رسانه صهیونیستی قدرت نظامی ترکیه در سوریه را ضعیف توصیف کرد

ایرنا نوشت: پایگاه صهیونیستی "دبکا" در تحلیلی نوشت: قدرت نظامی ترکیه برای تحقق اهداف بلند پروازانه "رجب طیب اردوغان" در سوریه کافی نیست.

این پایگاه خبری روز یکشنبه در تحلیل درگیریهای نظامی در شمال سوریه افزود: حمله ترکیه به شمال شرقی سوریه با هدف فتح سه شهر مرزی "راس العین"، "تل ابیض" و "عین العیسی" تحت کنترل "نیروهای دمکراتیک سوریه"(کردهای این کشور)، آغاز شد. تا شنبه چهارمین روز از عملیات نظامی معلوم شد که با وجود عواملی مانند عدم تحکیم جای پای ترکیه و تجدید قوای نیروهای مسلح در سوریه و همچنین متحمل شدن تلفات بسیار از سوی کردها، این اهداف سه گانه ورای قدرت نظامی ترکیه است.

پس از آن ترکیه تصمیم به پیشبرد دو هدف گرفت و آن گرفتن دامنه های راس العین و بخش هایی از بزرگراه کلیدی " M4 " در نزدیکی عین العیسی است. منابع ترک دیروز مدعی شدند که شهر عین العیسی سقوط کرده است. اگر این شهر واقعا در دستان ترکیه باشد، نیروهای این کشور قادر به محاصره و غلبه بر نیروهای دمکراتیک سوریه که از شهر "کوبانی" دفاع می کنند، هستند. 

دبکا ادعا کرد: برای جلوگیری از این اتفاق، آمریکا هفته گذشته یک نیروی دریایی کوچک برای استقرار در شمال شرقی شهر کوبانی و تپه مشرف بر بزرگراه M4 اعزام کرد. جمعه گذشته این نیروها زیر آتش توپخانه ترکیه قرار گرفتند که تلفاتی را در بر نداشت. ترکیه مدعی است که هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی اشتباه بوده، اما باور آن سخت است، زیرا افسران ترک جزئیات محل استقرار  نیروهای آمریکایی بر روی نقشه را می دانند. با توجه به تمامی این اتفاقات تا روز شنبه بزرگراه M4 به دست ترک ها نیفتاده است.

تاکتیک استفاه شده توسط ترکیه (با توجه به تامین نیروهای اندک برای عملیات چشمه صلح) رسیدن به یک پیروزی مهم در این منطقه پیش از ادامه این راه است. در مقابل نیروهای دمکراتیک سوریه 5 جبهه جداگانه در مرز ترکیه با سوریه باز کرده اند و شهرها و روستاهای مرزی ترکیه را بمباران کردند.

پایگاه صهیونیستی دبکا ادامه داد: در مبارزه میان ترکها و کردها تا بحال از درگیری های ماجراجویانه جلوگیری شده و روزهای آینده، سرنوشت این تقابل را مشخص خواهد کرد. حدود 140 هزار  کرد مسلح در جبهه شرقی رود فرات به طول 300 کیلومتر مستقر هستند. آنها یک خط دفاعی به شدت مستحکم ایجاد کرده اند که با تله های ضد تانک آرایش نظامی شده و انبارهای مهمات بسیاری در اختیار دارند.   

این تارنمای صهیونیستی همچنین مدعی شد: نیروهای ترکیه حاضر در سوریه برای غلبه بر کردها اندک هستند. آنکارا برای شکست کردها نیاز به یک پشتیبان نظامی بسیار وسیع دارد و حتی آنزمان هم شاید این نیروی نظامی برای این هدف کافی نباشد. ترکها توسط آمریکا و روسیه برای استفاده از نیروی هوایی و عملیات در شمال حریم هوایی سوریه چراغ سبز دریافت نکردند و همین دست و پای آنها را برای پیشروی در سراسر رود فرات بسته است.

دبکا آورده است: عملیات اردوغان برای ایجاد یک منطقه امن در عمق 30 کیلومتری و طول 200 کیلومتری در بخشی از مرز ترکیه - سوریه (قسمتی که نیروهای دمکراتیک سوریه سپتامبر گذشته از آن عقب نشینی کرده بودند) به شدت توسط واشنگتن و مسکو محدود شد. این موضوع در مکالمه تلفنی "دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا با اردوغان در شنبه هفته گذشته 5 نوامبر مورد توافق قرار گرفت.

این پایگاه مدعی شد: اما رییس جمهوری ترکیه برنامه بلندپروازانه تری دارد. وی می خواهد کردهای سوریه یک منطقه خودمختار را تاسیس کنند. این هدف هنوز خیلی دور از دسترس آنکارا است و حتی حملات ابتدایی ترکیه با محدودیت ها و بن بست هایی مواجه شده است. ژنرال های ترک 4 یا 5 روز بیشتر برای دستیابی به اولین هدف خود فرصت ندارند؛ پیش از اینکه قانونگذاران آمریکایی تحریم ها علیه اردوغان، ژنرال های او و اقتصاد ترکیه را امضا کنند. همچنین فشارها بر ترامپ از جمله از سوی برخی از جمهوریخواهان برای توقف عملیات نظامی ترکیه در سوریه افزایش می یابد و اتفاق دیگر ملاقات ترامپ و اردوغان در 13 نوامبر است.

به نوشته دبکا، در هفته های آینده احتمالا فرآیند شکل گیری یک توافق نظامی بین "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه و رهبران نیروهای دمکراتیک سوریه ایجاد می شود که درها را برای ورود نیروهای نظامی سوریه به مناطق کردنشین باز کند. تماس های اولیه برای آماده سازی این مذاکرات در دست انجام است. "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه تمایل به هر گونه اقدامی دارد تا اختیار تمام بخش های کشور سوریه به دست حکومت اسد بیفتد.

در این گزارش همچنین آمده است: این اتفاقات و رویدادهای دیگر آینده، ابهام را در خصوص تهدیدها از سوی ترکیه و فریادهای اکراد از یک کشتار قریب الوقوع برطرف می کند. همچنین با ادامه این قبیل اتفاقات، هیچ علائمی از سقوط حتمی کردها در مراحل اولیه حمله ترکیه به شمال شرق سوریه وجود ندارد. آنها در حالیکه به تسلیحات آمریکایی مسلح هستند، به خوبی آماده جنگ با ارتش ترکیه می باشند و تاکتیک های درستی را برای تقابل با تهدید موجود دنبال می کنند.  

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1310201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =