سرنوشت استانی شدن انتخابات مجلس و انتخابات الکترونیک به کجا رسید؟

ایسنا نوشت: سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با تاکید بر اینکه دیگر طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در کمیسیون قابل تغییر نیست، گفت: کمیسیون نامه ای به رئیس مجلس نوشته است تا ایشان نظر نهایی را در خصوص اعمال اصلاحات در صحن مجلس یا مسکوت ماندن آن را اعلام کند.

اصغر سلیمی با اشاره به آخرین وضعیت طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: از آنجا که شورای نگهبان ایرادات اساسی به بخش استانی شدن انتخابات مجلس در این طرح وارد دانسته است و شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ایراداتی را به این طرح گرفته، دیگر قابل اصلاح در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: کمیسیون نامه‌ای به رئیس مجلس نوشته و اگر ایشان تشخیص دهند بدون انجام اصلاحات در کمیسیون، این طرح به صحن مجلس می‌آید تا با پیشنهادات نمایندگان در صحن اصلاح شود.

سلیمی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر اگر ایشان تشخیص دهند که دیگر این طرح قابل اصلاح نیست، مسکوت خواهد ماند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی چندی پیش طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی کردند که بر اساس موادی از این طرح، از این پس انتخابات مجلس به طور استانی برگزار می شد، اما این طرح با ایرادات شورای نگهبان مواجه شد. پس از آن کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجددا این طرح را بررسی کرده و بخش استانی را از این طرح حذف کردند. اما نمایندگان در صحن مجلس به این طرح رای ندادند و مجددا به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بازگشت. از سوی دیگر شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ایرداتی را به این طرح وارد دانسته است.

چرا انتخابات مجلس به صورت الکترونیکی برگزار نمی‌شود؟

هم‌چنین خانه ملت نوشت: 

احمد امیرآبادی فراهانی در خصوص سرنوشت طرح استانی شدن انتخابات مجلس، اظهار داشت: شاکله و اساس طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، استانی شدن انتخابات بود اما با ایراد شورای نگهبان مواد مربوط به استانی شدن انتخابات مجلس حذف شد و به این ترتیب، چیزی از این طرح باقی نمی‌ماند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شروع طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس از نظر طراحان در جهت استانی شدن انتخابات مجلس بود، بیان کرد: الکترونیکی شدن انتخابات بر عهده شورای نگهبان و وزارت کشور است، اگر به تصمیم واحدی در این زمینه برسند، نتایج مثبتی حاصل می‌شود.

وی افزود: با الکترونیکی شدن انتخابات می‌‎توان حقوق کاندیداها و را ی دهندگان را بهتر تامین کرد و به اجرای بهتر انتخابات کمک می‌کند.

امیرآبادی با اشاره به تجربه برگزاری انتخابات شوراها به صورت الکترونیکی، ادامه داد: براساس قانون اساسی نظارت بر انتخابات شوراها توسط مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود و نظارت بر انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است، همانطور که مشخص است، نگاه مجلس و شورای نگهبان به مسائل انتخاباتی متفاوت است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تایید صلاحیت‌ها، بررسی استعلام‌های چهارگانه و نحوه اجرای انتخابات تفاوت نگاه مجلس و شورای نگهبان مشخص است، گفت: دولت در برگزاری انتخابات شوراها دخالت بیشتری نسبت به برگزاری انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری دارد.

برگزاری پنجمین دوره انتخابات شوراها به صورت الکترونیکی موفق نبوده است

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در انتخابات مجلس تعداد کاندیداها نسبت به انتخابات شوراها کمتر است و شورای نگهبان معتقد است شمارش آرا در انتخابات مجلس به آن سختی شوراها نیست و می‌توان به صورت دستی نیز انتخابات را برگزاری کرد.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برگزاری پنجمین دوره انتخابات شوراها به صورت الکترونیکی موفق نبوده است، گفت: این موضوع مربوط به حق الناس است و شورای نگهبان می‌خواهد از این موضوع خاطر جمع باشد.

زمینه برگزاری انتخابات الکترونیکی مهیاست

حسن نوروزی نیز در خصوص لزوم تدوین ساز و کاری برای اجرای سیاست‌های کلی انتخابات، اظهار داشت: بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده، باید در قوانین ما نیز بروز و ظهور این سیاست‌ها قابل ملاحظه باشد و عملیاتی شود تا انتخاب اصلح و شایسته سالاری صورت گیرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با بیان اینکه نظارت بر انتخابات باید افزایش یابد و ترتیباتی اتخاذ شود تا هزینه‌های انتخابی کاهش یافته و این هزینه‌ها منطقی شوند، بیان کرد: در راستای اجرای سیاست‌های کلی انتخابات، باید تلاش کنیم تا انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.

از ظرفیت صدا و سیما برای تبلیغات انتخاباتی استفاده شود

وی افزود: می‌توان برای اجرای انتخابات الکترونیکی از تجهیزاتی که سایر کشورها مورد استفاده قرار داده‌اند، استفاده کنیم تا بصورت آنلاین درصد مشارکت و آرا کاندیداها مشخص باشد، در این سیستم نیاز به نگهبان و بگیر و ببند هم نداریم و چند نفر از طرف نهادهای حقوق شهروندی می‌توانند نظارت کرده و به اعتراضات احتمالی رسیدگی کنند.

نوروزی با اشاره به اینکه نوع تبلیغات باید عادلانه باشد و از ظرفیت صدا و سیما برای تبلیغات انتخاباتی استفاده شود، ادامه داد: در ساز و کار جدید باید شخصی که در ایام تبلیغات نیز مرتکب تخلف انتخاباتی شده حتی اگر کاندیدا باشد نیز از دور انتخابات کنار گذاشته شود.

برای متخلفان انتخاباتی مجازات مدنی در نظر گرفته شود

وی افزود: نیاز به کیفری کردن مجازات متخلفان انتخاباتی نیست بلکه باید مجازات مدنی برای متخلفان انتخاباتی در نظر گرفته شود و کسانی که غذا و پول به مردم می‌دهند یا مرتکب تخلفاتی در فضای مجازی شده‌اند باید از دور انتخابات کنار گذاشته شوند.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی گفت: لزومی ندارد تعداد زیادی از کاندیدا وارد رقابت‌های انتخاباتی‌ شوند بلکه هر چه تعداد کاندیداها کمتر باشد مردم با شناخت بیشتری رای می‌دهند.

سیستم برگزاری انتخابات الکترونیکی را از سایر کشورها دریافت کنیم

وی افزود: افراد پیروز در انتخابات‌های ریاست جمهوری، شورای شهر، مجلس و خبرگان رهبری می‌خواهند کار اسلامی انجام دهند و باید در همه طرح‌ها و لوایحی که می دهند، ضوابط رعایت عدالت را در نظر بگیریم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمینه برای برگزاری انتخابات الکترونیکی مهیا است، گفت: از کشورهای مختلف می‌توانیم سیستم برگزاری انتخابات الکترونیکی را دریافت کنیم، در این سیستم‌ها به صورت آنلاین می‌توان نتیجه انتخابات را مشخص کرد.

۲۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1312447

برچسب‌ها