ایرنا نوشت: "لولوه الخاطر" سخنگوی وزارت خارجه قطر با تاکید بر ضرورت حل اختلافات میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی منطقه خلیج فارس گفت که این اختلافات ریشه طایفه ای و فرقه ای ندارد .

به گزارش روز شنبه روزنامه «الخلیج الجدید»، الخاطر در نشستی با عنوان «خاورمیانه: همچنان به دنبال راه حل هستیم» در پاسخ به سوالی درباره ماهیت اختلاف میان ایران و برخی از کشورهای عربی گفت: ماهیت این اختلافات همانطور که برخی معتقدند، طائفه ای و فرقه ای نیست بلکه این اختلافات بر سر میزان نفوذ داشتن در منطقه و قدرت یابی بین دو قطب متفاوت در آن است.

وی در ادامه بر ضرورت حل تنش ها و اختلافات در منطقه از طریق گفت وگوی سازنده و کانال های دیپلماسی تاکید کرد.

الخاطر با اشاره تلویحی به لزوم خروج نیروهای خارجی از منطقه ، ادامه داد: برای حل مشکلات در خاورمیانه به یک اراده داخلی و مستقل برآمده از کشورهای همین منطقه نیاز است که منافع جمعی آنها را تامین کند و جدای از حساب و معادلات بازیگران بین المللی باشد. 

وی تصریح کرد: وقتی محاسبات دیگر (خارجی) را از این معادله حذف کنیم، قدرت ارزیابی مشکلات و عزم جدی برای موفقیت آمیز بودن آن چند برابر خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت: همه به دنبال یافتن راه حل برای مشکلات منطقه هستند. سازمان های بین المللی، نهادهای غیردولتی، بازیگران تاثیرگذار در منطقه و جهان همه به دنبال این راه حل هستند اما در انزوا و بدون همکاری و مشارکت یکدیگر. 

طی سال های اخیر خاورمیانه کانون درگیری ها و اختلافات فراوانی بوده است که با دخالت های خارجی از جمله کشورهای غربی به ویژه آمریکا این درگیری ها شدت یافته است.

تنش میان آمریکا و ایران در منطقه خلیج فارس، جنگ یمن که عربستان از سال ۱۳۹۴ آن را به راه انداخته، اختلاف میان قطر و چهار کشور عربی و حمله ترکیه به سوریه تنها شماری از این اختلافات و درگیری ها است که با دخالت های خارجی روز به روز شدیدتر شده است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1312151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =