۲ نفر
۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
آغاز تظاهرات گسترده در شهرهای مصر

فارس نوشت: مردم مصر با شعار «جمعه رهایی و انقلاب مردم» پس از اقامه نماز جمعه در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها آمدند.

 تظاهرات ضد دولتی در شهرهای مصر در میان تدابیر شدید امنیتی و طبق دعوت قبلی آغاز شده و تا کنون تصاویر اعتراضات از شهرهای قنا، الاقصر و الجیزه منتشر شده است.

به نوشته الجزیره، از صبح امروز نیروهای امنیتی تمامی راههای منتهی به میدان التحریر قاهره به عنوان نماد انقلاب ۲۰۱۱ را مسدود کرده‌اند. همچنین ایستگاههای متروی «انور سادات»، «جمال عبدالناصر» و «احمد عرابی» در قاهره از ساعاتی پیش تعطیل شده و رفت و آمد در خیابان‌های قاهره به شدت کاهش یافته است.

عبدالفتاح السیسی صبح امروز در بدو ورود به قاهره در واکنش به دعوت به اعتراضات گسترده در مصر گفته بود که هیچ نگرانی بابت اعتراضات ندارد و اگر بخواهد میلیون‌ها نفر به طرفداری از وی به خیابان‌ها می‌آیند.

در همین حال بسیاری از مغازه‌های مشرف به میادین بزرگ نیز به دستور نیروهای امنیتی تعطیل شده و با این حال اعتراضات پس از اقامه نماز جمعه از خیابان‌های کوچک آغاز شده است و اکنون جریان دارد.

به گفته مرکز غیردولتی حقوق اجتماعی و اقتصادی مصر از زمان اولین اعتراضات که روز جمعه گذشته در خیابان‌های قاهره و چند شهر دیگر به وقوع پیوست تا کنون نزدیک به ۲۰۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

این تظاهرات از روز جمعه گذشته آغاز شده و به دعوت احزاب سیاسی قرار است در روزهای آتی نیز ادامه یابد. اعتراضات پس از آن آغاز شد که فردی به نام «محمد علی» تاجر و هنرمند مصری که می‌گوید سال‌ها با ارتش مصر همکاری کرده و اکنون در اسپانیا به سر می‌برد، ویدئوهایی از ساخت کاخ‌های بزرگ ریاست‌جمهوری و همینطور فساد درون ارتش و خانواده السیسی منتشر کرد.

 بسیاری از رسانه‌های غربی اعتراضات اخیر مصری‌ها را غیر منتظره توصیف کرده و گفته‌اند که در میان سرکوب شدید سال‌های اخیر انتظار حضور مردم در خیابان‌ها را نداشته‌اند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1304328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =