انتقاد حناچی از انجام سرمایه‌گذاری در ۵ درصد از مساحت اطراف کلانشهرها

ایسنا نوشت: شهردار تهران گفت: یکی از عارضه‌های اصلی کلانشهرهای ما این است که ۹۵ درصد سرمایه‌گذاری در ۵ درصد مساحت اطراف کلانشهرها انجام می‌شود و همین موضوع مسائل زیادی را به وجود آورده است.

پیروز حناچی در سی و پنجمین نشست کمیسیون شهرسازی و معماری مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران که با حضور مسوولان شهر تهران برگزار شد، گفت: اجرای ایده‌آل کار در کلانشهرها سخت و پرعارضه است. از سوی دیگر بی‌توجهی به مسائل هم عوارض جبران ناپذیری دارد. ایده آل شهرداری این است که با عوارض و درآمدهای پایدار شهر را اداره کند اما با این نقطه فاصله داریم و گرچه وابستگی به ساخت و ساز مانع تحقق این هدف در کوتاه مدت است ولی حتی اگر سالی چند درصد به هدف نزدیک شویم باید به سمت آن حرکت کنیم تا بتوانیم کیفیت زندگی در شهر را افزایش بدهیم.

وی با بیان اینکه ما در تهران از این بحران عبور کرده‌ایم،گفت: کلید حل این مسئله در دست شهرهایی است که در آستانه این مشکل هستند یا به تازگی از این مرز عبور کرده‌اند.

حناچی با بیان تجربیات جهانی درباره اعمال محدودیت در حریم کلانشهرهای دنیا به منظور مدیریت فعالیت و جمعیت در شهرهای اقماری گفت: ما نیز در تهران یک محدوده ۲۵ ساله داشته‌ایم که در آن هیچ نوع بارگذاری صورت نمی‌گرفته است اما این محدوده زیربار رفت.

وی همچنین با بیان تجربیات سفر به یونیدو از معاونان شهرسازی و معماری کلانشهرهای کشور خواست به حضور بین‌المللی و تحلیل اطلاعات کارهای انجام شده در کلانشهرها در بعد جهانی توجه داشته باشند چرا که این روش باعث افزایش تلاش‌ها برای ایجاد وضعیت بهتر می شود.

حناچی افزود: در برلین و وین مدیریت پسماند دست بخش خصوصی نبود اما مدیریت نه چندان پیچیده ولی موثری در شهر داشتند.

وی با بیان اینکه در فرهنگ ما دوچرخه وجود داشته و آئین‌نامه استفاده از دوچرخه داشته‌ایم، گفت: توسعه مسیرهای دوچرخه یکی دیگر از نکاتی بود که در کشورهای اروپایی دیده می‌شد.

حناچی به موضوع لایحه منابع پایدار و ارزش افزوده در شهرداری‌ها پرداخت و اظهارکرد: از دوره وزارت شهرسازی روی این موضوع کار کردم و اکنون به جای خوبی رسیده و چند بند این لایحه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. سایر کلانشهرها هم نماینده‌های خودشان را در این حوزه فعال و توجیه کنند چون فرصتی برای حوزه مدیریت شهری است و اگر به نتیجه برسد قدم بزرگی برای ایجاد منابع پایدار خواهد بود. اینها نقشه راه و ضمانت اجرای فعالیت‌های شهرداران در حوزه شهری است.

وی با بیان اینکه فضای خوبی در دولت فراهم شده است، گفت: سعی کنید از این فرصت استفاده کنید. ما در این مجلس به لایحه جدید نمی‌رسیم ولی از ظرفیت دولت برای انجام مأموریت‌هایی که در حوزه مدیریت شهری است استفاده زیادی می‌توان کرد.

شهردار تهران افزود: فضایی فراهم کنید که علاوه بر مدیران، کارشناسان ارشد و موثر شهرها فرصت برخورد با تجربیات جهانی را پیدا بکنند. ما نمی‌توانیم مثل جزیره عمل کنیم،چون گرچه راه حل‌ها شبیه نیست ولی نقشه راه کلانشهرها شبیه است.

۲۳۵۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1306925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =