کاربران خبرآنلاین: با غربی ها باید مثل خودشان رفتار کرد

کاربران خبرآنلاین درباره طرح روحانی در سازمان ملل برای کاهش تنش در منطقه ابراز امیدواری کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز چهارشنبه سوم مهرماه حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل طرح «ائتلاف امید و ابتکار صلح هرمز» را به کشورهای عربی خلیج فارس پیشنهاد داد.

رئیس جمهور در سازمان ملل گفت: دکترین امنیتی جمهوری اسلامی ایران حفظ صلح و ثبات در خلیج فارس و تامین آزادی و امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز است.حوادث اخیر، این امنیت را به شکل جدی در خطر قرار داده است. امنیت و صلح در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را با مشارکت کشورهای این منطقه می‌توان تأمین کرد و جریان آزاد نفت و سایر منابع انرژی را تضمین نمود، به شرط آن که امنیت را چتری فراگیر در همه حوزه‌ها برای تمامی کشورها بدانیم. 

بنا به مسئولیت تاریخی کشورم در حفظ امنیت، صلح،  ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به «ائتلافِ امید»HOPE  یعنی«ابتکار صلح هرمز» (Hormoz Peace Endeavor)  دعوت می‌کنم.

هدف "ائتلاف امید" ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز، و تفاهم متقابل و روابط صلح آمیز و دوستانه میان ایشان است. این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع از و به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را در بر می‌گیرد.

"ائتلاف امید" بر پایه اصول مهمی همچون پایبندی به اهداف و اصول ملل متحد، احترام متقابل، منافع متقابل، جایگاه برابر، گفتگو و تفاهم ، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، خدشه‌ناپذیریِ مرزهایِ بین‌المللی، حل و فصلِ مسالمت‌آمیزِ تمامیِ اختلافات و از همه مهم‌تر دو اصلِ بنیادینِ "عدم تجاوز" و "عدم دخالت در امور داخلی یک‌دیگر" قرار دارد.  حضورِ سازمانِ ملل متحد برای ایجادِ یک چترِ بین‌المللی در حمایت از "ائتلاف امید" نیز امری ضروری است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جزئیات بیشتری از ائتلاف امید را به اطلاع کشورهای ذینفع خواهد رساند.

کاربران و مخاطبان در نظرخواهی خبرآنلاین، درباره طرح رئیس جمهور نظرات متفاوتی ارسال کردند ، عمده کاربران این طرح را در راستای صلح و امنیت منطقه مثبت ارزیابی کرده اند. که در ادامه بخشی از نظرات را می خوانید:

کاربری عنوان کرد: چون با معنا و دقیق هستند حتما در دنیا توجهات را بخود جلب می کند ولی اربابان عالم چون گوش شنوا ندارند و همه را بدهکار فرض می کنند تلاش می کنند بگویند نشنیده ایم ولی فایده ندارد که ندارد.......

فرهاد هم در پاسخ به کامنت های بالا نوشت: هیچ یک از قدرت های بزرگ دنیا ، نشست مجمع عمومی سازمان ملل را جدی نمیگیرند و صورتجلسه ها و طرح های مطرح شده در آن هم همگی تشریفاتی و فرمالیته است... برای ابرقدرتهای دنیا مهم شورای امنیت است و مصوبات و قطعنامه های آن ،... در مجمع عمومی سال هاست که از دوران خاتمی گرفته تا احمدی نژاد و حالا روحانی داریم فریاد میزنیم و تز میدهیم، چه نتیجه ای گرفتیم؟؟

کاربری با نام علی نوشت: به نظر من بهترین کا ر که به نفع ایران و منافع کشور و مردم هست صلح و دوستی با تمام دنیاست که میتواند رفاه و اسایش برای مردم ایران به ارمغان بیاورد و اقتصاد کشور را با سرمایه گذاریهای جهانی در ایران تقویت کند در غیر این صورت به طرف جنگ میرویم که کشور و مردم ایران را دچاره اسیبهای فراوان می کند

کاربر بی نامی نوشت: اقدام به جا و موثری است، در بدترین زمان ممکن در خاورمیانه این پیشنهاد بهترین است چرا که با کوچکترین اقدام نابخرادنه منطقه به جنگ کشیده خواهد شد. افرین بر این تدبیر

مخاطب دیگری عنوان کرد: بسیار هوشمندانه هست. روحانی با غرب مانند خودشان رفتار میکند قدم های حساب شده ای هست و من بسیار امیدوارم

کاربر دیگری نوشت: این طرح باید میان عرب های منطقه جا بیفتد که کشورهای عربی به همراه ایران و دیگر کشورهای منطقه باید یک ائتلاف نظامی و یک سازمان قوی تشکیل دهند و مانع از ورود خارجی به منطقه شوند کاش عرب ها درک این را داشتند

مخاطب دیگری عنوان کرد: به نظرم پس از اعلام این طرح کار اقای ظریف بیشر میشه و باید برای اجرایی شدن اون لابی کنند و کشورهای عربی را راضی به همکاری کنند اگر این طرح عملی بشه حتی رقابت تسلیحاتی در منطقه هم تمام میشه البته که انها بار دیگر در یک کشور دیگر اتش جنگ را شعله ور می کنند.

شما می توانید مشروح کامنت ها را اینجا بخوانید.

310310/25

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1304340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =