آموزش و اشتغال نیاز اصلی نابینایان است

ایرنا نوشت: مدیرعامل موسسه فرهنگی نابینایان «بصیر»، ریشه مشکلات عمده نابینایان و کم‌بینایان را در آموزش و اشتغال دانست و گفت: این قشر نیاز اساسی به تامین امکانات آموزشی و بهره‌گیری از زیرساخت‌های شهری دارند که رفع آنها نیاز به مشارکت همگانی دارد.

موسسه نابینایان «بصیر» نخستین موسسه فرهنگی هنری ویژه نابینایان در شمال غرب کشور است که در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ با شعار «در تکاپو بهتر از آن باشیم که هستیم» با همت جمعی از نابینایان فرهیخته و فرهیختگان دل آغاز به کارکرد؛ این موسسه که حدود ۸۰۰ نفر عضو نابینا و کم بینا دارد، با گزینش اهداف والای انسانی و اجتماعی خویش سعی در پیشبرد خدمات شایسته در جهت احیای جایگاه واقعی نابینایان در جامعه دارد.

مدیر موسسه فرهنگی و هنری نابینایان بصیر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نخستین مشکلی که نابینایان با آن دست به گریبان هستند، نبود شغل است که اگر رفع شود، مشکل ازدواج و معیشت آنان نیز برطرف می شود.
مهدی رفعتی خاطرنشان کرد: اگر در این زمینه قانون سه درصد سهمیه اشتغال معلولان در دستگاه های دولتی به درستی اجرا شود، بخش مهمی از مشکل اشتغال نابینایان نیز رفع می شود.
وی افزود: متاسفانه در آگهی های مختلف استخدام به ظاهر قانون سه درصد رعایت می شود، ولی در عمل اعمال نمی شود به این معنی که در رسته یا شغلی که یک نفر قرار است جذب شود، خود به خود نابینایان حذف می شوند، چون باید بیش از یک نفر ظرفیت وجود داشته باشد تا نابینایان سهمیه محسوب شوند.
رفعتی همچنین تردد نابینایان در سطح شهر را دیگر مشکل اساسی آنان دانست و گفت: در برخی نقاط شهری رفت و آمد برای نابینایان فاجعه آمیز است و مسوولان باید نسبت به مناسب سازی محیط برای معلولان و نابینایان جدیت داشته باشند.
وی افزود: به طور مثال کف پوش حسی در پیاده روها برای نابینایان باید با اصول استاندارد نصب شود؛ برخی مواقع این کف پوش جهت راست را نشان می دهد در صورتی که مسیر درست چپ است،همچنین وجود کاشی های سکه ای نشان دهنده خطر است که گاهی اوقات نا به جا استفاده می شود و برخی کفپوش های حسی به جای راهنمایی کردن، به دیوار، دکه و جوی آب ختم می شوند.

رفعتی همچنین در خصوص برخوردهای اجتماعی روزمره با نابینایان نیز گفت: برخی آموزش ها به دستگاه ها و ماموران خدمات رسان باید ارایه شود تا نسبت به برخورد با نابینایان مشکل نداشته باشند.
وی ادامه داد: ماموران راهنمایی و رانندگی، رانندگان تاکسی، اتوبوس ها، متصدیان کنترل بلیط الکترونیکی اتوبوس ها و متروها از جمله افرادی هستند که برای حمایت و رفتار با نابینایان باید آموزش های لازم را ببینند.
مدیر موسسه فرهنگی و هنری نابینایان «بصیر» برای ارایه دوره های آموزشی یاد شده اعلام آمادگی کرد و افزود: چند سال پیش با انتشار یک هزار نسخه بروشور راهنما برای رانندگان تاکسی، این آموزش به صورت مکتوب ارایه شد، اما باید این آموزش ها به صورت مستمر و چهره به چهره انجام شود.

رفعتی با اشاره به اهداف و فعالیت های موسه از زمان تاسیس تاکنون گفت: طی این سال ها فعالیت های مختلفی از جمله برگزاری بیش از ۱۵۰ نوع کلاس آموزشی و کمک آموزشی در زمینه های مختلف انجام شده که برخی از  آنها مانند کلاس های آشپزی و خیاطی برای بانوان برای اولین بار در سطح کشور بوده است.

وی افزود: موسسه بصیر علاوه بر برگزاری کلاس های آموزشی، فعالیت های دیگری مانند توضیح سبدهای حمایتی برای نابینایان بی بضاعت و برگزاری اردوهای فرهنگی و تفریحی مختلفی نیز برای نابینایان انجام داده است .

مسئولان وعده‌های کاذب ندهند

عضو هیات مدیره موسسه «بصیر» نیز با بیان اینکه خیلی وقت ها وعده های کاذب به نابینایان، ضربه روحی عمیقی به آنان وارد می کند، گفت: از مسئولان می خواهیم وعده های کاذب ندهند و اگر وعده ای می دهند آن را عملی کنند.

حسین پورعلی، مشکل مالی را اصلی ترین مشکل موسسه عنوان کرد و افزود: موسسه سه کارمند معلول و نابینا دارد، همچنین استیجاری بودن مکان موسسه از جمله مشکلات ما می باشد که چندین سال است در این زمینه با شهرداری و سازمان ها در زمینه ملک خصوصی مکاتبه کرده ایم ولی هنوز نتیجه نگرفته ایم.

وی با تاکید بر اینکه مردم هیچ گاه نگاه و برخورد ترحم آمیزی نسبت به نابینایان نداشته باشند،خاطرنشان کرد: وقتی برخی نابینا را روشندل خطاب می کنند،این ها می رنجند.

پورعلی با بیان اینکه ما هیچ گاه از معلولیت خود به عنوان محلی برای کسب درآمد استفاده نمی کنیم،افزود: در ایام انتخابات خیلی ها سراغ ما می آیند و فقط به دنبال عکس تبلیغاتی هستند؛ تمام کوشش ما این است که بچه های ما فقط با تلاش خود توانایی شان را به منصه ظهور برسانند.

وی با بیان اینکه ما هر چه می خواهیم فقط برای رفع نیازهای نابینایان است، اظهار کرد: امروزه دیگر استفاده از خط بریل و لوح قلم در دنیا منسوخ شده و بهترین ابزار دیجیتالی برای نابینایان به بازار آمده است که تمامی امکانات نوشتاری و کتب مورد نیاز در گوشی همراه به راحتی قابل دسترس است اما تهیه آن برای یک فرد نابینا هزینه گزافی محسوب می شود.

رسانه ها به توانایی نابینایان توجه کنند

آنیتا سرتیپی، نابینای هنرمند که در زمینه تئاتر و گویندگی نیز فعال است، در این زمینه به ایرنا گفت: فعالیت های ما کشوری است و از نابینایان سراسر کشور برای تولید برنامه دعوت می کنیم، اما کوچک بودن فضای موسسه و فضای استودیو به ما امکان ضبط و ارایه بهتر برنامه را نمی دهد.

وی افزود: طبق قانون معلولان و نابینایان ۷ ساعت حق استفاده از رسانه ها و به ویژه صدا و سیما برای برنامه هایشان را دارند اما در عمل به این قانون توجهی نمی کنند.

سرتیپی با اشاره به توانایی هنری نابینایان و با انتقاد از نپذیرفته شدن این قشر در هنرستان ها خاطرنشان کرد: رسانه ها از بعد هنری نیز به فعالیت های نابینایان توجه کنند چرا که ما دوستان هنرمند زیادی داریم .

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1309752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =