یک سیاهچاله در حال بلعیدن ستاره رصد شد/ عکس

مهر نوشت: دانشمندان با استفاده از ماهواره تس و تلسکوپ های دیگر بلعیدن یک ستاره توسط سیاهچاله را رصد کرده اند.

سیاهچاله ها گرداب های گرانشی هستند که ستارگان را می بلعند. البته این فرایند همیشه اتفاق نمی افتد. به عنوان مثال  سیاهچاله موجود در منظومه شمسی  هر ۱۰۰ هزار سال یکبار چند ستاره را می بلعد.

بنابراین رصد فرایند بلع یک ستاره توسط ستاره شناسان  رویداد خاصی است که به آن اختلال جزر و مدی نیز گفته می شود. در همین راستا دانشمندان این فرایند را به وسیله ماهواره TESS رصد کرده اند.

مشاهدات جدید مربوط به آغاز فرایند بلع ستاره بود. این بدان معنا بود که می توان با کمک چند تلسکوپ آن را رصد کرد. چنین مشاهداتی انبوهی از اطلاعات را در اختیار دانشمندان قرار می دهند تا درک خود از فرایند بلعیدن ستاره ها توسط ابرسیاهچاله ها را بیشتر کنند.

اکنون دانشمندان با کمک ماهواره TESS سیاهچاله ای ۶.۳ میلیون بار بزرگتر از خورشید به نام ۲MASX J۰۷۰۰۱۱۳۷-۶۶۰۲۲۵۱ را رصد کردند که در فاصله ۳۷۵ میلیون سال زمین یک ستاره را می بلعد.

در زمان وقوع این رویداد ماهواره  TESS مشغول رصد  یک منطقه خاص از فضا بود. از سوی دیگر ابزار مخصوص رصد ابرنواخترها به نام ASAS-SN نیز مشغول رصد همان نقطه از آسمان بود.

هنگامیکه متوجه شدند درخشش اطلاعات جمع آوری شده در ASAS-SN افزایش یافته تعداد تلسکوپ های بیشتری را به سمت سیاهچاله متمرکز کردند.

هرچند دانشمندان مطمئن بودند ابرسیاهچاله در حال بلع یک ستاره است، اما نمی توانستند حجم ستاره قربانی را رصد کنند. این رویداد انرژی بسیار زیادی تولید می کرد.

در هر حال رویداد بلع یک ستاره توسط سیاهچاله ASASSN-۱۹bt نام گرفت و نخستین بار توسط ماهواره TESS در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۹ میلادی رصد شد. در ۳۱ ژانویه محققان  منطقه مورد نظر را با استفاده از ابزار LDSS-۳ بررسی کردندکه روی تلسکوپ «ماژلان کلی» در شیلی  قرار دارد.  پس از این رویداد تلسکوپ Swift ناسا  با اشعه ایکس و اشعه مافوق بنفش از این رویداد عکاسی کرد.

ماهواره تس طی یک دوره ۴۱ روزه نور را از نزدیک سیاهچاله به طور پیوسته و با رشد آهسته رصد کرد تا زمانی که ستاره شروع به فروپاشی در دیسک سیاهچاله کرد. این امر نشان می‌داد این اتفاق یک نمونه از اختلال جزر و مدی است و نه یک ابرنواختر یا انفجار یک هسته کهکشانی.

به گفته ناسا ASASSN-۱۹bt از این نظر عجیب بود که دمای آن طی چند روز از ۴۰ هزار درجه سانتی‌گراد به ۲۰ هزار درجه سانتی‌گراد کاهش یافت.

محققان به مدت سه ماه پس از اوج گیری فرایند بلع ستاره همچنان رویداد ASASSN-۱۹bt را رصد کردند. آنها نتایج پژوهش های خود را در مقاله جداگانه منتشر می کنند. این کامل ترین و جامع ترین مجموعه داده ای است که تاکنون برای یک رویداد اختلال جزر و مد منتشر شده است.

این تحقیق در نشریه The Astrophysical Journal منتشر شده است.

۲۳۴۷۲۱۲
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1305361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =