۱۷ نفر
۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
بازی با بحرین و کامبوج؛ بزرگترین درس «ویلموتس»

بزرگترین درسی که «ویلموتس» به ما داد، این بود که درس زیادی احتمالا ندارد که پس بدهد. البته این یادداشت انتقادی نیست.

ویلموتس تازه به ایران آمده است و باید حمایت کامل شود؛ اما در بازی با بحرین و بازی با کامبوج، او با زبان بی زبانی به ما گفت که بیخود انتظارات را از من بالا برده اید. بازی با بحرین که یک تیم کاملا معمولی است نشان داد که ما آماده و مهیای این بازی نبودیم و فاکتور های زیادی به ما می گویند که در آینده هم نباید انتظار آماده بودن در بعضی از بازی های مهم را داشت.

بزرگترین وظیفه هر مربی آماده کردن تیم برای زمان مسابقه است. تیم باید در بهترین شرایط از نظر تاکتیکی، تکنیکی، بدنی، روحی- روانی، فرم مسابقه ای باشد که متاسفانه تیم ملی ایران نبود به هیچ وجه. هر تیمی می تواند ببازد و روز بد داشته باشد ولی حق ندارد اصول اولیه بازی را رعایت نکند. در جریان مسابقه با کامبوج، نزدیک بود از تیم درجه چندمی گل بخوریم. اهمیت آن پنالتی، خیلی بیشتر از آن بود که متاسفانه توجه نکردیم.

خط دفاع ما در بازی با کامبوج در چند مورد متزلزل نشان داد. هیچ تیمی - تاکید می کنم هیچ تیمی- در دنیا با سیستم و خط دفاعی نامطمئن موفق نخواهد شد. مگر می شود در هر بازی مدافعین و روش دفاع کردن را عوض کرد؟
گل های زیاد، آمدن بانوان عزیز برای اولین بار باعث شد که ما در بادِ بازی - اصطلاح انگلیسی آن یوفوریا- و باد نتیجه ایران و کامبوج بخوابیم و خوب هم خوابیدیم. موفق بودن هر مربی و تاثیر آن در بازی های مهم و خیلی مهم مشخص می شود. همانطور که تفاوت  کیفیت یک راننده خوب ومتوسط و ضعیف، در آن لحظه های سرنوشت ساز مشخص می شود. درشرایط معمول وقتی همه چیز روتین است، کسی متوجه تفاوت کیفیت راننده ها در اتوبان نمی شود و ما در یکی از این لحظه ها - بازی با بحرین- راننده بدی داشتیم و یا اصلا راننده نداشتیم.

ایراد اصلی تیم، در ترکیب نبود؛ ترکیب مرحله بعدی است. اشکال، در مهیا نشدن تیم، بازیکنان و مربیان برای این بازی بود. تقریبا هیچ بازیکن ایرانی، در سطح خودش نبود. سیاست هم دلیل اصلی بازی بد ما نبود. مسلم است که مسئولان تا توانستند در اهمیت بازی تذکر داده اند. برای بازیکنان بسیار با تجربه ما این فشارها بعد از سوت داور برداشته می شوند.

هدف این یادداشت انتقاد و تضعیف تیم ملی و کادر فنی محترم و جنتلمن آنها نبوده و نیست. هدف فقط یاد آوری است که آقای ویلموتس می شود با بهترین بازیکنان آسیا هم از پس یک تیم معمولی آسیایی بر نیامد. همانطور که با بهترین بازیکنان اروپایی - تیم ملی بلژیک - هم بعضی مواقع از پس تیم های معمولی بر نیامد!! و باید به فوتبال آسیا، نوسانات، عمق و خواسته های آن بیشتر توجه کرد و در ضمن انتظاراتمان را از «مارک ویلموتس» خیلی بالا نبریم.

قطعا باید بازی هجومی هدفمند و پویا، اصل باشد ولی مهم تر از آن آماده کردن تیم از هر نظر و داشتن یک خط دفاعی منسجم ودفاع کاملا تیمی و با برنامه است. بازی با بحرین درس خوبی بود و شاید سیلی به موقع که فقط بازیکنان خوب، تضمین نتایج خوب و موفقی نیستند.

* دکتری پزشکی عمومی از زاگرب و متخصص طب ورزشی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1311393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    3 1
    امیدوارم قبل از اینکه تیم از دست بره یک فکری بکنند. انتخاب ایشون متاسفانه حرکت رو به جلو نبود. قایم شدن پشت شعار بازی هجومی هم در بلند مدت نمی تونه اشتباه انتخاب ایشون رو مخفی نگه داره.
  • AE ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
    1 0
    باید تیم ملی فوتبال کشورمان از این شکست ها درس بگیرد و هر بازی شرایط خودش را دارد..فوتبال گروهی است و باید تمرکز تیمی داشته باشند..بازی بعدی تیم ملی که با تیم عراق در بصره است. محکم و سر سخت بازی کنند..و وارد جنگ روانی بازیکنان انها نشوند..و بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان با مالکیت توپ و بدون استرس بازی کنند..تیم عراق به اندازه یه تیم درجه ۳ اروپایی هم نیست..بازیکنان تیم ملی یاد آور بازی های گذشته که با تیم عراق داشته اند نباشندو تحت تاثیر قرار نگیرند و در فکر رفتن به جام جهانی باشند..بردن تیم عراق ممکن خواهد بود ..و با یک برد شیرین میتوان یک مشت محکم در دهان بحرینی ها زد..و بازی برگشت قدرت فوتبال ایران را به بحرینی ها نشان دهند که بردشان برابر ایران یک اتفاق بوده و بردشان دیگر تکرار نخواهد شد..با ارزوی موفقیت برای تیم ملی فوتبال کشورمان.
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    0 0
    تیم ملی فوتبال کشورمان باید با اقتدار و محکم و سر سخت در برابر تیمای اسیایی صف ارایی کند و از نام و اقتدار خود بعنوان تیم نخست اسیا دفاع کند..تیم فوتبال کشورمان در بازی بعدی با عراق قدرت فوتبال ایران را به نمایش بگذارند و از این باک نداشته باشن با چ تیمی بازی میکنند.عراق که تیم اروپایی نیست ، بلکه یه تیم درجه ۲ و معمولی اسیایی است و بازیکنان تیم ملی کشورمان با جدید همیشگی یه برد شیرین را کسب کنند.که باخت به بحرین فراموش بشه...و باخت از بحرین اتفاقی بوده و دیگر تکرار نخواهد شد..و در بازی برگشت قدرت فوتبال ایران را به بحرین به نمایش بگذارند که باختشان یک اتفاق بوده است..با ارزوی موفقیت برای تیم ملی..
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    0 0
    اقای ویلموتس مربی بزرگ و کار بلدی است ..با یک باخت اتفاقی با بحرین نمیشود زود قضاوت کرد..در بازی بعدی که با تیم عراق است باید تغییر تاکتیک دهد و در برابر هر تیمی باید از تاکتیک های متفا وتی استفاده کرد نباید از یک تاکتیک استفاده کرد..در بازی با بحرین ار همان تاکتیکی که با کامبوج که نتیجه گرفت استفاده کرد و در بازی به بن بست خورد.