برگزاری دومین جشنواره بین المللی تئاتر الف/نبود آمفی تئاتر مشکلی که تبریزی ها دارند

دومین جشنواره بین المللی تئاتر الف درحالی برگزار خواهد شد که همچنان با مشکلاتی مانند عدم حمایت بخش های دولتی، نبود آمفی تئاتر و... دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، هومن بیگ نژاد رئیس جشنواره بین المللی تئاتر الف در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این جشنواره با رویکرد صلح جهانی تبریز را بار دیگر جزو اولین ها کرده است، گفت:در سال های آتی نتایج مثبت این جشنواره را شاهد خواهیم بود.

وی درمورد کم و کاستی های موجود در جشنواره ابراز کرد: با وجود مشکلات این جشنواره توسط بخش خصوصی برگزار و به مرحله دوم راه یافت که تداوم آن نیازمند کمک اهالی فرهنگ و هنر و نهاد های دولتی و غیر دولتی است. 
 بیگ نژاد با اشاره به اینکه برون سپاری موضوعات مربوط به فرهنگ و هنر به اصحاب این عرصه نتایج مثبتی دارد، گفت:ورود بخش خصوصی به این عرصه جنبه درآمدزایی ندارد بلکه با هدف تقویت زیرساخت های فرهنگی و هنری منطقه انجام می شود.
مدیرعامل موسسه بین المللی الف در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نخستین دوره جشنواره بین المللی تئاتر الف توضیح داد: سال گذشته در دوره نخست این جشنواره شرکت کنندگانی از ۶ کشور خارجی در قالب بخش داوری، ورک شاپ و اجرای صحنه ای حضور داشتند.

بیگ نژاد در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: از بین اجراهای نخستین دوره جشنواره بین المللی تئاتر الف سه اجرا با عناوین نمایش خون مردگی، به کفشهایت نگاه کن و رکوئیم به جشنواره ای در لهستان دعوت شد که این موضوع خبر خوش برای تئاتر استان به شمار می رود.


بیگ نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در این دوره از جشنواره مرکزیت فرهنگ و هنر حوزه قفقاز در تبریز شکوفا می شود، ادامه داد: در این راستا بیشتر کشورهای این حوزه به جشنواره دعوت شده است و فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و موسسه فرهنگی هنری «اکو» نیز حامی این جشنواره هستند.

مدیر موسسه بین المللی الف با بیان اینکه اختتامیه نخستین دوره این جشنواره با محوریت وحدت و صلح و دوستی برگزار شد، ابراز کرد: این دوره نیز با محوریت مهدویت و فلسفه انتظار موعود و مصادف با میلاد امام حسن عسگری(ع) برگزار خواهد شد.

بیگ نژاد در خصوص  اعتبار پیش بینی شده برای برگزاری این دوره از جشنواره ابراز کرد: اعتبار پیش بینی شده معادل دوره اول است،امسال ۱.۱ میلیارد تومان برای برگزاری این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده اما تلاش می شود هزینه های برگزاری آن را کاهش داد.

مدیر موسسه بین المللی الف در ادامه افزود: امید است این رویداد مهم همه ساله در شهر اولین ها برگزار شده و برای آیندگان به میراث بماند.

بیگ نژاد  در پایان خاطر نشان کرد: علاوه بر اهدای جوایز به آثار منتخب این جشنواره،  ۲ جایزه ویژه نیز برای بهترین نقد و بهترین گزارش از آثار این دوره از جشنواره اهدا می شود.

نادر برهانی مرند، دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر الف نیز در این نشست اظهار کرد: از زمانی که تصمیم کلان در کشور ما گرفته شد تا حوزه خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر فعال شود شتاب زدگی هایی صورت گرفت که بدون قوانین مصرع که تبعات آن را اینک شاهد هستیم.


دبیر جشنواره بین المللی تئاتر الف ابراز کرد: دولت بیشتر از اینکه حامی بخش خصوصی در کارهای فرهنگی باشد این حوزه را رقیبی بیش برای خود نمی داند، باید بخش خصوصی کنش گر باشد و به یک فضای سازنده تر تبدیل شود.

وی ابراز کرد: یکی دیگر از معظلات این بخش این است که مطالبات تولید گران به اندازه و منصافه نیست، از سوی دیگر بخش خصوصی را صرفا یک هزینه کننده می دانند.
دبیر این جشنواره در بخش دیگری از سخنان خودر در خصوص بخش های این جشنواره توضیح داد: برای بخش جنبی این جشنواره نیز برنامه های متنوعی مانند ورک شاپ های بین المللی تدارک دیده شده که در صورت تائید شورای سیاست گزاری جشنواره و حمایت های معنوی نهادهای دولتی، اجرا می شود.

برهانی مرند، با اشاره به اینکه تلاش می شود در دوره های بعدی آثاری به این جشنواره راه یابد که صرفا برای این جشنواره تولید شده باشد، اذعان داشت: در این دوره نیز مانند دوره اول به علت محدودیت زمانی ناگزیر به استفاده از آثار شرکت کننده در سایر جشنواره ها هستیم و علاقه‌مندان برای حضور در آن باید علاوه بر تکمیل فرم مخصوص آثار خود را در سایت alefsite.com بارگذاری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با آثار دریافتی توضیح داد: تاکنون ۱۱۰ اثر داخلی در قالب نمایش نامه و نمایش صحنه ای به این جشنواره ارسال شده و علاقه مندان زیادی از کشورهای خارجی به ویژه حوزه قفقاز متقاضی شرکت در این جشنواره شده اند.

برهانی مرند در پایان خاطر نشان کرد: مهلت ارسال آثار در بخش نمایش های صحنه ای تا ۱۵ آبان و زمان اعلام نتایج آن ۳۰ همان ماه تعیین شده و مهلت بارگزاری در بخش نمایشنامه نویسی نیز ۳۰ مهر است.

مهرداد خوشکار مقدم، مسئول کمیته اطلاع رسانی جشنواره تئاتر بین المللی الف نیز در این مراسم اظهار کرد: نبود آمفی تئاتر های مناسب مشکل اصلی هنرمندان تبریز است که حل این مسئله نیازمند همت جمعی هنرمندان و مسئولان است.
وی ادامه داد:این جشنواره  سال گذشته برای اولین بار توسط بخش خصوصی برگزار شد و امسال دومین مرحله این رویداد را نیز شاهد خواهیم بود.

مسئول کمیته اطلاع رسانی این جشنواره با بیان اینکه رویداد های فرهنگی به ویژه هنگامی که عنوان بین المللی به خود می گیرند همیشه دغدغه تدوام را با خود به دنبال دارد، گفت: در کشور ما تداوم این رویداد ها به یک چالش تبدیل شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1311452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =