بروکینگز: ایران یکی از برندگان تصمیم ترامپ است

«سوزان مالونی» معاون بخش سیاست خارجی و عضو ارشد مرکز خاورمیانه ای بروکینگز تحولات اخیر در رابطه با عملیات ترکیه در شمال سوریه و همچنین تصمیم جنجالی ترامپ درباره خروج نظامیان آمریکایی را از این منطقه را بررسی می کند.

به گزارش خبرآنلاین، «سوزان مالونی» درباره تحولات اخیر در شمال سوریه می گوید: با این سیاست ساده انگارانه و بدون حاصل واشنگتن در خاورمیانه، می توان تصور کرد که تهران از تصمیم دولت ترامپ برای چرغ سبز نشان دادن به ترکیه برای حمله به شمال سوریه بسیار مشعوف است. بسیاری از انتقادهای تندی که به خاطر تنها گذاشتن کردهای سوری متوجه ترامپ شدند- که البته انتقادهای به جایی هم بودند – حکایت از آن داشتند که ایران یکی از برندگان سیاست ترامپ در سوریه بوده است. با همه اینها، نبرد سختی که برای نفوذ بیشتر در منطقه در جریان است، به سادگی ای که ممکن است از دور به نظر برسد نیست. البته ایرانی ها در واکنش به حمله ترکیه به سوریه، از این اقدام ترکیه انتقاد کرده و در عمل نیز سفر از پیش برنامه ریزی شده ی علی لاریجانی رییس مجلس ایران به ترکیه را لغو کرده و در مرز ایران وترکیه رزمایش نظامی برگزار کرده اند. هر چند که مقامات ایران دغدغه های خود را در رابطه با مداخله نظامی ترکیه در سوریه دارند، اما تهران از خیانت واشنگتن به کردهای سوری سود خواهد برد.

وی درباره سیاست ایران در قبال سوریه نیز می افزاید: با همه اینها، ایران دوست دارد که هم پیمان سوری اش یعنی بشار اسد بار دیگر کل سوریه را در اختیار بگیرد و از سویی دیگر، دمشق هم به بسترسازی برای حضور بلند مدت ایران در سوریه ادامه می دهد. از نظر ایرانی ها، جاه طلبی های آنکارا خطر ظهور مجدد داعش و سایر گروه های افراطی سنی را در پی دارد و همچنین ممکن است به شکل بالقوه سکوی پرتاب کردهای جدایی طلبی همچون پ ک ک و پژاک شود.

وی افزود: البته مقامات و مطبوعات ایران با یک غرور و اعتماد به نفسی که در رویکرد منطقه ای شان هم موج می زند، در حالی که واشنگتن را به خاطر«دوستی فصلی با کردها» سرزنش می کنند و با انتقاد از دمدمی مزاج بودن آمریکا شاد هستند، از همه طرفهای درگیر خواسته اند که به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارند. بی تفاوتی علنی دولت ترامپ به تعهدات آمریکا، ارزش های آمریکایی، و اعتبارآمریکا تبدیل به نقطه عطفی در امنیت منطقه و سیاست خارجی آمریکا شده است. واشنگتن به همراه شرکای منطقه ای خود به مدت نیم قرن متعهد به دفاع از خلیج فارس و منافع آمریکا در خاورمیانه در مقابل قدرتهای خارجی بوده است. دکترین دفاعی مزبور مشخصا به خاطر مداخله فاجعه بار آمریکا در عراق و عملکرد خسارت بار خودمان در جنگ داخلی سوریه رنگ باخته است. با وجود این، تا همین اواخر انتظار مداخله آمریکا به نمایندگی از شرکایش و همچنین برای منافع خودش، ستون اصلی سیاست خارجی آمریکا و امنیت منطقه محسوب می شد.

وی در پایان تصریح کرد: پیام تلویحی تنها گذاشتن کردهای سوری از سوی ترامپ و همچنین ناتوانی ترامپ در واکنش نشان دادن به حملات ماه گذشته به زیرساختهای انرژی سعودی ها، این است که ایالات متحده تعهد سنتی خود در خاورمیانه را رها کرده است. متحدان و همچنین دشمنان ما بر پایه همین پیام، محاسبات خود را انجام خواهند داد.

مشروح این میزگرد را اینجا بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1311126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =