فرزندان سرمایه‌داران و مقامات؛ تبعیض بین مدارس خصوصی و دولتی

در شرایطی باید به آموزش و پرورش بنگریم و با اولیاء و مریبان سخن بگوییم که جهان آموزش تغییر کرده است و پرورش نسبت به دنیای دیروزش دیگرگونه شده است.

برای کسی چون من که طی 40 سال گذشته همواره دغدغه آموزش و پرورش نسب جدید را داشته است، اگر بپرسید که عمده مشکل در این چهل ساله کجا بوده است، در نقد این نظام آموزشی البته سخن ها بسیار دارم. دوسال پیش بود که نامه ای سرگشاده به رؤسای محترم سه قوه نوشته، نگاشتم و وضعیت اسفبار و آشفته آموزش و پرورش در کشور- از وضعیت معلمان و مربیان تا وضعیت مدارس و موسسات آموزشی را - تشریح کردم.

در سیستم آموزشی ما سه اشکال عمده وجود دارد. سه مشکلی که موجب تضاد و شکاف جدی در نظام آموزشی در ایران شده است. نخستین مشکل این است که روش آموزش و تدریس در کشور عقب مانده است. این روش ها نیاز به مدرن سازی و نوسازی دارد. چه در مدارس و چه در دانشگاه ها و چه کتاب ها و چه شیوه آموزش سالیانی ست که کهنه شده و حاصل این نظام کهنه، خروج از دایره خلاقیت است. این نظام کهنه و عقب مانده را به راحتی می توان در ذهنیت معلم و مربی مدرسه تا استاد دوره دکتری و فوق دکتری جست وجو کرد. در سالیان  گذشته در این باره در کتاب، مقاله، نامه سربسته، نامه سرگشاده، سخن ها گفته ام و نوشته ام. از آموزش عقب مانده ضد خلاقیت مدارس همان برون تراود که در اوست. اولیاء و مربیان خود محصول همین نظام عقب مانده اند و خروجی های مدارس تا دانشگاه از پس همین کتاب ها و از درون همین نظام ضد خلاقیت بیرون می آیند. این ریشه در مشکل دومی دارد.

مشکل دوم: عدم تأمین زندگی مربیان و معلمان و استادان است که آموزش می دهند. معلمان  ما معمولاً کار دوم و سومی دارند و با وجود گرانی، حقوقی که می گیرند معلوم است که در چه وضعیتی گرفتارند. نظامی که در آن زندگی اساتید و معلمان تأمین نباشد و معلم و مربی آن، رضایت خاطر از زندگی نداشته باشد، نتیجه عملی اش چه خواهد بود، جز آنچه می بینیم؟
مشکل سوم: تبعیض است که بسیاری از مسائل آموزش و پرورش را تحت الشعاع خود قرار داده است. تبعیض در نظام آموزش و پرورش، پرورش را از دورن و آموزش را با گسترش مدارس خصوصی ویران کرده است. نظام آموزش و پرورشی که سرمایه داران و فرزندان سران و مقامات در آن  از بهترین امکانات برخوردار باشند و تظاد بی انتهای مدارس خصوصی و مدارس ملی اش آزاردهنده باشد، نه آموزش در آن به سرانجامی خواهد رسید و نه پرورش. تبعیض، ریشه اهداف و ارزش های ملی و دینی ما را در آموزش و پرورش از بین برده است.

* استاد تمام و دکترای فلسفه اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1311109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    35 0
    فکر میکنم مشکل اول همین تبعیض باشه. دولت به سرعت داره وظایف خودش در تامین آموزش رایگان و به مدارس خصوصی واگذار میکنه که در دریافت شهریه و دادن خدمات لوکس از هم‌ پیشی میگیرن
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      16 1
      واگزاری مسئولیت آموزش رایگان به بخش خصوصی و گرفت مالیات و کسب درآمد از آنها یعنی به جای هزینه کردن، درآمد داشتن. به قیمت محروم شدن اکثریت کودکان از تحصیل مناسب. یعنی شکاف طبقاتی بیشتر در برخورداری از امکانات تحصیلی. این روزها از لزوم افزایش درآمدهای مالیاتی و عدم وابستگی به نفت زیاد حرف زده می شود. بزرگ شدن شکاف طبقاتی یعنی افزایش درآمد مالیاتی به نفع طبقات ضعیف و متوسط جامعه هزینه نمی شود.
    • جهانشاهی IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      6 0
      ممنون از شما استاد گرامی که حرف واقعی مردم رو می زنید
  • CZ ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    28 0
    مدارس خوب مال از ما بهترونه عزیز جان
  • CZ ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    19 0
    درود بر شرفت که حرف حساب زدی
  • سید IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    9 0
    بالاخره ما از این اهالی فلسفه دو کلمه حرف حساب به نفع مردم شنیدیم
  • تهرانی IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    15 0
    خدا پدرت رو بیامرزه
  • م IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    16 1
    آموزش و پرورش بوی از اخلاق و انسانیت نبرده این مدارس بنگاه پول سازیه . خدا خیرت بده که حرف مردم رو زدی
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    8 0
    خدااروووووو شووووووووووووکر
  • میثم CZ ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    28 1
    پس می خوای فرزندان مسوولان مدارس غیرانتفاعی نرن؟ چه حرفا می زنی ؟ اینها از صبح تا شب در خدمت مردم مشغول خدمت رسانی هستن وقت رسیدگی به بچه هاشون و که ندارن باید مدارسی باشه که یه تفاوتی با دیگران داشته باشه . والامردم که کار نمی کنن . مسوولان هستن که بیست و چهار ساعته مشغوله کارن
  • CZ ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    2 3
    دکتر یثربی مرد بزرگی است ببین وقتی این همه فریاد زده و به جایی نرسیده
  • مسعودی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    2 2
    استاد یثربی یکی از چهره های علمی کشور است کاش حرفش شنیده شود اما کو گوش شنوا