۰ نفر
۲۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۸

ابوالفتوح رازی در کتاب «مکالمات حسینیه» که به وی نسبت داده شده است، مباحثه کلامی و اعتقادی یک کنیز شیعه با مامون، خلیفه عباسی را بیان می‌کند.

به گزارش ایبنا، محمد رنجبر، مدیر نشر پرسش و ناشر این کتاب درباره آن اظهار کرد: این اثر به صورت مباحثه یا همان دیالوگ میان یک کنیز شیعه و مامون، خلیفه عباسی، نوشته شده است. کنیز شیعه که از حقانیت شیعه دفاع می‌کند، نظراتش را شجاعانه در برابر مامون اظهار می‌دارد.

وی افزود: انتساب یکی از طرفین این گفت‌وگو به کنیز شیعه؛ محل بحث است، زیرا عده‌ای معتقدند که در واقع ابوالفتوح است که به گفت‌وگوی خیالی با مامون می‌نشیند. در زمان نوشته شدن این کتاب ترسی در زمان شیعیان برای ابراز عقایدشان وجود داشت و همین امر موید خیالی بودن گفت‌وگوی این کتاب است.

رنجبر یادآور شد: البته چندان مهم نیست که این گفت‌وگو خیالی باشد یا خیر، زیرا موضوع مهم، استدلال‌‌ها و نثر بسیار درخشان کتاب است که از آن اثری قابل تامل ساخته. البته حتی خیالی بودن این متن نیز به آن اصالت و جذابیت داده است.

وی گفت‌وگوهای خیالی را یکی از ابزار بیان اندیشه مولف در دوران مدرن برشمرد و گفت: برای مثال، هایدگر چندین گفت‌وگوی خیالی در مباحث فلسفی دارد که مسایلی را طرح می‌کنند که بنیادین و اساسی‌اند.

/62

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 130816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۹
    0 0
    اتفا قا مامون اهل اندشه بود ومتفکران مکاتب مختلف با یکدیگر مباحثه داشتند خفقانی وجود نداشت