در حالی که رکورد بیشترین ارزش معاملات سهام به سال 87 اختصاص یافته ولی هفته گذشته ارزش مبادلات بورس تهران افت 65 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال پیش تجربه کرد.

گروه اقتصاد: وضعیت معاملات بورس اوراق بهادار تهران در هفته کاری گذشته به نسبت هفته های رکود زده پیشین با تغییر اندکی مواجه بود. استقبال از سهام ایران ترانسفو، سایپا و توسه معادن روی و پس از آنها فولاد مبارکه و تاثیرات این استقبال بر سایر سهام کوچک بازار موجب شد تا درصد کاهش حجم و ارزش معاملات هفته گذشته کمتر از هفته های قبل باشد.
البته ارزش 17 میلیارد تومانی معاملات بورس سهام تهران طی 5 روز کاری گذشته، رقم بسیار کمی محسوب می شود. چرا که آمارها نشان می دهد درهفته مشابه سال قبل 239 میلیون سهم به ارزش 51 میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار تهران معامله شده بود که حدود 65 درصد بیش از ارزش داد و ستدهای هفته پیش بازار سرمایه ایران بوده است.
همچنین از ابتدای سال جارس خورشیدی تاکنون 41.8 میلیارد سهم به ارزش 128 هزار میلیارد ریال در بورس تهران معامله شده و جالب تر این که در مقایسه حجم و ارزش معاملات ازابتدای سال تا 4 دی سال های 83 تا 87 سال 87 بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است.به طوری که پس از سال 87 بیشترین حجم و ارزش معاملات به سال 83 تعلق دارد که تا 4 دی ماه آن سال 9.8 میلیارد سهم به ارزش 81.4 هزار میلیارد در بورس معامله شد.
به اعتقاد کارشناسان، اجرای اصل 44 و حضور شرکت‌های بزرگ، رکورد مسکن، افزایش نرخ‌های جهانی محصولات، به کف رسیدن قیمت سهام برخی شرکت ها از مهمترین عواملی است که موجب رکورد زنی بورس در سال 87 شده است.
در هفته ای که گذشت، توس گستر بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. پس از آن دو شرکت ایران ترانسفو و فولاد مبارکه بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند.
بیشترین افزایش قیمت به حق تقدم موتوژن با 3 درصد رشد اختصاص یافت و نیرومحرکه بیشترین افت قیمت را تجربه کرد.


رشد قیمت داخلی همزمان با افت قیمت جهانی
در شرایطی که خط تولید شرکت فرآوری مواد معدنی به دلیل کمبود مواد اولیه و کاهش قیمت جهانی شمش روی متوقف شد "کروی" که سهامدار عمده این شرکت محسوب می شود این هفته با رشد 7 درصدی قیمت روبه رو شد. این رشد قیمت در شرایطی است که بیشترین رشد قیمت سهام دربورس اوراق بهاداردر هفته ای که گذشت 13 درصد بوده است.


گره های فردا
بر اساس گزارش مدیریت بازار بورس اوراق بهادار تهران با توجه به این که روز چهارشنبه شرکت های سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، سیمان شرق، پالایش نفت اصفهان، لعابیران، لوله و تجهیرات سدید، نیروکلر، کابل سازی ایران، آبگینه، توسعه صنایع بهشهر، صنایع گالوانیزه فجر سپاهان، ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی خارک دارای صف فروش بودند، فردا محدودیت حجم مبنا درباره این شرکت ها اعمال نخواهد شد.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =