آغاز دور دوم انتخابات/آیا النهضه قدرت را به دست می گیرد؟

فارس نوشت: دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تونس روز یکشنبه در سراسر این کشور آغاز شد و 7 میلیون واجد شرایط به پای صندوق‌های رای می‌روند.

دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری تونس ۲۴ شهریور با حضور ۲۶ نامزد برگزار شد و نتایج آن بنابر توصیف رسانه‌های تونسی یک «زلزله انتخاباتی» بود و طی آن «قیس سعیّد» (۶۱ ساله) نامزد مستقل و حقوقدان بازنشسته موفق شد با کسب ۱۸.۴ آراء در جایگاه نخست و «نبیل القروی»(۵۶ ساله) از حزب «قلب تونس» با کسب ۱۵.۵ درصد آراء به دور دوم انتخابات راه یابند.

انتخابات در خارج از تونس نیز از روز جمعه آغاز شده است و بنابر اعلام «نبیل بفون» رئیس کمیته عالی مستقل انتخابات این کشور، میزان شرکت در روز نخست ۳.۶ درصد بوده است.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، «صلاح الدین الجورشی» تحلیلگر سیاسی می‌گوید که رئیس‌جمهور آینده تونس با مشکلاتی در دولت و پارلمان مواجه خواهد شد به خصوص اینکه القروی نیز با چند فراکسیون پارلمانی از جمله حزب النهضه روابط خوبی ندارد و این حزب را به تشویق جوانان برای جنگ در کشورهای خارجی متهم می‌کند.

یکشنبه پیش نیز انتخابات پارلمانی تونس برگزار شد و حزب النهضه با کسب ۵۲ کرسی در این انتخابات پیروز شد و جایگاه نخست را کسب کرد اما برای تشکیل دولتی که بتواند رأی اعتماد (۱۰۹ رأی) را کسب کند نیاز به تشکیل ائتلاف دارد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1310127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =