۰ نفر
۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۲۱ مشخص شد

ایرنا نوشت: تفلیس، پایتخت گرجستان از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد به اختصار یونسکو به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۲۱ انتخاب شد.

اودری آزولای مدیر کل یونسکو بر اساس پیشنهاد کمیته مشورتی پایتخت کتاب جهان، شهر تفلیس را به نام پایتخت جهانی کتاب سال ۲۰۲۱ با شعار «خب، کتاب بعدی که می خواهی بخوانی چیست؟» اعلام کرد.

محوریت این برنامه استفاده از فناوری‌های نو به عنوان ابزاری قدرتمند برای تشویق کودکان و نوجوانان به بیشتر خواندن است و شامل فعالیت‌های مهم، در مقیاس‌های گسترده و مستمر می‌شود؛ از جمله برگزاری جشنواره کتاب برای کودکان، افتتاح کتابخانه، اجرای پروژه‌های دیجیتالی بر اساس آخرین فناوری‌ها برای تبدیل کتاب به بازی‌های رایانه‌ای و بازسازی اولین انتشاراتی شهر تفلیس.

این برنامه‌ها به طور خاص برای کودکان و نوجوانانی طراحی می‌شوند که دسترسی کمتری به کتاب دارند و بر مبنای نوآوری برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند. مهم‌ترین هدف شهر محبوب کردن خواندن و افزایش دسترسی به کتاب برای همه سطوح و اقشار جامعه است. پایتخت جهانی کتاب در تفلیس از سوم آوریل سال ۲۰۲۱ (۱۴ فروردین ۱۴۰۰) و همزمان با روز جهانی کتاب و روز جهانی کپی رایت آغاز می‌شود.

شهرهایی که در این برنامه به نام پایتخت کتاب جهان نام گذاری می‌شوند باید برنامه‌هایی را طی سال پیش رو برای افزایش خواندن و علاقه‌مندی به کتابخوانی اجرا کنند. تفلیس که بیست و یکمین کشوری است که این نام به آن تعلق می‌گیرد، بعد از کوآلالامپور در سال ۲۰۲۰ و شارجه در سال ۲۰۱۹ توانسته است عنوان پایتخت کتاب جهان را از آن خود کند. کمیته مشورتی در یونسکو که این شهر را انتخاب می‌کند متشکل از نمایندگانی از انجمن ناشران بین‌المللی، فدراسیون انجمن کتابخانه‌ها و یونسکو هستند.

۵۷۲۴۳
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1308420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =