سهم 21.2 درصدی بخش کشاورزی در اشتغال آذربایجان‎شرقی

معاون توسعه و برنامه‎ریزی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان از سهم 21.2 درصدی بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال برای استان خبر داد و گفت: این رقم بیش از میانگین کل کشور است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‌شرقی، پرویز محمدزاده در دومین نشست کارگروه منطقه‎ای اقتصاد مقاومتی منطقه 2 کشور، با بیان این‌که ارزش تولیدات سالانه محصولات زراعی، باغی و دامی استان 99 هزار میلیارد ریال است، اظهار کرد: بخش کشاورزی بیشترین تاب‎آوری را در مقابل اعمال تحریم‌های مختلف از خود نشان داده است.

وی افزود: تولیدات بخش کشاورزی کم‌ترین نوسان را تحت تاثیر تحریم‌ها داشته و حتی صادرات کشاورزی هم تقویت شده است؛ البته باید دقت شود این امر موجب از بین رفتن منابع پایه کشاورزی یعنی آب، خاک، مراتع و جنگل‌ها نشود؛ بلکه به تحریک سایر بخش‌های اقتصادی بیانجامد.

وی یادآور شد: اگر بخش کشاورزی توسعه نیابد، توسعه بخش صنعت نیز امکان‎پذیر نخواهد بود؛ چرا که امنیت غذایی به عنوان خروجی بخش کشاورزی و امنیت آب منوط به سیاستگذاری‌های مناسب در بخش کشاورزی است.

معاون توسعه و برنامه‎ریزی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‎شرقی بیان کرد: سهم استان از GDP کشور 3.5 درصد است؛ در حالی که سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی استان 4.6 درصد کل کشور است.

وی سهم بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال استان و کشور را به ترتیب 19.8 و 18.5 درصد اعلام کرد.

محمدزاده، تهدید منابع پایه بخش کشاورزی، سطح پایین مهارتی نیروی انسانی، ضایعات فراوان بخش کشاورزی، تغییرات اقلیمی، نظام خردمالکی و دهقانی و در مجموع نظام بهره‎برداری نامناسب بخش را عمده‎ترین چالش‌های کشاورزی دانست.

لازم به ذکر است در این جلسه معاونان برنامه‎ریزی سازمان‌های مدیریت و برنامه‎ریزی و جهاد کشاورزی استان‌های آذربایجان‎شرقی و غربی، اردبیل و کردستان حضور داشتند و به ارائه گزارش عملکرد اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی استان متبوع پرداختند.

در جلسه همچنین بحث الگوی کشت حوزه‎های آبریز دریاچه ارومیه و معیشت جایگزین در روستاهای حوزه بررسی شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1305450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =