جهانگیری: اگر کسی فسادی را افشا کرد، باید در امنیت باشد

ایلنا نوشت: معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: «اینکه اگر کسی افشای فسادی انجام داد باید در امنیت باشد، بحث مهم و درستی است که باید مورد توجه قرار گیرد.»

اسحاق جهانگیری در نشست سومین مجمع عمومی سالیانه خانه‌های مطبوعات و رسانه‌های کشور که در سالن آمفی‌تئاتر باغ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: «سعادتی است که در جمع روزنامه‌نگاران حضور پیدا کردم. راجع به مطبوعات و تشکل‌های مرتبط با آن مطلب زیاد است و زیاد هم گفته شده است. در جامعه ما و همه جوامع رسانه جایگاه مهم و ویژه‌ای دارد و شکل‌گیری افکار عمومی به رسانه‌ها برمی‌گردد و رسانه‌ها در شکل‌گیری تفکرات مردم به شدت مهم هستند. رسانه در سیاست‌گذاری، اجرا و پذیرش این موضوع توسط مردم تاثیرگذار است و به این موضوع کمک می‌کند. به همین دلیل است که گفته می‌شود نقد، سرمایه‌ای‌ است که در اختیار سیاست‌گذاران قرار داده شده است. البته ممکن است افرادی که مورد نقد قرار می‌گیرند آزرده خاطر شوند. اما از نظر من نقد حتی اگر تند باشد، سرمایه‌ای است که در اختیار سیاست‌مداران گذاشته شده است.»

او افزود: «شبکه‌های عظیمی به جهت رسانه‌ای شکل گرفته تا بتواند تغییراتی در سیاست‌های دولت‌ها ایجاد کند. اطلاعات دقیق از اوضاع کشور خیلی مهم است و نقش رسانه‌های شجاع خیلی مهم است. انتظار ما از مطبوعات این بوده که مروج اخلاق و انصاف باشند و نمی‌خواهیم بلندگو دولت باشند و اتفاقا ما را نقد کنند. اما جامعه به همبستگی نیاز دارد که برای این کار نیاز به ترویج اخلاق و انصاف است. رسانه‌ها سرمایه‌های بزرگی برای کشور هستند. اگر امروز مبارزه با فساد بحث روز جامعه است، آزادی رسانه است که باید بتواند در این باره صحبت کند تا از این موضوعات پیشگیری شود.»

جهانگیری بیان کرد: «بحثی که امروز گفته می‌شود اگر کسی افشای فسادی انجام داد باید در امنیت باشد، بحث مهم و درستی است که باید مورد توجه قرار گیرد. چون دولت متاسفانه نقش پررنگی در اقتصاد دارد فساد هم زیاد است اما یکی از راه‌هایی که می‌تواند از فساد جلوگیری کند، رسانه‌ها هستند. ما به شدت نیازمند فعال بودن رسانه‌ها در این موضوعات هستیم و به همین دلیل باید نگران تعطیلی رسانه و زیان‌ده بودن آن‌ها باشیم. باید تلاش کنیم تا مطبوعات از حالت زیان‌دهی خارج شود و دولت در این زمینه باید کارهای زیادی انجام شود.»

او ادامه داد: «تلاش وسیعی در حال انجام است که بگوید نظام جمهوری اسلامی توان حل مشکلات را ندارد و برخی جریان‌ها در کشور نیز به این موضوعات دامن می‌زنند. کارنامه جمهوری اسلامی به خصوص در دولت تدبیر و امید چه نسبت به دوره‌های قبل و کشورهای هم تراز به شدت و با افتخار قابل دفاع است. در زمانی که دولت را از آقای خاتمی به آقای احمدی نژاد تحویل دادیم، میزان برداشت ما از پارس جنوبی با قطر یکسان بود ولی در زمان پایان دولت آقای احمدی نژاد ما نصف قطر برداشت از ذخایر پارس جنوبی داشتیم اما خوشبختانه امروز میزان برداشت ما بیشتر از قطر است و روز به روز افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که با گذشت شش سال از دولت، چهار سال و نیم و آن را در تحریم بودیم. در بخش‌های مختلف نیز به همین صورت است. ما تنها دوره‌ای هستیم که در آن هواپیما به کشور وارد شده است و کارنامه ما به واقع قابل دفاع است. اما با داشتن کارنامه قابل دفاع و افتخار آفرین، روحیه مدیر ما را به جایی می‌رسانند که نتواند از این موضوعات صحبت کند و اینجا نقش رسانه مشخص می‌شود که باید در بیان این موضوعات عمل کنند.»

جهانگیری افزود: «آمریکایی‌ها واقعا فکر می‌کردند سال ۹۷ کاری می‌کنند که مردم جشن ۴۰ سالگی انقلاب را نبینند اما امروز اقتصاد ما در حال رشد است و ساخت‌های اقتصادی بیانگر این موضوع است و باید از دستاوردهای کشور دفاع کرد. ما تا اینجا با جنگ اقتصادی که آمریکایی‌ها شروع کردند، اگر نگوییم پیروز شدیم، شکست نخوردیم. یک فرصت داریم که اقتدار خود را نشان دهیم و آن انتخابات است که می‌توان در آن کاری کرد که همه جریانات فکر کنند می‌توانند در کشور تاثیرگذار باشند و این به رویکرد ما بستگی دارد. اگر زمینه را باز کنیم، که مردم فکر کنند که فرد مورد نظر آنها در کاندیداها حضور دارند رای می‌دهند. رهبری در جمله‌ای تاریخی گفتند که اگر ما را قبول ندارید به خاطر کشور رای دهید و مشارکت بسیار خوبی شکل گرفت که ما مجددا به همین موضوع نیاز داریم. اگر انتخابات پرشکوه انجام شود، آمریکایی‌ها مایوس می‌شود از اینکه در ایران بخواهند و بتوانند کاری کنند. ما در منطقه حساسی هستیم و در این وضعیت باید از امنیت ایران دفاع کنیم. آقای رئیس جمهور نیز روز گذشته همین موضوع را بیان کردند که انتخابات با حضور گسترده برگذار شود. البته راه آن این است که فضا را باز بگذاریم تا همه جریانات حضور پیدا کنند.»

او در بخش پایانی صحبت‌هایش بیان کرد: «اینکه خبرنگاری در جایی ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارد را ما می‌دانیم، اما شرایط ما در بودجه دولت سخت است. وقتی درآمد نفت کم می‌شود، بودجه دولت نیز کاهش پیدا می‌کند. شرایط ما از لحاظ بودجه‌ای شرایط سختی است که برای آن باید راهکارهایی انجام شود. باید به همان ترتیبی که مشکل کاغذ حل شد، برای حل مشکلات دیگر مطبوعات نیز چاره اندیشی شود.»

۵۷۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1309057

برچسب‌ها