روحانی: من از قانون اساسی آسمان هفتم حرف نمی‌زنم/ در پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای مشخص شد ادله درستی وجود نداشته است/۷

حسن روحانی گفت: تفسیری که شورای نگهبان از اصل ۱۱۳ قانون اساسی ارائه کرده است، تقریبا این اصل را بی‌اساس می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ادامه نشست خبری رئیس‌جمهور، خبرنگاری درباره راهکار دولت برای جبران کسری بودجه سوال کرد که رئیس جمهور در پاسخ گفت: نباید متکی به نفت باشیم. در زمینه اوراق ما فرصت خوبی داریم و دولت فروش اوراق را هم به زودی شروع می‌کند. فروش سهام هم موضوع مهمی است که کارش شروع شده ولی باید سرعت بیشتری یابد.

رئیس دولت با تاکید براینکه درباره قیمت سوخت هم باید تصمیم گیری نهایی انجام شود، خاطرنشان کرد: اما به این معنا نیست که بخواهیم به مردم فشار آوریم ما نمی خواهیم که قیمت سوخت را بالا ببریم. این کار نه برای مردم قابل قبول است، نه ما می خواهیم چنین کاری کنیم. اما هر مقدار پول هم که از قیمت سوخت حاصل شود باید به مردم برگردد.

روحانی گفت: هروقت هر مقدار به قیمت سوخت اضافه شود آن را به مردم باز می‌گردانیم و به بودجه برنمی گردد. از سوی دیگر باید جلوی فرار مالیاتی را بگیریم، ما باید در این شرایط برای موضوع سوخت راه حل مناسب را پیدا کنیم که همکاری سه قوه را می طلبد هرچند که کار دولت است و در این زمینه نظرات سه قوه به رهبری اعلام شده و منتظر اعلام نظر ایشان هم هستیم.

«در دو دوره دولت خود شعار حقوق شهروندی دادید اما در دو سال اخیر به نظر می‌آید این کار در موضوع فعالان محیط‌ زیست، بازداشت روزنامه‌نگاران، پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای به درستی انجام نشده است؟»، این سوالی بود که خبرنگار اعتماد پرسید و روحانی در پاسخ گفت: سوال مهمی پرسیدید، دولت در گام اول خودش باید کاملاً به حقوق شهروندی توجه کند، تلاش‌های خوبی برای زنان، اقلیت‌های دینی و قومی و... کارهای خوبی انجام شده است.

وی افزود: مشکل از اینجا آغاز می‌شود که رئیس‌جمهوری باید حواسش به قانون اساسی باشد، اینکه چگونه اجرا شده و کجا فراموش شده است، کجا اهمال شده است، کجا فراموش شده است.

روحانی اظهار داشت: گاهی برخی اصول را که من مطرح می‌کنم برخی ناراحت می‌شوند، مثل اینکه من از قانون اساسی آسمان هفتم صحبت می‌کنم. من از بحث همه‌پرسی صحبت می‌کنم که این از اصول قانون اساسی است. اگر خوب نیست خب حذف شود.

روحانی گفت: تفسیری که از اصل ۱۱۳ قانون اساسی از طرف شورای نگهبان ارائه شده است که تقریبا این اصل را بی‌اساس می‌کند. مردم رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند که مسئول قانون اساسی باشد. نه اینکه مسئول دستگاه اجرایی باشد. شورای نگهبان تفسیر می‌کند که هر جای بدون صاحبی است رئیس ‌جمهور مسئول رسیدگی به آن است.

رئیس دولت گفت: من به رئیس مجلس ایراد می‌گیرم می‌گویند که تفسیر شورای نگهبان چیز دیگری است. در دو مورد از موضوعاتی که شما اشاره کردید وزارت اطلاعات ما کار بزرگی انجام داد. در دو پرونده مشخص شد که ادله درستی نداشتیم و وزیر اطلاعات تاکید کرد که خسارت داده شود و من این را قبول کردم. یکی دیگر از پرونده‌هایی هم که گفته شد مدارک و مستندات خوبی درباره آن وجود دارد که امیدواریم قوه قضاییه به آن دقت کند.

۲۱۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1310689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Alireza noruzi IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    0 0
    نظری ندارم