لاریجانی:آمریکا تصورمی‌کندهنوز دوران دوشیدن‌عربستان تمام‌نشده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران از میانجیگری در مسأله یمن استقبال می کند، گفت: مسأله این است که آمریکا تصور می کند هنوز زمان دوشیدن پول از عربستان تمام نشده است.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی که برای حضور در صدوچهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی(IPU) در شهر بلگراد پایتخت صربستان حضور دارد، در حاشیه این اجلاس با نایب رئیس پارلمان آلمان، رئیس جمهور صربستان،رئیس مجلس نمایندگان هند و جمعی از نمایندگان عراق دیدار کرد.

نقش اتحادیه اروپا در سوریه نباید صرفا نصیحت باشد

علی لاریجانی در دیدار با کلاود یاروت نایب‌ رئیس پارلمان آلمان گفت: ایران در ارتباط با رفتار ترکیه اعتراض و مخالفت های خود را اعلام کرده است؛ چرا که کشتار و آوارگی را دامن می‌زند و مسائل سوریه را پیچیده تر می کند، اما نباید اجازه داد ماجرای اخیر سوریه عمیق شود.

وی تصریح کرد: نقش اتحادیه اروپا در سوریه نمی تواند صرفاً نصیحت باشد؛ در حالی که شما عادت کرده اید فقط ما را نصیحت کنید و آلمان می تواند نقش قوی‌تری بازی کند اما این گونه نشده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه تنشی در خلیج فارس وجود ندارد، افزود: صیانت از خلیج فارس جزو دستورکارهای جمهوری اسلامی ایران است اما مشکل از بازیگران دیگر منطقه است؛ البته پیشنهاد "طرح صلح هرمز" مطرح شده توسط رئیس جمهوری ایران برای حفظ امنیت خلیج فارس است و در این مسیر نیازی به نیروهای خارج از منطقه نیست.

وی بیان کرد: اگر سعودی‌ها راه حل سیاسی را بپذیرند ایران در مسأله یمن میانجیگری خواهد کرد؛ البته آمریکا تصور می کند هنوز دوران دوشیدن پول از عربستان به پایان نرسیده است.

نایب رئیس پارلمان آلمان نیز در این دیدار، با بیان اینکه کشورش عمیقاً نگران مداخله سیاسی ترکیه در سوریه است، گفت: موج جدید مهاجران به سمت اربیل و دیگر شهرهای کردنشین عراق، نگران کننده است.

کلاود یاروت در پاسخ به این پرسش دکتر لاریجانی مبنی بر این که اتحادیه اروپا برای سوریه چه کاری می تواند کند، تصریح کرد: اتحادیه اروپا از روسیه درخواست فشار بر اردوغان را داشته و اینکه به ترکیه اسلحه فروخته نشود، اما اردوغان گفته است چنانچه اروپا در مسأله نظامی‌گری سخت بگیرد، موج آوارگان را به سمت اروپا رها می کند؛ البته ایران می‌تواند در این مسأله کمک رسان باشد.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا و آلمان همه باید مسؤولیت پذیر باشیم؛ چرا که این به نفع مردم و دولت هاست؛ لذا باید از فرصت کمیته قانون اساسی استفاده و این کمیته را تقویت کرد تا به گزینه‌های حل و فصل مسأله سوریه برسند.

نایب رئیس پارلمان آلمان با بیان این که کشورش از نقش پاکستان برای مذاکره به منظور رفع اختلاف های میان سعودی‌ها و ایران استقبال می کند، اظهار کرد: وضع انسانی در یمن فاجعه بار است.

اتحادیه اروپا در برجام فقط از ایران حمایت سیاسی کرد

علی لاریجانی همچنین در حاشیه برگزاری یکصد و چهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) با الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان دیدار و گفت وگو کرد.

در ابتدای این دیدار لاریجانی با تبریک به رئیس جمهور صربستان برای برگزاری موفق اجلاس (IPU) گفت: صربستان دوست ایران است و بابت حمایت صربستان از ایران در مقابل آمریکا تشکر می کنیم.

وی یادآور شد: ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرد، اما اتحادیه اروپا فقط حمایت سیاسی از ایران کرد و تعهدات عملی خود را اجرایی نکرد.

رئیس مجلس همچنین زمینه های همکاری میان دو کشور را بسیار ارزیابی کرد.

در ادامه این دیدار، رئیس جمهور صربستان با بیان اینکه صربستان در دوستی با ایران صادق است، صربستان را کشوری مستقل توصیف کرد.

وی موفقیت ایران در مقابل تحریم را تبریک گفت و از سفر خود به ایران در آینده نزدیک خبر داد.

ووچیچ همچنین یادآور شد که با درنظر گرفتن شرایط موجود، هیچ کشوری نمی تواند به ایران فشار بیاورد.

حوادث اخیر عراق نگران کننده است

علی لاریجانی و شیرکو میرو رئیس کمیسیون سیاست خارجه مجلس عراق  و برخی دیگر از نمایندگان این کشور، هم در حاشیه برگزاری یکصد و چهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این نشست علی لاریجانی حوادث اخیر عراق را نگران کننده خواند و گفت: اطمینان داریم ملت رشید عراق این مشکل را حل می کنند اما مسئله مهم، ریشه یابی دلایل وقوع این حادثه است.

وی ادامه داد: اگر چه تظاهرات به صورت طبیعی در همه کشورها دیده می شود، اما پشت تظاهرات مسلح و خشونت آمیز مسائل دیگری نهفته است که بحمدالله با نقش بارز آیت الله سیستانی این مشکل رفع شد.

وی با بیان اینکه توسعه و امنیت عراق برای ایران منفعت بسیار دارد، افزود: برخی از کشورها آرامش و امنیت در عراق را نمی پذیرند و از زمان آغاز سیاست‌های جدید عراق، عده‌ای با آن مخالفت کرده و از همان ابتدا کار تروریستی انجام دادند، در حالی که موضع ایران در قبال عراق مشخص است.

لاریجانی ادامه داد: بخشی از مشکلات ایران با کشورهای همسایه بر سر عراق بوده و ایران معتقد به دموکرات بودن کشور عراق است.

وی با بیان اینکه دولت ایران و عراق و مردم دو کشور همیشه در کنار هم بوده اند، اضافه کرد: به عنوان مثال پذیرایی از زوار ایران در جریان مراسم اربعین نمونه بارز این مهم است.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه ایران در عراق نیرو و دخالتی ندارد، اضافه کرد: زمانی که داعش به عراق حمله ور شد دولت عراق از ایران درخواست کمک کرد که ما نیز به آنها کمک کردیم.

همچنین در ادامه رئیس کمیسیون سیاست خارجه عراق بر مسائلی همچون روابط عمیق و ممتاز میان دو کشور، اهمیت توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی، به خشونت کشیده شدن تظاهرات از طریق فعالیت عده‌ای در شبکه مجازی و... اشاره کرد.

همچنین خانم آلا طالبانی نماینده پارلمان عراق از رئیس مجلس درخواست کرد در جوامع بین المللی توضیح دهید که ایران همیشه در کنار مردم و دولت عراق بوده است و برای مبارزه با تروریسم به عراق کمک کرده است، تا پرونده اتهام زنی به ایران و تلاش برای اثبات نقش ایران در تظاهرات اخیر بسته شود.

تروریسم مساله ای مهم در منطقه است که باید حل شود

علی لاریجانی همچنین با بارسل ام رئیس مجلس نمایندگان هند دیدار و گفت وگو کرد.

لاریجانی در این دیدار با بیان اینکه دوستی ایران و هند تاکتیکی نیست، بلکه ریشه دار است و به فرهنگ و تاریخ دو کشور بازمی‌گردد، گفت: همچنین تروریسم مسئله مهم در منطقه است و اگر همکاری‌های نزدیک داشته باشیم این مشکل حل خواهد شد ، هر چند برخی از کشورها رفتار دوگانه ای دارند و نمونه این رفتار دوگانه در افغانستان دیده می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گسترش روابط تجاری ایران و هند را مستلزم مذاکرات دقیق و تکنیکی میان مسئولان دولت ها دانست.

رئیس مجلس نمایندگان هند نیز بر اشتراکات فرهنگی، آیینی و سنتی میان ایران و هند تاکید کرد و گفت: باید قدم های بیشتری برای افزایش روابط دو کشور برداشته شود.

وی ادامه داد: هند و ایران هر دو قربانی تروریسم هستند، لذا وظیفه داریم تروریسم را در منطقه از بین برده و محکوم کنیم ضمن آنکه افزایش ظرفیت سازی و اعتماد سازی به ویژه از طریق دیپلماسی پارلمانی ضروری است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1311178

برچسب‌ها