اطلاع رسانی نامناسب امور مالیاتی لرستان در طرحهای بخشودگی و تخفیف های مالیاتی

با توجه به تحریم های ظالمانه این روزهای امریکا و کشورهای اروپایی و لزوم رهایی از در آمد های نفتی ،یکی از این راه ها کسب درآمدهای مالیاتی به عنوان جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی خواهد بود .

متاسفانه این روزها علیرغم  اینکه ابزار های بسیار خوبی که سازمان مالیات برای در آمد های مالیاتی در دست دارد برخی استانها از جمله لرستان به دلیل برخی نقاط ضعف فاحش از جمله  عدم اطلاع رسانی مطلوب به مردم و بدهکاران مالیاتی از این منابع بزرگ در آمدی کم بهره بوده و  این خودیکی از ارکان عدم توسعه پایدار و تولید فقر در استان خواهد بود .

 یکی از پاشنه آشیل ها و ضعف های مشهود در اداره کل مالیاتی  لرستان را می توان روابط عمومی این اداره کل در عدم اطلاع رسانی مطلوب از طریق ،صداوسیما ،رسانه های مکتوب ،خبرگزاری ها و فضای مجازی  عنوان کرد که در جای خود جای تعجب دار د .

این در حالیست که روابط عمومی این اداره کل که در وظیفه اصلی خود ناتوان بوده گه گداری با قلم فرسایی در برخی سایت ها و رسانه ها بیشتر به دنبال تبلیغات رسانه ی برای خود بوده تا اعتلای سازمان  متبوع خود ،!

مشکلات طرح ارزش افزوده در اصناف

عملکرد این اداره کل در زمینه آگاه سازی مردم و اصناف از جزییات طرح مالیات بر ارزش افزوده و طرح تخفیف های مالیاتی بوده طرحی که موجب اختلافات بسیاری میان اصناف و مردم شده که با لجبازی برخی اصناف نیز حاشیه های بسیاری پدید آمد و به همین دلیل بحران هایی است که اداره کل مالیاتی استان ، به ویژه در زمینه طرح مالیات بر ارزش افزوده با آن دست به گریبان شده است

عملکرد ضعیف استان لرستان در اجرای نظام جامع مالیاتی، نارضایتی هایی برای مراجعان به این سازمان به وجود آورده است. برای حل این معظل باید راه کاری اندیشید.

 کاملا روشن است که برنامه های آموزشی، ارتباطی و اطلاع رسانی در هر سازمانی، وجوه گوناگونی را در بر می گیرد که از جزیی ترین فعالیت یعنی انتشار تراکت، بروشور و کتاب های اطلاع رسانی آغاز شده تا فعالیت های عمده تر یعنی ساخت و پخش تیزرهای تلویزیونی، تولید سریال و برنامه های ویزه پویانمایی، مستند سازی و... گسترش می یابد.

در این بین، روابط عمومی سازمان ها و نهادها به عنوان مرجع کارشناسی برای استفاده از هر کدام از ابزارهای ارتباطی و تبلیغی، موظف است به نسبت مخاطبانی که سازمان متبوع دارد، از ابزارهای رسانه ای برای پیشروی اهداف سازمانی بهره ببرد.

عملکرد نامطلوب  در زمینه آگاه سازی مردم و اصناف از جزییات طرح تخفیف های مالیاتی

اما آنچه با بررسی های رسانه های گوناگون، اعم از مکتوب و غیرمکتوب در زمینه ابعاد و جزییات طرح مالیات بر ارزش افزود و تخفیف های مالیاتی به دست می آید، عملکرد نامطلوب این اداره کل  در زمینه آگاه سازی مردم و اصناف از جزییات طرح تخفیف های مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده است؛ طرحی که موجب بروز اختلافات بسیاری میان اصناف و مردم شده که با لجبازی برخی اصناف نیز حاشیه های بسیاری پدید آمد. به همین دلیل، به بحران هایی نیز می توان اشاره کرد که سازمان مالیاتی به ویژه در زمینه طرح مالیات بر ارزش افزوده با آن دست به گریبان شده است.

که این معضلات و مشکلات به ضعف در دستگاه اطلاع رسانی این اداره کل بازمی گردد که موجب ایجاد فضایی برای پدید آمدن حاشیه ها و گمانه زنی های گوناگون می شود.

ناگفته نماند، در گذشته نیز شاهد این ضعف در عملکرد روابط عمومی و اداره کل  امور مالیاتی بودیم و نتیجه کار عقب نشینی اداره کل امور مالیاتی از اجرای طرح های جدید مالیاتی بود که البته هزینه های بسیاری برای جامعه پدید آورد.

بنابراین، در جمع بندی کلی، به دلیل اهمیت حیاتی و نقش اداره کل  امور مالیاتی در در آمد های استان  که در پیشرفت اهداف اقتصادی لرستان  ضروری است، لزوم بازنگری و تجدید نظر در سیستم اطلاع رسانی این اداره کل  بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد.

جایگاه نامناسب لرستان در درآمدهای مالیاتی

در اینفوگرافی زیر درآمد استانها در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ را می بینید. بیش از ۹۰ درصد درآمد مربوط به مالیات می باشد. اصفهان صدرنشین است. همچنین با احتساب کل استان ها (بدون تهران)‌ هرمزگان، بوشهر، اصفهان و یزد در رتبه های نخست قرار دارند. و لرستان متاسفانه در قعر جدول و یکی به اخر قبل از استان سیستان  قرار دارد .

* فعال رسانه ای و اجتماعی لرستان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1312148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =