روحانی چه حقی را از ترامپ مطالبه کرد؟

یک کارشناس مسائل استراتژیک ایده "بیشتر در برابر بیشتر" یا "more for more" را برای خبرآنلاین باز کرده است که این طرح چیست و روحانی دقیقا از طرف آمریکایی چه می خواهد؟

زهره نوروزپور: بیش از یک هفته از سخنرانی رئیس جمهور در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گذشت، سخنرانی که تشویق مخالف و موافق دولت روحانی را برانگیخت. این سخنرانی و درخواست های مطرح شده از سوی ایران در رسانه های خبری جهان همچنان بحث داغ تحلیلگران است.

حسن روحانی در بخشی از سخنرانی خود خطاب به آمریکا گفت: "آمریکا برای دست‌یابی به توافق با ایران باید بهای بیشتری بپردازد"  در اینباره دیاکو حسینی کارشناس مسائل استراتژیک به خبرآنلاین می گوید: آمریکا مدتی در این صدد بود تا این گونه القا کند که ایران مخالف هر گونه توافقی است. پیش تر نیز بحث هایی در زمینه ناقص بودن این توافق مطرح می شد و ترامپ نیز همواره اعلام می کرد که با برجام کلاهی بزرگی به سر آمریکا رفته است. برای از بین بردن شبهات این بحث رئیس جمهور کشورمان به نکاتی اشاره داشت و در سازمان ملل اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران برای گفت و گو در هر سطح و موضوعی آماده است و شکل نگرفتن توافق نیز به دلیل کارشکنی های آمریکا بوده است. به قول آقای روحانی برجام شامل حداقل امتیازات داده شده و گرفته شده بود. منظور رئیس جمهور این بود که اگر آمریکای دوره ترامپ ادعای بیشتری در خصوص دیپلماسی دارد باید این آمادگی را اعلام کند و حاضر است که امتیازهای بیشتری به ایران بدهد. البته باید تاکید کنم که این اظهارات آقای روحانی صرفا به موضوع هسته ای مربوط بود اما تلویحا می توانست حاوی این پیام باشد که ایران در سایر موضوعات نیز حاضر است با آمریکا وارد گفت و گو شود.»

پس از اظهارات رئیس جمهور برخی از روزنامه نگاران و تحلیلگران مطبوعات در گزارشات خود به بند غروب برجام اشاره کردند؛ در اینباره از حسینی پرسیدیم که آیا اشاره رئیس جمهور به بند غروب بوده است؟ گفت: این موضوع را آمریکایی ها ساخته و آن را برجسته کردند. اگر منظور از بند غروب پایان نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت های هسته ای ایران باشد، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد، به این دلیل که طبق برجام ایران تا سال 2023 پروتکل الحاقی را که هم اکنون داوطلبانه اجرا می کند به قانون تبدیل می کند و از آن طرف نیز لغو تحریم ها هم در کنگره آمریکا تصویب می شود. اما این امر بدان معنا نیست که نظارت های بین المللی بر فعالیت های هسته ای ایران پایان می یابد. آن چه که ترامپ و حامیان او فرافکنی می کنند این است که بند غروب مربوط به نظارت آژانس بوده و هنگامی که مهلت آن تمام شود دیگر آژانس نیز نمی تواند نظارتی داشته باشد و ایران نیز متعاقبا به دنبال بمب اتم خواهد رفت؛ در حالی که چنین موردی وجود خارجی ندارد. صحبت آقای روحانی این است که به جای سال 2023 ایران از همین امروز می تواند پروتکل الحاقی را تصویب کند و نظارت های دائمی نیز فعال شود.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه پاسخ به این سوال افزود: «یکی از تعبیرات دیگری که می توان از جمله بیشتر در برابر بیشتر استنباط کرد این است که ایران پروتکل را زودتر تصویب کند و آمریکا نیز در آن طرف لغو تحریم ها را در کنگره تصویب کند. هدف از طرح این موضوع حفظ توازن بین داده ها و ستانده ها است. در همین راستا هر چقدر که آمریکا حاضر باشد امتیازهای بیشتری به ایران بدهد در آن صورت می تواند ادعا کند که خواستار دریافت امتیازهای بیشتری از سوی ایران است. معتقدم که طرح این موضوع کاملا ترامپ را خلع سلاح کرد.

درنهایت از دیاکو حسینی پرسیدیم که آیا ما واقعا از آمریکا بیشتر نصیبمان می شود و طرح روحانی به نفع ایران است گفت؟ «یکی از دلایلی که باراک اوباما در دولت قبلی آمریکا حاضر نبود امتیازهای بیشتری به ایران بدهد و در واقع ایده "بیشتر در برابر بیشتر" را عملی کند به خاطر همین موضوع بود. آنها می دانستند که در پایان این بازی موقعیت بهتری پیدا خواهد کرد و همین موضوع مانع شد تا اوباما امتیازهای بیشتری را به ایران بدهد؛ چه امتیازهایی که قرار بود بگیرد و چه امتیازهایی که قرار بود به ایران بدهد.

بنابراین آمریکا طرح "بیشتر در برابر بیشتر" را به زیان خود می داند و آن را نخواهد پذیرفت. اگر فرض کنیم که آمریکا بخواهد در زمینه برنامه موشک بالستیک ایران و متوازن سازی آن درخواستی از ایران داشته باشد، از آن سو نیز به صادرات سلاح این کشور به منطقه نیز منوط می شود که قطعا به آنها آسیب های زیادی را وارد خواهد کرد. بنابراین بسیار بعید است واشنگتن وارد چنین مسائلی شود و اگر هم بشوند این اطمینان وجود دارد که وضعیت دشوار برای آنها رقم خواهد خورد. به همین دلیل بود که آقای روحانی تصمیم گرفت این طرح را به صورت ملایم و منطقی در سازمان ملل مطرح کند که طرف آمریکایی در وضعیت سخت و دشواری قرار بگیرد.

پس شما تصویب چنین طرحی را به نفع ایران می دانید؟

بله همینطور است و اگر طرف آمریکایی بخواهد وارد چنین روندی شود مطمئنا به زیان آنها و به نفع ایران خواهد بود.

 23/ 310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1307596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    0 0
    به اظهارات کارشناس محترم نقد دارم. عین متن برجام را میگم چون متن ترجمه رسمی برجام که توسط وزارت خارجه ارایه شده پر از اشتباه و ایراده. در بند 20 برجام فصل مربوط به «تحریمهای هسته ای» درباره تعهد اتحادیه اروپا نوشته «The EU terminate all provisions of the EU regulation implementing all EU proliferation-related sanctions,.., 8 years after». در بند 21 درباره تعهد آمریکا نسبت به « تحریمهای هسته ای» نوشته« The United States will cease the application, and will continue to do so» در ذیل تعهد اروپایی ها نوشته «terminate» و در ذیل تعهد آمریکایی ها نوشته «cease». تفاوت این دو واژه مثل تفاوت «تعلیق» با « لغو» است. به این نکته توجه بفرمایید. باز هم عرض میکنم به تفاوت این دو توجه بفرمایید
  • شمس تبریزی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    0 0
    حالا، به بندهای 20 و 21 ضمیمه 5برجام نگاه کنید . در ضمیمه 5 این دو مورد بالا را شرح داده. باز در بند 20 ضمیمه 5 برجام که مربوط به تعهد طرف اروپایی است میبینید درباره برخی تحریمها از «terminate» استفاده کرده و در مورد برخی از « suspend» که به معنی تعلیق است. به بند مربوط به تعهدات طرف اروپایی کاری ندارم. به موردی که مربوط به طرف آمریکایی است و شما هم درموردش صحبت کردید کار دارم. در مورد تعهد طرف آمریکایی گفته شده The United States will seek such ‘legislative action’ as may be appropriate to terminate, or modify to effectuate the termination of, the statutory sanctions set forth in sections
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    3 0
    دلار چند است؟ آمریکا خلع سلاح شد؟
  • شمس تبریزی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    0 0
    طرف آمریکایی خودش می دانسته legislative action در کنگره آمریکا یعنی گذراندن هفت خوان رستم که من در این مختصر نمیتونم توضیح بدم. فقط این را بگم که هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا باید قانون پیشنهادی را ببرند در کمیته ها و زیر کمیته های مربوطه و testimony های زیادی در کنگره برگزار بشه و تازه بعد از اینها به رای بذارن و بعد از اینکه رای هم بیاره تازه باید به امضای رییس جمهور وقت آمریکا برسه که صورت قانونی پیدا کنه. کنگره آمریکا مثل مجلس ایران نیست که بر پایه رابطه مرید و مرادی به چیزی رای بده یا ردش کنه؟ ضمنا توجه بفرمایید congressional actions باactions legislative تفاوتهایی هم داره. در متن به صراحت از اقدام کنگره حرف نزده و باز اینجا اگر بخوام توضیح دهم صحبت به درازا میکشه. شما نباید میگفتید کنگره تصویب خواهد کرد
  • شمس تبریزی IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    0 0
    در هر صورت، به خاطر همین طرف آمریکایی جلوترش در متن برجام و نه ضمیمه برجام، از «cease» یعنی توقف تحریمهای مربوطه و ادامه توقف صحبت کرده چون احتمال میداده که در کنگره ممکنه چیزی تصویب نشه. خواهش میکنم به این مورد هم خوب توجه بفرمایید. آنوقت شما میفرمایید « طبق برجام تا سال 2023، لغو تحریم ها هم در کنگره آمریکا تصویب می شود»؟؟ تازه کلی هم میفرمایید طوری که خواننده خیال میکند کل تحریمها را میفرمایید. نه قربان. فقط تحریمهای مندرج در همان بخشهایی هست که در برجام ذکر شده. بخوام شرح آن تحریمها را بنویسم خیلی طولانی میشه.
  • شمس تبریزی IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    0 0
    ضمنا توجه بفرمایید که در مورد آمریکا گفته شده will seek to در مورد تصویب پروتکل الحاقی در مجلس ایران هم در ضمیمه 5 برجام گفته شده. Iran will seek, consistent with the constitution roles of the President and Parliament, ratification of the additional protocol. یعنی باز در مورد ایران هم گفته will seek ratification. شما می فرمایید « طبق برجام ایران تا سال 2023 پروتکل الحاقی را که هم اکنون داوطلبانه اجرا می کند به قانون تبدیل می کند و از آن طرف نیز لغو تحریم ها هم در کنگره آمریکا تصویب می شود». با عرض پوزش ، نه آمریکا برای آنچه که شما میفرمایید الزامی دارد و نه ایران. اگر چنین بود باید نه از seek استفاده میشد و نه از will.
  • شمس تبریزی IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    0 0
    در یک متن حقوقی، الزام از هر نوع اعم از قانونی و یا وظیفه که باشد باید از لفظ shall استفاده بشه. برای مثال شما در قانون اساسی آمریکا همه جا میبینید از shall استفاده کرده و نه will. چون نویسنده خودش میدانسته داره از یک وظیفه و یا الزام صحبت میکنه. ما الزامی برای تصویب پروتکل الحاقی نداریم و طرف آمریکایی هم الزامی برای لغو تحریمها نداره. متن کاملا گویاست. ترجمه وزارت خارجه کاملا غلط انداز و اشتباهه. کارشناس محترم در جای دیگر فرمودند « صحبت آقای روحانی این است که به جای سال 2023 ایران از همین امروز می تواند پروتکل الحاقی را تصویب کند و نظارت های دائمی نیز فعال شود». اصلا کل برجام داره از نظارتهای فراتر از ان پی تی و پروتکل الحاقی حرف میزنه. قرار بر این بوده که بعد 8 سال این نظارت های فراتر از ان پی تی و پروتکل الحاقی برداشته بشه و وضیعت عادی پیدا کنیم
  • شمس تبریزی IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    0 0
    مشکل این است که طرف مقابل از اول هم حاضر به نظارت بر اساس پروتکل الحاقی و ان پی تی نبوده، وگرنه دنبال برجام نمی آمد. حرف آمریکایی ها این نیست که بعد زمان منقضی بندهای غروب برجام، ایران مورد نظارت نخواهد بود. حرف آنها این است که چرا نظارت های برجامی برداشته شوند؟ باید بیشتر هم شوند. اینکه میگویید آقای روحانی گفته از همین الان بیایید نظارت دایمی کنید و ما همین الان پروتکل الحاقی را تصویب میکنیم درست نیست. نظارت های مربوط به پروتکل الحاقی همین الان هم هست و طرف مقابل هم خودش خبر داره. بحث نظارت فرا پروتکلی یا برجامی و در اینده فرا برجامی در میان است.
  • شمس تبریزی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    0 0
    ثانیا دغدغه اصلی ترامپ، مربوط به نظارت فعالیت های هسته ای نیست. او گفته اصلا نباید غنی سازی داشته باشید. وقتی غنی سازی نباشه، نیاز به نظارت چندانی از سوی آژانس هم نیست. شما در مورد خواست طرف آمریکایی اشتباه می فرمایید. کارشناس محترم از قول روحانی گفته « به قول آقای روحانی برجام شامل حداقل امتیازات داده شده و گرفته شده بود». من نمیدانم آقای روحانی چنین حرفی را زده یا برداشت شما از صحبت ایشان این است. فرض میکنم ایشان این را گفته باشد. بنابراین آقای روحانی گفته ما حداقل امتیاز را دادیم و در مقابل حداقل امتیاز را گرفتیم.
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    0 0
    مقاله خوبی نبود و این شمس تبریزی خیلی حال به هم زن و تکراری شده است
    • شمس تبریزی IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      0 0
      تو که هنوز فرق مصاحبه و مقاله را نمیدانی چرا مزاحم وقت من میشی؟ عجیبه که این کامنتهایی که اینجا نوشتم از شر لشکر سایبری دشمن در امان مانده و منفی نگرفته. آهای دلار بگیران کاخ سفید، یادتون رفته من اینجا کامنت نوشتم؟ بیایید و منفی بدید و قند در دل شمس تبریزی آب کنید