وقتی ترامپ در تیم کاسبان تحریم بازی می‌کند

بدعهدی ترامپ در اجرای توافق بین المللی برجام که به اعتراف اغلب کشورها توافقی مفید در سطح جهانی بود اجازه تکمیل دستاوردها و نمود آن در سطح اقتصاد اجتماعی کشور را نداد و این موضوع بهانه ای برای برخی منتقدان شد تا به تخریب عملکرد دولت بپردازند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بسیاری از منتقدان و دلواپسان دولت را به بهانه عدم موفقیت در هدایت صحیح کشتی سیاست ایران در عرصه بین الملل هدف تاریخی‌ترین انتقادات قرار داده و دستگاه دیپلماسی کشور و بخصوص شخص محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه را که مورد تقدیر رهبرمعظم انقلاب قرار گرفته و در عرصه‌های بین المللی نیز بارها و بارها نقش پررنگی را ایفا کرده و به اعتراف حتی دشمنان از بهترین حربه‌ها برای حفظ منافع ملی کشور بهره برده است به بدترین شکل ممکن تخریب می‌کنند.

اگرچه با اجرای مقطعی و کوتاه مدت برجام، برخی از موانع و تحریم‌های هسته‌ای وفق برجام رفع شد. گوشه‌ای از این موارد رفع تحریم شده عبارتند از: رفع تحریم‌ها در حوزه نفت، گاز پتروشیمی به شکلی که میانگین صادرات روزانه نفت خام ومیعانات گازی کشور به بیش از دو برابر نسبت به زمان قبل از برجام افزایش داشت.

اما یکی از مهمترین مواردی که در اقتصاد خانوارهای ایرانی به طور مستقیم اثر داشته و قابل مشاهده بود رفع تحریم‌های بخش خودرو بود.

با رفع بخشی از تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی و ازاد شدن بازار ایران برای شرکت‌های خودرویی دنیا، رقابتی تنگاتنگ برای ورود به بازار ۸۰ میلیونی ایران آغاز شد.

سال ۲۰۱۷ بهار خودروسازان جهانی در بازار ایران

آغاز سال ۲۰۱۷ برای خودرویی‌ها نشان از شروع همکاری‌ها وبه ثمر نشستن مذاکراتی بود که به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ۱۹ قرارداد خودرویی را در کارنامه بخش دولتی و بخش خصوصی تولیدکننده خودرو ثبت کرد.

خودروسازهای داخلی و البته بخش خصوصی قراردادهایی را با پیش‌شرط استفاده از توان تولید داخلی، انتقال تکنولوژی و البته صادرات ۳۰ درصدی با خودروسازان اروپایی و آسیایی امضا کردند و خبرها حکایت از انعقاد قراردادهای جدیدی داشت که می‌توانست بازارخودروهای تولیدی ایران را به لحاظ تنوع گسترده‌تر از قبل کند.

این تنها گوشه‌ای از اثرات یک توافق بین المللی بود که اگر طرف مقابل با دستاویز قراردادن بهانه‌های واهی آن را به بیراهه نمی‌کشاند قطعاً اثرگذاری مثبت آن در عرصه صنعت خودرو امسال و سال‌های آینده بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد. شاید آن وقت دیگر منتقدان دولت و کاسبان تحریم نمی‌توانستند هر روز با استفاده از گرانی خودرو و کیفیت پایین و ... دولت را مورد بی مهری قرار داده و از آن به عنوان یکی از نقاط ضعف دولت روحانی نام ببرند.

 برای خواندن پرونده دستاوردهای برجام درحوزه صنعت ، پتروشیمی و خودرو پیش از خروج امریکا از این معاهده بین المللی، اینجا کلیک کنید.

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1302420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =