزارش داد: رئیس جمهوری ایران درباره ازدحام منطقه با سلاح ها هشدار و وعده داد از طرحی برای حفاظت از امنیت کشتیرانی در منطقه تنگه هرمز رونمایی کند.

روحانی درباره سوق دادن منطقه خاورمیانه به «رقابت تسلیحاتی» هشدار  داد.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که واشنگتن برای تشکیل ائتلافی برای دستیابی به «راه حل صلح آمیز» برای مقابله با بحران ایران تلاش می کند.

تهران تاکید کرده فقط کشورهای خلیج فارس می توانند امنیت منطقه را حفظ کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در حرم امام راحل گفت: ما امسال در سازمان ملل متحد با شعار ائتلاف امید، هرمز، صلح برای منطقه و ابتکار صلح هرمز حضور خواهیم داشت.

رئیس جمهوری با بیان اینکه به همه همسایگان دست رفاقت دراز می‌کنیم و آماده ایم از خطاهای گذشته آنها بگذریم، افزود: امسال با شعار ائتلاف امید و ابتکار صلح هرمز در سازمان ملل متحد حضور خواهیم یافت.

روحانی تصریح کرد: هر جایی که آمریکایی ها و دشمنان ما در منطقه حضور پیدا کردند به عنوان بازیگر امنیت زدا بوده اند؛ آنها امنیت را در افغانستان و عراق و سوریه و خلیج فارس و هر جایی که حضور پیدا کردند،از بین بردند و ناامنی را با خود به ارمغان آوردند.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس جمهور کشورمان در حالی امروز صحبت از یک طرح جامع می کند که «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا عصر جمعه در کنفرانسی خبری اعلام کرد که پنتاگون در پی حملات اخیر به تاسیسات شرکت نفتی «آرامکو» در شرق عربستان نیروهای نظامی بیشتری به خاورمیانه اعزام می‌کند.

«جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در این کنفرانس خبری اظهار داشت که اعزام نیرو به منطقه بر تقویت توانایی‌های دفاعی عربستان سعودی متمرکز خواهد بود که پس از حمله ترکیبی پهپاد و موشکی، بزرگترین تاسیسات تولید نفت آن فلج شده و تولید نیمی از نفت آن به طور روزانه متوقف شده است.

در واکنش به تصمیم تازه واشنگتن مبنی بر اعزام نیروهای نظامی بیشتر به خاورمیانه، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان امریکا این تصمیم تازه دولت آمریکا و شتاب بخشی در فروش تسلیحات به عربستان و امارات را تلاشی ظالمانه برای دور زدن کنگره توصیف کرد.

او روز یکشنبه در بیانیه‌ای که در تارنمای رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفت، نوشت: طرح رئیس جمهور ترامپ برای تسریع در تحویل تجهیزات نظامی به عربستان سعودی و امارات و همچنین اعزام نیروهای نظامی بیشتر به منطقه تازه‌ترین تلاش ظالمانه دولت ترامپ برای دور زدن اراده دو مجلس کنگره و دو حزب آمریکاست. این اقدامات غیرقابل‌ قبول یک زنگ هشدار است.


پلوسی به دولت آمریکا یادآور شد: مجلس نمایندگان و سنا تابستان امسال قطعنامه‌ای دو حزبی را برای منع فروش سلاح به عربستان و امارات و محکوم کردن تهاجم مداوم سعودی‌ها علیه کشتار زیادی از مردان، زنان و کودکان تصویب کردند.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها از جنگ خسته شده‌اند و علاقه‌ای به ورود به یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به ویژه از جانب عربستان سعودی را ندارند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بخش دیگری از بیانیه خود گفت: رئیس جمهور ترامپ بار دیگر چشمان خود را به روی خشونت‌ های مدوام عربستان علیه یمنی‌های بیگناه و همچنین قتل وحشتناک جمال خاشقچی و نقش آشکار حقوق بشر توسط سعودی‌ها بسته است. آمریکا نباید خشونت و خونریزی بیشتر به راه اندازد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1302299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =