پرونده| اعتراضات به مافیای کنکور آزمون چهار گزینه‌ای را حذف می‌کند؟

این روزها همه از دست کنکور می‌نالند، از نمایندگان مجلس و روسای دانشگاه‌ها گرفته تا داوطلبان ورود به دانشگاه و کنکوردهندگان می‌گویند این غول، امان از همه بریده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اگر در چهار دهه پیش، کنکور میدان مسابقه‌ای بزرگ برای جوانانی بود که به سختی درس می خواندند تا بتوانند به دانشگاه های دولتی وارد شوند حالا شکل و شمایل کنکور برای جوانان امروزی تغییر کرده؛ این بار مسابقه بر سر توان ذهنی و آی.کیو و زمان گذاشتن برای مطالعه نیست، چون آنقدر صندلی در دانشگاه های مختلف ایجاد شده که هر کس خواست به دانشگاه برود، کافی است اراده کند و حتی کنکور دادن هم نمی خواهد، این بار غول کنکور برگشته تا حسابی پول ببلعد، پول دانش آموزانی که می خواهند «صندلی باکیفیت» اشغال کنند و در رشته های پولساز درس بخوانند.

کنکور در سالهای گذشته تغییرات زیادی کرده؛ از جمله آنکه برخی رشته های بورسیه و خاص، دارای مصاحبه شفاهی شده اند که زمان آن هم پس از اعلام نتایج اولیه کنکور، به اطلاع داوطلبان می رسد. با وجود این سختگیری ها به نظر می رسد کیفیت دانشگاه های داخلی باز هم عده ای از دانش آموزان نخبه و پرتوان را قانع نمی کند چون گزارشهای متعدد حاکی از این است که برگزیدگان المپیادها به دنبال مهاجرت به خارج از کشور هستند. این رویای بسیاری از کسانی است که می گویند تحصیل و کار در سرزمین مادری شان را دوست ندارند و می خواهند به هر دری بزنند تا برای تحصیل و رفتن به دانشگاه های خارج از کشور پذیرش بگیرند.

اشتیاق این بخش از داوطلبان هم باعث شده موسسات اعزام دانشجو به خارج مانند قارچ، در «بازار آموزش» سر برآورد و آنقدر این آش شور شود که فقط در یک رسیدگی کوتاه مدت، در 10 موسسه اعزام دانشجو به خارج که به صورت غیرقانونی فعالیت می کردند، تخته شد.  در این رابطه مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان خارج از پیگیری برای پلمپ  ۱۰ موسسه غیرمجاز و فاقد جواز اعزام دانشجو به خارج از کشور خبر داده و گفته: با پلمپ این موسسات غیر مجاز، متقاضیان  به سمت موسسات مجوز دار هدایت می شوند. حاجی زاده با بیان اینکه به تمام مؤسسات اعزام به دانشجو هشدار می‌دهیم در صورت عدم رعایت قانون لغو مجوز خواهند شد گفته است: پیگیر این موضوع هستیم تا قراردادهای متقاضیان با موسسات اعزام دانشجو را آنلاین کنیم.

مشکلات ورود به دانشگاه، تنها به این موارد محدود نیست. کنکور امسال سر و صدای بسیاری از مردم و داوطلبان را برانگیخت. حتی کار به جایی رسید که رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه درباره شیوه ناعادلانه کنکور 98 نامه سرگشاده نوشت و در آن اعلام کرد: احترما پیرو درخواست‌های مکرر خیل عظیمی از داوطلبان کنکور سراسری سال ۹۸ که در نظام قدیم آموزشی "۵.۳.۴" تحصیل کرده بودند و در خصوص شیوه برگزاری آزمون سراسری و برگزاری کنکور کارشناسی دانشگاه‌ها معترض بودند، موضوع به کمیسیون حمایت از حقوق عامه این مرکز ارجاع و پس از بررسی مستندات ارائه شده از سوی مراجعین و برگزاری جلسات متعدد با معترضین و جلسات کارشناسی و مشورتی، مطابق نظر این کمیسیون مبتنی بر مستندات ارائه شده، با عنایت به تفاوت نسبی نظام آموزشی در دوره‌های قدیم "۵.۳.۴" و جدید "۶.۳.۳" و مغایرت‌های عمده این دو گروه در شیوه آمادگی داوطلبین هر یک از این نظام‌های آموزشی و تغییرات مکرر و چند باره که در معرفی منابع آزمونی رخ داده است، نمی‌توان فارغ‌التحصیلان این دو نوع نظام آموزشی را در یک الگوی واحد و به صورت همزمان مورد ارزیابی قرار داد.

در این بین، پس از اعلام نتایج نهایی دانشگاه ها، مراکز تحصیل به شرط پرداخت وجه هم اعلام ظرفیت تکمیلی واحدهای خود را روی بیلبورد تبلیغاتی بردند و از داوطلبان جامانده از مرحله اول پذیرش دانشجو خواستند تا بار دیگر برای مرحله تکمیل ظرفیت، ثبت نام کنند. این شیوه جذب دانشجو هم صدای خیلی ها را درآورد و باعث شد برخی مسئولان پاسخی به این اعتراضات بدهند.

از جمله رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت توسط آن مجموعه قانونی است و گفت: خوشبختانه با مدیریت و تدبیری که در مرکز سنجش و پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی شد، دانشگاه آزاد اسلامی در اعلام نتایج آزمون‌های دکتری، کارشناسی ارشد و رشته‌های با آزمون و بدون آزمون مقطع کارشناسی و اعلام تکمیل ظرفیت‌ها منظم و به موقع عمل کرد و به همین دلیل شاهد افزایش دانشجویان جدید در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

با وجود این اعتراضات و توضیحات، البته اصل اعتراض داوطلبان به کنکور همچنان باقی است. ماجرا به نهادهای بالادست وزارت علوم مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی هم کشیده و دبیر این شورا هم درباره روش برگزاری کنکور سراسری توضیحاتی ارائه کرده است.

از آنچه سعید رضا عاملی گفته برمی آید که احتمال حذف آزمون چهارگزینه ای در کنکور سراسری وجود دارد و البته توضیحات او آنقدر واضح نیست که بتوان زمانی را برای تغییر در روش برگزاری کنکور، تعیین کرد چون این مقام مسئول گفته است: نشستی بین دبیرخانه شورا و ریاست مجلس شورای اسلامی داشتیم که روسای کمیسیون‌های مربوطه به این حوزه یعنی کمیسیون آموزش و تحقیقات هم حضور داشتند تا تقسیم کار درباره کنکور صورت بگیرد  چرا که تا زمانی که تکلیف نظام ارزیابی مشخص نشود و تعییر نکند به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم، کنکور روش صحیح نیست و تجارب موفق در دنیا وجود دارد که به هیچ وجه از مسیر کنکور عبور نمی‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره عزم جدی دبیرخانه این شورا برای اصلاح روش کنکور در سال ۹۸ بیان‌کرد: در این زمینه اراده جدی داریم و معاونت خط‌ومشی‌گذاری ستاد علم و فناوری این را به عنوان اولویت نخست مدنظر دارند البته اولویت‌ها را به نسبت مسئله با جمعیت استخراج می‌کنیم و الان کنکور مسئله ملی است و تلاش می‌کنیم در ۶ ماه آینده به مدل قطعی برسیم و با همراهی مجلس این مسئله را به نتیجه برسانیم و دولت نیز باید اراده لازم را داشته باشد.

اعتراضات، تنها به گوش شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه آزاد نرسیده، بلکه برخی از اعضای کابینه هم گفته اند روش برگزاری کنکور به درد دانشجویان نمی خورد.

حتی وزیر آموزش و پرورش هم در اعتراض به روش برگزاری کنکور آن را چاه بی انتها توصیف کرده و گفته کنکور مسیر خوبی را پیش راه دانش آموزان قرار نمی‌دهد، از این رو باید در انتهای خط تحصیل در آموزش و پرورش صنعت و کشاورزی نیز متقاضی دیپلمه‌ها باشند. حذف کنکور برنامه مشترکی بین وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در حال حاضر گزینه‌های مناسب برای حذف بررسی می‌شود.

در پاسخ به این اعتراضات، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطلب دیگری بیان کرده و از تغییرات مهم در کنکور سال 99 پرده برداشته است. منصور غلامی درباره تغییرات کنکور برای سال آینده گفت: معمولا تصمیم گیری در رابطه با کنکورها و کنکور سراسری ۹۹ و تغییرات جزئی اگر باشد، بر عهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو است. وی ادامه داد: باید صبرکرد تا جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو برگزار شود اگر برنامه خاصی در این زمینه باشد اعلام می شود.

محمد خادمی یک پژوهشگر وابسته به نهاد ریاست جمهوری هم اعلام کرده کنکور عین بی عدالتی است چون نحوه ورود به دانشگاه شفاف نیست. او در نشست تخصصی کنکور؛ چالش ها و راهبردها که عصر امروز در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: نظام سنجش و پذیرش در کنکور نداریم و کلمه نظام شایسته به کار بردن در این زمینه نیست چرا که جدایی سنجش از پذیرش به معنای نداشتن نظام است. وی با انتقاد از عدم به کارگیری گزینش در نظام سنجش و پذیرش با طرح چند سوال گفت: گزینش در کدام قسمت نظام سنجش و پذیرش است که عنوان نظام سنجش، گزینش و پذیرش را بر آن بگذاریم؟ نقش آموزش و پرورش کجاست؟ سیستمی که ۱۲ سال یک دانش آموز را در خود جای می دهد در کدام قسمت نظام سنجش و پذیرش جای دارد؟
خادمی با بیان اینکه در پذیرش و گزینش با بازار تقاضای اجتماعی برای آموزش عالی و بازار عرضه مواجه هستیم، افزود: تا زمانی که تقاضا برای آموزش عالی زیاد است حذف کنکور امکانپذیر نیست و شاید نگاه درستی هم نباشد.

در کنار این پژوهشگران، حتی چهره های علمی و دانشگاهی هم می گویند کنکور سراسری تبدیل به بیزینس شده و مافیایی که پشت آن قرار دارد، احتمال تغییرات را به حداقل می رساند.  محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در نشست کنکور، چالش ها و راهبردها که با حضور برخی از روسا و معاونین دانشگاه ها در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: به نظر من در بحث کنکور باید هر سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری لحاظ شوند. در حال حاضر در دانشگاه ها اعتمادی به کنکور دکتری وجود ندارد به طوری که فردی که با رتبه یک کنکور به این دانشگاه آمده از نظر دانشگاه با فردی که با رتبه ۱۰۰ آمده از نظر سطح سواد با یکدیگر اختلاف دارند.

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1307757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =