شگردهای تازه فرار مالیاتی لو رفت؛ اجاره کارت بانکی دیگران جرم است

تسنیم نوشت: مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیانی سازمان امور مالیاتی گفت: افرادی به صحنه آمده و از قشر ضعیف و نیازمند جامعه سوءاستفاده کرده، هویت آنها را اجاره و با هویت اجاره‌ای کارت‌های بازرگانی دریافت شده است.

هادی خانی امشب در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان، بحث مبارزه با فرار مالیاتی را یک بحث بسیار مهم دانست و اظهار داشت: مبارزه با فرار مالیاتی به‌دلیل اینکه در ظهور و بروز برخی دیگر از جرایم اقتصادی مرجعیت دارد، در دستور کار سازمان مالیاتی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه فرار مالیاتی در چند جنبه مطرح است، افزود: تلاش می‌شود با همکاری ارگان‌های انتظامی، نظارتی و سایر دستگاه‌های حاکمیتی از ظرفیت حداکثری این نهادها جهت مبارزه با فرار مالیاتی بهره برد.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیانی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در خصوص وضعیت فرار مالیاتی در کردستان هنوز عدد و رقم دقیقی از فرار مالیاتی در دسترس نیست!، گفت: به صورت تقریبی سالانه 40تا 50 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور انجام می‌شود اما تخمین زدن میزان فرار مالیاتی چه در کشور و چه در استان‌ها در قالب یک عدد قابل دفاع، مستلزم دسترسی سازمان به تمامی ریز داده‌های فعالیت‌های اقتصادی است که مبتنی بر آن میزان، بتوان برآورد مشخصی را از میزان فرار مالیاتی یک استان و کشور داشت.

وی با ذکر اینکه در کردستان به‌خصوص در برخی از شهرستان‌ها از جمله بانه که قطب اقتصادی استان محسوب می‌شوند و فعالیت اقتصادی در آن جریان دارد با حساسیت ویژه‌تری به مقوله مالیاتی توجه می‌شود، تصریح کرد: تلاش می‌شود تا رصد دقیق‌تری را لحاظ کرد تا در صورت بروز فرار مالیاتی، شناسایی و برخورد لازم لحاظ شود.

خانی با بیان اینکه یک اصل در سازمان امور مالیاتی به نام اصل عمومیت و اصل عدالت مطرح و محور بحث‌هاست، ادامه داد: هر شخص حقیقی و حقوقی که فعالیت اقتصادی می‌کند و کسب درآمد دارد باید طبق مقررات، «مالیات» پرداخت کند که اصل عمومی است و بر اساس اصل عدالت باید به سمتی حرکت کرد که بر اساس ثروت، درآمد و مصرف مالیات را مطالبه کرد که این مهم مستلزم تکمیل پایگاه‌های سازمان امور مالیاتی، دسترسی به ریز داده‌ها و طراحی سامانه‌های هوشمند در جهت آنالیز، تحلیل و رسیدن به تیپ‌های فعالیت اقتصادی است.

وی با ذکر اینکه در مکان‌هایی که دسترسی به داده‌های اطلاعاتی بوده، شناسایی لازم لحاظ شده است، ادامه داد: مالیات در این مقاطع محکم و صحیح لحاظ شده و در نقاط کور و خلوتگاه‌های زیرزمینی اقتصادی نیز افرادی حضور دارند که خواسته و ناخواسته فرار مالیاتی دارند و شناسایی و الزامات مالیاتی بر آنان لحاظ می‌شود.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیانی سازمان امور مالیاتی کشور با تأکید بر اینکه در تمامی زمینه‌ها فرار مالیاتی مطرح است، خاطرنشان کرد: این افراد یا در نظام مالیاتی ثبت‌نام نکرده و یا اگر ثبت‌نام کرده و اظهار نامه تحویل داده، ممکن است به‌طور کامل فعالیت‌های خود را اعلام نکرده‌اند.

وی با اذعان به اینکه هرجا که ریز داده‌ها در اختیار نباشد مشکوک به فرار مالیاتی است، افزود: به این حوزه‌ها ورود و رصدها و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد چرا که هر فعالیت اقتصادی که معاف از مالیات نباشد و درآمد کسب می‌کند، ملزم به پرداخت مالیات است.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیانی سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: اگر بخواهیم با فرار مالیاتی مبارزه جدی داشته باشیم، باید توجه داشت که ریشه بسیاری از فرارهای مالیاتی داخل سازمان مالیاتی نیست و جای دیگری بروز و ظهور کرده و در نظام مالیاتی رسوب می‌کند.

7میلیون دستگاه پوز در کشور ساماندهی نشده‌اند

وی با گریز به اینکه در مقوله کارتخوان‌ها مشکلاتی وجود دارد، ادامه داد: نزدیک به هفت میلیون دستگاه پز در کشور وجود دارد که نیازمند سازماندهی است و تا پایان امسال تمامی این دستگاه‌ها شناسه‌دار شده و در صورت عدم دریافت شناسه، دستگاه غیرفعال می‌شود.

خانی با ذکر اینکه اگر بخواهیم در نظام مالیاتی با فرار مالیاتی مبارزه کنیم باید ریشه آن در سرمنشاء حل و فصل شود، اظهار داشت: فرار مالیاتی یک نوع تلاش غیرقانونی برای کتمان فعالیت اقتصادی و برای عدم ارائه اطلاعات به سازمان مالیاتی و برای پنهان نگه داشتن میزان درآمد است و کسانی که فرار مالیاتی کرده با این اهداف عمل می‌کنند.

وی مبارزه جدی با فرار مالیاتی را مستلزم دو پیش شرط دانست و توضیح داد: دستگاه‌های اجرایی که متولی مدیریت فعالیت اقتصادی هستند وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام داده و بر اساس قانون عمل کرده و مردم و فعالان اقتصادی نیز وظایف قانونی خود را انجام و شرط دوم نیز ارائه ریز داده‌های اقتصادی است.

خانی با ابراز تأسف از اینکه امروزه معماری مشخصی از اطلاعات در کشور نداریم، ادامه داد: عزم جدی در راستای مدیریت این ریزداده‌ها شکل گرفته است.

وی با ذکر اینکه فرار مالیاتی در سه بخش قبل، حین و بعد از فعالیت اقتصادی شکل می‌گیرد، گفت: در مرحله قبل افرادی حضور دارند که فعال اقتصادی هستند ولیکن تا به امروز خودشان در نظام مالیاتی ثبت‌نام نکرده و خود را به نظام مالیاتی معرفی نکرده‌اند، در حین فعالیت اقتصادی نیز افراد ثبت‌نام کرده و اظهارنامه تحویل می‌دهند اما واقعیت‌ها را کامل اعلام نمی‌کند و در بعد از فعالیت اقتصادی نیز مالیات تشخیص و مشخص شده اما فرد مالیات را پرداخت نمی‌کند.

15 تا 20 درصد پزشکان پرونده مالیاتی ندارند

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیانی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه دو نوع شیوه برخورد با فرار مالیاتی تعریف شده است، افزود: یک مورد مبارزه کیس‌محور است که به صورت موردی دنبال و برخورد قانونی می‌شود و شیوه دوم شیوه هوشمند یا سیستم‌محور بوده که همان هدف عالی و ریزداده‌های اقتصادی را در سازمان مالیاتی ساماندهی می‌کند.

وی رسیدن به هدف غایی شیوه دوم را نیازمند اجرای دقیق و کامل ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم دانست و تصریح کرد: اجرای سامانه صندوق‌های فروشگاهی در کنار اجرای قانون می‌تواند در نظام مالیاتی تحول اساسی را شکل داده و دیتای مورد نیاز برای فعالیت‌های اقتصادی تأمین می‌شود.

به گفته خانی، در صورت محرز شدن فرار مالیاتی طبق ماده 274 قانون مالیات‌های مستقیم جرم تلقی می‌شود و علاوه بر محدودیت‌های سازمان می‌توان فرد را ممنوع‌الخروج کرده و اموال وی را مصادره کرد و یا از طریق مراجع قضایی با فرد متخلف برخورد شود.

وی با بیان اینکه انسجام خوبی در زمینه برخورد با فرار مالیاتی بین دستگاه‌های ذیربط شکل گرفته و ستادی با عضویت تمام دستگاه‌های متولی مبارزه با فساد اقتصادی تشکیل شده است، تصریح کرد: از طریق این ستاد با تخلفات و جرایم مالی از جمله فرار مالیاتی برخورد می‌شود.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیانی سازمان امور مالیاتی کشور با ذکر اینکه در مقطعی از زمانی بحث پزشکان حساسیت زیادی را ایجاد کرد، توضیح داد: ساماندهی صندوق‌های فروشگاهی از جمله طرح‌های سازمان مالیاتی است که شامل طیف‌های مختلف اقتصادی است و بر این اساس پزشکان در اولویت قرار گرفتند ولی یک سری از افراد تلاش کردند این حرکت سازمان را مخدوش کرده و پزشکان را تشویق به عدم تمکین کنند که این افراد شناسایی و برخورد با آنان در اولویت قرار گرفت و به صورت جدی فعالیت اقتصادی این افراد رصد و در صورت مشاهده تخلف به صورت جدی برخورد قانونی می‌شود.

وی با اعلام اینکه بین 15 تا 20 درصد پزشکان در نظام مالیاتی پرونده مالیاتی ندارند، تصریح کرد: غالب پزشکان پرونده مالیاتی دارند و طیف وسیعی از آنان همکاری خوبی با سازمان دارند که خوشبختانه با فرهنگ‌سازی که لحاظ شد، رفته رفته شاهد پیوستن پزشکان به زنجیره مالیاتی از طریق نصب کارتخوان‌ها هستیم.

فرار مالیاتی در پوشش کارت‌های بازرگانی

خانی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم در خصوص فرار مالیاتی در پوشش کارت‌های بازرگانی با تأکید بر اینکه یکی از مصدایق مطرح و جدی در حوزه فرارهای مالیاتی کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای یا کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف است، گفت: این تخلف در خلاء قانون یا در خلاء اجرای قانون صورت پذیرفت و افرادی به صحنه آمده و از قشر ضعیف و نیازمند جامعه سوءاستفاده کرده، هویت آنها را اجاره و با هویت اجاره‌ای کارت‌های بازرگانی دریافت شد و وکالت‌نامه‌های مختلف صادر شد و کارهای اقتصادی مختلفی در قالب این وکالت‌نامه‌ها تعریف و در نهایت بحران و چالش جدی در حوزه مالیات را ایجاد کرد.

وی افزود: امروز تعدادی از پرونده‌های معوقه مربوط به مالیات‌های فردی است که هویتش را اجاره داده اما جیبش خالی است و به خاطر دریافت مبالغ ناچیز هویت خود را اجاره داده و مشکلاتی را به بار آورده است.

خانی شکل‌گیری این چالش را در سایه اجرای نادرست قانون دانست و افزود: اعتبارسنجی لازم در خصوص این کارت‌ها لحاظ نشد و شرایط قانونی تعریف شده به دلیل فقدان نظارت‌های لازم مورد غفلت واقع شد.

وی با اعلام اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته، بخش عمده‌ای از این معضل کنترل شده است، خاطرنشان کرد: شناسایی مؤدی واقعی در دستور کار سازمان قرار گرفته و تلاش می‌شود با کمک دستگاه‌های قضایی و اطلاعاتی مؤدیان واقعی را شناسایی و مطالبات مالیاتی لحاظ شود.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیانی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه بالغ بر 380 مورد اعلام شکایت در مراجع قضایی در خصوص کارت‌های بازرگانی ثبت شده است، یادآور شد: شناسایی فرار مالیاتی در پوشش کارت‌های بازرگانی روز به روز در حال افزایش بوده و در سه حیطه جعل هویت، جعل سند و سوءاستفاده و دور زدن قوانین و مقررات رخ داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه جعل هویت بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است، افزود: این امر ناشی از عدم آگاهی و عدم شناخت افکار عمومی از قوانین مالیاتی است.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیانی سازمان امور مالیاتی با ذکر اینکه در مجموع قوانین کشور میزان اعتبارسنجی افراد حقیقی و حقوقی مشخص می‌شود، ادامه داد: تمام افراد حقیقی و حقوقی باید اظهارنامه مالیاتی را تحویل دهند.

وی با اشاره به اینکه از طریق ظرفیت‌های مردمی کیس‌های فرار مالیاتی شناسایی شده‌اند، بیان کرد: بهترین شیوه شناسایی فرارهای مالیاتی استفاده از ظرفیت‌های مردمی است که می‌توانند با اعلام تخلفات مالیاتی یاریگر سازمان امور مالیاتی باشند.

خانی با تأکید بر اینکه مبارزه با فرارهای مالیاتی در راستای حمایت از تولید است، تصریح کرد: در این راه از کسی که خلاف قانون عمل می‌کند و فرار مالیاتی دارد، حمایت نمی‌شود.

وی هوشمندسازی افکار عمومی در حوزه امور مالیاتی را نیازمند همکاری رسانه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: مبارزه با پدیده فرار مالیاتی نیازمند همت ملی و حضو جمعی، تیمی، گروهی و مشارکتی مردم است.

با هرگونه فرار مالیاتی قاطع و قانونی برخورد می‌شود

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیانی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه تمام فعالیت اقتصادی طبق اصل عمومیت اگر درآمد داشته باشد باید طبق قوانین و مقررات مالیات پرداخت کند، افزود: هیچ‌گونه تبعیضی در خصوص برخورد با فرار مالیاتی وجود ندارد و با هرگونه فرار مالیاتی قاطع و قانونی برخورد می‌شود.

وی ساماندهی معافیت‌های مالیاتی را از جمله فعالیت‌های کلیدی سازمان دانست و خاطرنشان کرد: این امر با فعالیت کارشناسی دنبال و تغییرات لازم لحاظ می‌شود.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیانی سازمان امور مالیاتی کشور با اعلام اینکه دریافت مالیات بر اساس قانون و مقررات صورت می‌گیرد، یادآور شد: نظام مالیاتی تمام مالیات‌های دریافت شده صرف سلامت عمومی، شهرداری‌ها و هزینه‌های جاری کشور می‌شود.

خانی با ذعان به اینکه درآمد مالیاتی کشور کمتر از نصف حقوقی است که دولت به کارمندان و بازنشستگان پرداخت می‌کند، گفت: لازم است حمایت و کمک لازم شود تا مالیات نقش پررنگ‌تری را در توسعه کشور داشته باشد.

23231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1305623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =