چرا مناطق آزاد ار مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند؟

مهر به نقل از یک کارشناس اقتصادی نوشت: زیرساخت مالیات بر ارزش افزوده پایانه های فروشگاهی است و تا زمان اجرای آن نمی توان امیدی به بهبود اجرای مالیات بر ارزش افزوده داشت.

وحید عزیزی در مورد لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده، اظهار داشت: مهم ترین نکته در مورد مالیات بر ارزش افزده این است که این مالیات طی ۱۱ سال گذشته بدون ایجاد زیرساخت و به صورت آزمایشی اجرا شد؛  متاسفانه هر سال هم دولت نیاز داشت که درآمد این بخش افزایش یابد که همین مساله موجب شد قانون مالیات بر ارزش افزوده به صورت نامناسب و ضربه زننده به تولید اجرا شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: در حال حاضر عمده بار مالیات بر ارزش افزوده به جای این که روی دوش مصرف کننده باشد، روی دوش تولیدکننده است؛ اثر منفی بسیار زیادی هم روی تولید دارد زیرا مالیاتی است که از کل فروش گرفته می شود.

وی با اشاره به تعلل مجلس در تصویب نهایی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، تصریح کرد: در مجلس فعلی بیشتر طرح ها به سرنوشت مالیات بر ارزش افزوده دچار شدند و فرآیند طولانی را طی کردند؛

عزیزی افزود: با توجه به اینکه تخصیص درآمد مالیات بر ارزش افزوده ذی نفعان متعددی داشت باعث شد که لایحه یکی دوبار به کمیسیون برگردد و مجلس در تصویب نهایی دچار تعلل شود.

اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده به تنهایی کمکی به تولید نمی کند

وی با اشاره به لایحه پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گفت: لایحه پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان قانون خوبی است و کمک می کند تا بار مالیات بر ارزش افزوده از دوش تولیدکننده برداشته شود و زنجیره هم قطع نشود؛ اما نکته این است که اجرای این قانون دو سال طول می کشد چراکه هنوز در رفت و برگشت مجلس و شورای نگهبان است. در واقع در سده ۱۴۰۰ باید منتظر اجرای این قانون باشیم.

عزیزی تصریح کرد: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به تنهایی نمی تواند کارساز باشد و تا زمانی که لایحه پایانه های فروشگاهی تبدیل به قانون نشده و به مرحله اجرا نرسد، قانون اصلاح شده مالیات بر ارزش افزوده نمی تواند بار مالیاتی را از روی تولید بردارد.

وی یادآور شد: پایانه های فروشگاهی کمک می کند که مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده و حلقه نهایی نیز اخذ شود و به این ترتیب فشار وارده بر تولید  کاهش می یابد.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده باید به ۵ درصد کاهش یابد

عزیزی گفت: بنابراین با توجه به اینکه اجرای لایحه پایانه های فروشگاهی تا دو سال آینده به طول خواهد کشید پیشنهاد می شود تا زمان پیاده سازی این لایحه،  نرخ مالیات بر ارزش افزوده کاهش یابد.

این کارشناس اقتصادی افزود: در واقع بهتر است زمان ایجاد زیرساخت های مربوط به پایانه های فروشگاهی، نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۵ درصد کاهش یابد تا تولید بتواند نفس بکشد.

وی ادامه داد: اگر دولت نگران تامین درآمد از محل مالیات بر ارزش افزوده است، باید بداند که درآمدی که تا به حال از این محل کسب کرده به تولید آسیب زده است؛ زیانی از اجرای ناقص این قانون به عمل آمده بیشتر از منفعتش بوده است.

عزیزی گفت: درآمدی که از محل مالیات بر ارزش افزوده کسب شده دوباره به صورت تسهیلات برای کمک به تولید خرج شده است!

وی تصریح کرد: از سویی دیگر هر میزان که نرخ مالیات کاهش داده شود، درصد تمکین افزایش و از حجم فرار مالیاتی کاسته می شود.

معافیت مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده باید لغو شد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قانون اصلاح شده در مجلس ایرادات قانون قبلی را رفع کرده است، اظهار داشت: نکته ای که حل نشده باقی مانده است و کاهش درآمد را در پی دارد، معافیت مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است.

وی افزود: این مساله موجب افزایش قاچاق و تشکیل شرکت های صوری شده است؛ باید معافیت این مناطق لغو شود و در صورت صلاحدید حتی می توان درامد حاصله را خرج خود مناطق کرد.

۲۲۶۲۲۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1305875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =