ربیعی: پیغام‌های زیادی به روحانی برای دیدار با ترامپ رسیده است

سخنگوی دولت با اشاره به این که پیغام و پسغام زیادی برای انجام دیدار روحانی وترامپ رسیده است اظهار کرد:‌ما منافع ملی خود را به خاطر فضای داخلی آمریکا هدر نمی‌دهیم.

به گزارش خبرآنلاین، علی ربیعی پیش از ظهر امروز پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی درباره حمله به تاسیسات نفتی عربستان  و برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: از نظر دولت، بیانیه سران سه کشور اروپایی در محکوم کردن ایران و متهم ساختن کشورمان نسبت به مسائل میان یمن و عربستان به هیچ وجه قابل قبول نیست. بدون استناد صحبت کردن، بدون دلیل و مدرک صحبت کردن رویه‌ای شده است که اخیرا زیاد در حال تکرار است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما فکر می‌کنیم آمریکا فشارهایی به این کشورها وارد کرده و آنها می‌خواستند نسبت به فشارهای آمریکا واکنشی داشته باشند، خاطرنشان کرد: ملاقات‌های مکرری که سران کشورهای اروپایی با رئیس‌جمهور حتی بدون تنظیم قبلی داشته‌اند و تاکیدی که آنها به ادامه اجرای برجام داشته‌اند، نشان می‌دهد ممکن است تحت تاثیر واکنش‌های آمریکا چنین مواضعی اتخاذ شده باشد.

اهم اظهارات وی را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* در جلسه امروز۱+۴ مسائل و شروطی که قبلا مطرح کردیم را تکرار خواهیم کرد،حرف ما این است که تحریم‌ها رفع شده و کشورها به همان شرایط گذشته معاهده و جایی که بودند، بازگردند. در این شرایط امکان مذاکره هم وجود دارد حتی برای اطمینان بخشی رئیس‌جمهور بن‌بست شکنی کرده و مطرح کرده ایم که دنبال تغییر کوچکی در دل برجام هستیم. این پیشنهاد را رئیس جمهور مطرح می کند ولی شرط ما این است که کشورهای طرف برجام به جایی که در برجام بودند، بازگردند و تحریم ها برداشته شود.

*{ با اشاره به موضوعات بررسی شده در جلسه صبح امروز هیات دولت}: پنج موضوع در دستور کار جلسه هیات دولت بود که عمدتا کمیسیون‌ها ارجاع داده شد اما اساسنامه صندوق بازنشستگی وزارت نفت و ترکیب هیات امنا و چارچوب‌های کاری‌اش به تصویب رسید.

* چارچوب‌های اساسنامه به گونه‌ای تنظیم شده است که هم رسیدگی بیشتری صورت خواهد گرفت و هم مشارکت بازنشستگان وزارت نفت در اداره صندوق پیش‌بینی شده است.

* یکی از بحث‌های دیگری که در دولت مطرح شد، قدردانی از مجلس برای موافقت با تشکیل وزارت بازرگانی بود،  مقرر شد تمام وظایف و اختیاراتی که در این مدت به سایر دستگاه‌ها محول شده است، مجددا بررسی شود تا این وزارتخانه پس از راه‌اندازی بتواند با تمام اختیارات، وظایف خود را انجام دهد.

* وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این جلسه تاکید کرد تمام تلاش و همکاری خود را انجام می‌دهد تا وزارتخانه جدید بتواند با تمام قوا وظایفش را انجام دهد. در موعد مقرر قانونی، رئیس‌جمهور وزیر پیشنهادی بازرگانی را به مجلس معرفی خواهد کرد.

*{در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دلیل فشار زیاد بر روحانی برای دیدار با ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل}: ما با دست پر برای امنیت منطقه در سازمان ملل حضور پیدا کرده‌ایم و ملاقات‌های خوبی هم با سران برخی کشورها داشته‌ایم.

*پیغام و پسغام خیلی زیادی از سوی کشورهای مختلف حتی کشورهای منطقه و آسیا رسیده است که من نمی‌خواهم نام آنها را ببرم ولی ما حاضر نیستیم به خاطر فضای داخلی آمریکا منافع خودمان را هدر دهیم. تا ترامپ در داخل آمریکا بگوید هر چه من گفتم عمل شده است. اگر آنها همین امروز تحریم‌ها را متوقف کنند و به شرایط معاهده بازگردند فرصت برای مذاکره در قالب ۱+۵ فراهم می‌شود و چیزی غیر از این هم اتفاق نمی‌افتد. 

*{ درباره حمله به دولت به بهانه حضور در مقر سازمان ملل و مذاکره با کشورهای اروپایی}: دیروز دیدم که آقایی بحث می‌کرد که برجام مرد و از برجام چه می خواهید؟ ما دلمان می‌خواهد حرف های همه شنیده شود ولی آنچه ما دنبال می کنیم برای امروز و آینده ایران است و نمی‌خواهیم افراد غیرمسئول به ما حمله کرده و ما عقب‌نشینی کنیم باید در برابر نسل‌های آینده پاسخگو باشیم. کاری که ما دنبال می کنیم براساس اتفاق نظر داخلی است و اگر آنها به برجام بازگردند ملت ما پیروز شده است و اگر بازنگردند، از قبل تنها تر می شوند. من از همه رسانه‌ها و کسانی که می نویسند و صحبت می کنند می‌خواهم که منصفانه صحبت کرده و به کسانی که در خط مقدم ایستاده‌اند، فشار وارد نکنند.

* از نظر دولت بیانیه سه کشور اروپایی در محکوم کردن ایران بخاطر مسائل عربستان و یمن به هیچ وجه قابل قبول نیست. بدون دلیل و مدرک صحبت کردن رویه‌ای  است که ایجاد شده است. شاید این کشورها تحت فشار امریکا چنین بیانیه‌ای صادر کرده اند اما از طرفی ملاقات هایی با رئیس جمهور داشته اند و بر ادامه برجام تاکید کرده اند که این‌ها نشان می دهد بیانیه آنها تحت تاثیر فشارهای امریکا است.

*{ با اشاره به اظهارت ضدایرانی ترامپ}: این سخنان کارکرد داخلی در آمریکا دارد. استیضاح ترامپ هم مسائل داخلی آمریکاست. همه می دانند چه کسانی القاعده، داعش و تروریسم را ایجاد کرده اند و همه هم می‌دانند ایران است که با تروریسم و داعش مقابله کرده است. با تروریسم خواندن ایران، من یاد کتاب قلعه حیوانات افتادم و ظاهرا وزارت جنگ و صلح آمریکا دارد جای خود را با هم عوض می کنند. ما خودمان قربانی تروریسم هستیم. ترامپ با دست پس زده و با پا پیش می کشد و بنایی برای حل مسائل ندارد. ما برای ساخت بمب به اجازه هیچ کسی نیازی نداریم و براساس نظریه دینی خود دنبال ساخت بمب نبوده، نیستیم و نخواهیم بود.

* درباره موضوع وقوع زمین‌خواری در سواحل مکران با وزیر کشاورزی صحبت کردم و مشخص شد اصلا موضوع زمین‌خواری نیست. من علاوه بر رسانه‌ها از مسئولان هم می‌خواهم که التهاب آفرینی نکنند. درباره این فرد باید بگویم زمین به او واگذار نشده، بلکه زمین به او اجاره داده شده است. آنطوری که حجتی به من گفت، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و صادرات میگو در حال انجام است و زمین هم به دولت تعلق دارد و اشتغال زیادی هم ایجاد شده است.

*{در پاسخ به این پرسش که آیا دولت به موضوع اعتراض به سهمیه‌های کنکور کارشناسی ارشد ورود کرده است}: گزارشی آمد که افراد با فاصله نود هزار رتبه، در کنار هم نشسته اند. این سهمیه ها نظر و مصوب دولت نبود. بحث های لازم در دولت انجام و قرار شد وزیر علوم بررسی‌های کافی را انجام دهد تا این موضوع در قالب لایحه ‌ای تقدیم مجلس شود تا هم ارزش‌گذاری‌های صورت گیرد و هم سهمیه‌ها به نحوی شکل نگیرد که موجب نگرانی اقشار دیگر جامعه شود.

*{ در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است پیوندی از ریاست هلال احمر برود}: نه هیچ بنایی برای تغییر وی وجود ندارد. هیچ گزارشی درباره رفتار غیرمتعارف از پیوندی وجود ندارد ولی در مجموعه وی اتفاقاتی رخ داده است که من فرصت صحبت با دوستان اطلاعاتی و قضایی را پیدا نکردم ما منتظر نظر آنها درباره واردات دارو از جمله یک داروی هندی هستیم که مدت زمانی که از این دارو گذشته است، مصرف اش را دچار مشکل کرده است.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1303496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =