«۳۵۰۱ نفر» آمار شهدای روحانی دوران دفاع مقدس

ایرنا نوشت؛ رئیس ستاد مردمی شهدای روحانی سراسر کشور با اشاره به اینکه آمار شهدای روحانی از دوران قاجار از سال ۱۲۷۵ تاکنون ۳ هزار و ۸۸۸ تن نفر است، اظهار داشت:‌از این تعداد شهید، ۳ هزار و ۵۰۱ تن آنان مربوط به دوران دفاع مقدس هستند و ۱۵۶ تن نیز در ترور و یا در حکومت های گذشته اعدام شدند.

حجت الاسلام والمسلمین صائب نیکبخت  با بیان این که تعداد شهدای روحانی مدافع حرم نیز ۴۳ تن می‌باشد، گفت: ۹۳ تن از شهدای روحانی مفقود الاثر هستند و ۱۱۲ تن  آنان  نیز در موشک باران ها و حوادث مختلف به شهادت رسیدند و نحوه شهادت ۳۳ تن این افراد نیز نامشخص است.

وی ادامه داد: تعداد شهدای روحانی تفحص شده تاکنون ۶۳۸ تن است، ۴۸ تن از شهدای روحانی غیرایرانی در کشور و چهار شهید روحانی ایرانی نیز در خارج از کشور مدفون هستند.

رئیس ستاد مردمی شهدای روحانی سراسر کشور با اشاره به سطح بندی روحانیون شهید گفت: از میان شهدای روحانی تعداد ۳۰ تن از آنها مجتهد، ۱۸۱ تن سطح چهار حوزوی، ۸۸ تن سطح سه حوزه و بقیه در سایر سطوح حوزوی مشغول تحصیل بودند.

نیکبخت با بیان اینکه ۸۹ نفر از شهدای روحانی از اهل تسنن کشور نیز در دفاع مقدس و سایر حوادث شربت شهادت نوشیدند، گفت: از اهل تسنن غرب کشور نیز ۱۵ روحانی مبتدی، ۵ نفر مجتهد، ۴۱ نفر ماموسی و ۲۳ نفر مفتی و از روحانیون شرق کشور نیز ۳ تن مولوی و ۲ تن  آخوند نیز در دوران دفاع مقدس شهید شدند.

وی همچنین با اشاره به اینکه هشت تن از شهدای روحانی نیز زنان طلبه بودند، گفت: شهدای زن روحانی از استان های اصفهان، چهارمحال بختیاری، خوزستان، گیلان، لرستان، زنجان، کرمان بودند که هر کدام به نحوی به شهادت رسیدند و شهید صدیقه سادات موسویان نجف آبادی از استان اصفهان دو فرزند خود را نیز در دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرد.

وی ادامه داد: کل عملیات های دوران دفاع مقدس ۱۵۵ مورد بود که اولین آن ۲۶ شهریور ۱۳۵۹ و آخرین آن عملیات مرصاد بود که روحانیت در همه علمیات ها نقش مهم و تاثیرگذاری داشتند.

نیکبخت با اشاره به آمار سنی روحانیون شهید در دوران دفاع مقدس گفت: بیشترین آمار سنی روحانیون شهید بین ۱۷ تا ۱۹ ساله است، به گونه ای که ۴۹۵ شهید ۱۶ ساله، ۴۹۳ شهید ۱۷ و ۱۸ ساله و ۹۰ شهید ۱۹ ساله داشتیم.

وی ادامه داد: در بین استان های کشور نیز استان اصفهان با ۵۴۳ شهید بیشترین و ایلام با ۱۱ شهید روحانی کمترین شهید را داشتند.

رئیس ستاد مردمی شهدای روحانی سراسر کشور با اشاره به اعزام روحانیت به جبهه های جنگ نیز گفت: ۲ هزار و ۹۴۲ نفر از شهدای روحانی از طریق بسیج، ۳۸۱ تن از طریق سپاه، ۱۶ تن از طرف نیروی انتظامی، ۲۷ تن ارتش، ۳۳ تن جهاد سازندگی، ۸ تن آموزش و پرورش، ۲۱ تن قوه قضائیه، ۳ تن از مجلس شورای اسلامی، ۶ تن از صدا و سیما و ۶۷ تن طلبه وظیفه اعزام شدند و نهاد اعزام کننده ۳۶۵ شهید روحانی نیز نامشخص است.

نیکبخت با اشاره به نقش آفرینی روحانیت در دوران دفاع مقدس گفت: از میان روحانیون شهید دوران دفاع مقدس ۵۸ روحانی شهید غواص، ۲ تن فرمانده قرارگاه، ۱ تن فرمانده لشکر، یک تن جانشین فرمانده لشکر، چهار تن فرمانده تیپ، ۳ تن جانشین فرمانده تیپ، ۱یک تن فرمانده خط، ۱۰ تن فرمانده سپاه ناحیه ، ۴۳ تن فرمانده گردان و مابقی نیز آرپچی زن، تک تیرانداز و ... بودند.

رئیس ستاد مردمی شهدای روحانی سراسر کشور با اشاره به جانفشانی روحانیت در ادوار مختلف تاریخ گفت: شهدای روحانی از دوره قاجار تا مشروطه یعنی از سال ۱۲۷۵ تا ۱۲۹۹ هفت نفر، شهدای روحانی دوران رضاشاه تا ۱۳۴۲ نیز ۱۰ تن و از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ نیز ۴۰ تن  میباشد.

نیکبخت ادامه داد: ۴۰ تن از روحانیون در شرارت های داخلی به شهادت رسیدند و آمار شهدای روحانی از سال ۱۳۵۹ یعنی آغاز دوران دفاع مقدس تا ۱۳۶۷ یعنی پایان جنگ ۳ هزار ۶۴۰ تن میباشد.

وی ادامه داد: بعد از جنگ تحمیلی تا سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۵۰ روحانی به شیوههای گوناگون به شهادت رسیدند که آخرین آنان شهید محمد خرسند امام جمعه کازرون است.

وی یادآورشد: روحانیت درهر زمانی متناسب با شرایط کشور، نقش سیستمی خود را ایفا کرده و نسبت به زمان و مکان آگاهی و شناخت لازم را پیدا کرده بودند.

نیکبخت ادامه داد: روحانیت از دوران مشروطه تا انقلاب اسلامی به فراخور زمان یک جور عمل می کردند، هر جا نیاز به بحث و خطابه است در خط مقدم قرار دارند و اگر زمانی مانند دوران دفاع مقدس کشور نیاز به رزم و جهاد و مبارزه داشته باشد، این قشر خدوم نیز همچنان پیشقدم و جان برکف است.

وی یادآورشد: روحانیت دردوران دفاع مقدس درسه کسوت تبلیغ، رزم و رزمی تبلیغی عمل میکردند و در هر سه عرصه نیز بسیار موفق عمل نمودند.

نیکبخت ادامه داد: روحانیون تبلیغی با لباس روحانیت در میان رزمندگان سخنرانی و به فعالیت تبلیغی می پرداختند ولی روحانیون رزمی کاملا نامشخص و گمنام در صحنه های نبرد پا به پای رزمندگان اسلام حضور داشتند.

وی خاطرنشانکرد: روحانیون رزمی تبلیغی تنها عمامه به سرداشته و در واقع روحانیون گردان بودند که در صحنه جبهه و جهاد اثبات کردند نه تنها از امام حسین (ع) سخن می‌گفتند بلکه درعمل نیز با تاسی از شهدای کربلا در خط مقدم گردان ها حضور داشته و نقش آفرینی می‌کردند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1304225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =