۱ نفر
۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
اعتلای عدالت‌خواهی از آموزه‌های زیارت اربعین است

اگر تمامی این قرون را نگاه کنیم که از واقعه عاشورا می‌گذرد دهه و به دهه و سال‌به‌سال به عاشقان و محبان خاندان نبوت(ص) و مخصوصاً سیدالشهدا(ع) افزوده و وعده الهی محقق شده است.

کلام را با این آیه شریفه آغاز می‌کنم که فرمود: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدّاً به این معنا که: همانا کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند به‌زودی خدای رحمان برای آنان محبّتی (در دل‌ها) قرار می‌دهد.

آنچه از تاریخ برمی‌آید و از اولین زیارت اربعینی که جابربن عبدالله انصاری در سال ۶۱ هجری انجام داده تا امروز که میلیون‌ها انسان خود را برای زیارت اربعین به کربلای معلا می‌رسانند، همه حکایت از افزایش مهر و محبت خاندان اهل‌بیت(ع) در دل مردم دارد.

جابربن عبدالله انصاری در کهن‌سالی در کوچه‌های مدینه عصا می‌کشید و می‌فرمود: ای گروه انصار! فرزندانتان را با عشق علی ادب بیاموزید... این آموزه او این حکمت را داشت که عشق به حضرت علی (ع) عشق و ادب ولایت‌پذیری است. ولایت‌پذیری و ولایت مداری از ارکان درس محبت به اهل‌بیت(علیهماالسلام) و واقعه عاشورا تا اربعین حسینی است. امروز که ما سیل مشتاقان امام حسین(ع) از مسلمان و غیرمسلمان را در حرکت عظیم اربعین مشاهده می‌کنیم، جلوه آموزه ولایت مداری است. مهر و محبت مردم به خاندان نبوت (ص)ریشه در تربیت ولایت‌پذیر مردم دارد. ولایت مداری یعنی ایمان و اعتقاد به تمام سجایای نیکوی اخلاقی و الهی، یعنی درس توحید، شجاعت و شهادت درراه حق و حقیقت، این‌ آموزه­ها درس‌ مکتب تشیع است که انسان وارسته پرورش می‌دهد. زیارت اربعین گام برداشتن در این مسیر پرفیض و برکت است.

اینکه امروزه مشاهده می‌کنیم انسان‌ها از فرق مسلمان تا مرام‌ها و مکاتب مختلف و متفاوت خود را به زیارت اربعین می‌رسانند تبلور این معنا است که عشق به آموزه‌های عمیق این مکتب فراتر از مرزها در قلوب انسان‌ها نفوذ کرده و آن‌ها را به وحدت در کلمه توحید و حق و حقیقت رسانده است. شکوه این مراسم حیرت همگان را برانگیخته است؛ مخصوصاً اینکه مردم از جای‌جای عالم خود را به این زیارت می‌رسانند تا سهم و نقشی در این آیین انسان‌ساز داشته باشند.

از منظر سیاسی نیز این واقعه بسیار پر اهمیت مخصوصاً اینکه جهان اسلام امروز در شرایط سختی است و جنگ و خونریزی تحمیل‌شده بر مسلمانان نیاز به نماد و نشان ظلم‌ستیزی دارد. زیارت اربعین از این منظر که این‌همه مسلمان در کنار هم یاد ظلم‌ستیزی سیدالشهدا را زنده نگه می‌دارند و در زمان غیبت امام معصوم با عنایت به رهنمودهای ولی‌فقیه در کنار یکدیگر هستند، آشکار نشان قدرت جامعه اسلامی است. امروز که مطابق با اعتراف سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی کودکان مظلوم یمنی به خاک و خون کشیده می‌شوند، جمعیت عظیم حاضر در زیارت اربعین بر این نکته تأکیددارند که در کنار مظلوم هستند و همچون ید واحده در مقابل ظالمان جهان می‌ایستند. یکی از برکات زیارت اربعین اعتلای آموزه عدالت‌خواهی است و به طلبکاران جهان تأکید می‌کند نمی‌شود با پول نفت خون مظلومان را پایمال کرد.

* مدرس حوزه و دانشگاه
 

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1309683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =