اعتراض به تخریب محیط زیست یک ژست رسانه‌ای است؟

یک جامعه شناس درباره اعتراض یک دختر ۱۶ ساله در سازمان ملل به تغییرات آب و هوایی زمین، این اعتراض را اصیل خوانده و سایر اعتراضاتی که توسط برخی فعالان حوزه محیط زیست می شود را فاقد اصالت می داند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی قوامی پور، در یادداشتی که برای خبرآنلاین نوشته اینطور نظرات خود را بیان کرده است: مسائل محیط زیستی بیشتر یک نوع «ژست» روشنفکری محسوب می‌شود. ژستی که هدایتگر آن بیش از آنکه ناشی از درک عمیق مسائل محیط زیستی و پیوندش با امر سیاسی و اقتصادی باشد، احساسات سطحی برخاسته از تاثیر رسانه‌ها و میل به دیده شدن است و می‌تواند کارکردی شبیه به مد در جامعه داشته باشد. اینکه ضمن پیوند فرد با گروه خاص، موجب تمایز وی در جامعه گردد. فرد حامی محیط زیست، برای چیزی به حرکت در می‌آید که توسط رسانه‌ها طرح شده باشد و به فرد امکان نمایش احساساتش را بدهد. در عین حال نباید این حرکت چیزی بیشتر از یک «ژست» باشد. بنابراین، همه چیز در سطح می‌گذرد و هیچ گاه بیان رادیکالی نمی‌یابد.

او ادامه داد: ، می‌توان از اعتراض به کشتن سگ‌ها توسط شهرداری تهران که چندی پیش رخ داد به عنوان برخوردی سانتی مانتال با مسائل محیط زیستی یاد کرد. اعتراضی که نشان دهنده عدم توان درک درست نسبت محیط زیست، امر سیاسی و امر اقتصادی است و بیش از آنکه برخاسته از وضعیت محیط زیستی کشور باشد، ناشی از انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی بود. در واقع فهم اینکه محیط زیست ایران در چه وضعیت بحرانی‌ای است نیاز به کنکاش زیادی ندارد.

متن کامل این یادداشت را (اینجا) بخوانید.

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1309407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =