محمود صادقی: بودجه دلاری به صداوسیما می‌دهیم، پس باید به چالش‌اش بکشیم/پورمختار:از همه چیز برای زدن رسانه ملی استفاده می‌کنید

پورمختار خطاب به محمود صادقی گفت: آقای صادقی از هرچیزی برای زدن صدا و سیما استفاده می‌کند؛ صادقی هم در پاسخ به پورمختار گفت: فایده ای هم ندارد، بحث رسانه است و رسانه ملی بیشتر رسانه میلی است .

به گزارش خبرآنلاین، محمود صادقی و محمدعلی پورمختار هر دو از نمایندگان مجلس هستند که یکی با گرایش اصلاح‌طلبی و دیگری با گرایش اصولگرایی چندی پیش در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین درباره موضوع تخریب مجلس و نمایندگان مجلس به مناظره نشستند.

>>>>در این مورد بیشتر بخوانید؛

«ترور مجازی» سیاسیون در سال انتخابات

صحبت به میدان‌داری مداحان در منابر و رویکرد صدا و سیما  که رسید اختلاف عقیده این دو نماینده هم بیشتر نمایان شد و بحث پینگ‌پنگی این دو نفر این چنین رقم خورد:

صادقی: الان منابرمان نسبت به قبل از انقلاب خیلی افت کرده است یک زمانی مرحوم شهید مطهری بالای منبر میرفتند امروزه شبیه به مطهری داریم؟ با آن جامعیت و با آن احاطه و عمق اندیشه؟ منابر ما بیشتر هیجانی شده است یعنی منبر با تریبون مجلس فرقی ندارد، در تریبون مجلس شما دو دقیقه وقت دارید و باید کپسولی و پشت سر هم صحبت کنید ولی آنجا میروی و مینشینی و یک تا دو ساعت برای مردم حرف میزنی، چون فن خطاب است از فنونش هیجان است و جنبه احساسی هم میتواند داشته باشد.

قرآن به پیامبر میفرماید که مردم را به سمت پروردگارت با موعظه ی حسنه فرا بخوان و هم چنین قرآن جدالی که توام با مغلطه است را قبول ندارد یعنی حتی جدال هم که می‌کنید جدال به احسن باشد یعنی دروغ نگویید، مغالطه نکنید و این است که باید هدایت شود چون منبر هم برای هدایت است، منبر نباید تریبون جناح بشود بلکه باید جایگاه پیامبر باشد، متاسفانه بعضی از خطبا این جایگاه را با تریبون سیاسی اشتباه گرفته اند. قبل از انقلاب ما انقدر مداح نداشتیم یعنی الان مداح ها واعظین جامعه شده اند یعنی با مداحی شوری ایجاد میکند و در آن شور و هیجان یک چیزی را به یک کسی میزند. این فضایی است که به دین و اعتقادات مردم آسیب میزند و این از معضلاتی است که ما باید آن فکری بکنیم. صدا و سیما گاهی اوقات تریبون این ها است، زنده پخش میکند مثلا آن مداحی که اهانت به خلفا کرده بود و از شبکه پنج پخش شد در حالی که مخالف صریح سیاست های امام و رهبری است. امام و رهبری گرایششان به وحدت است ولی با این وجود صدا و سیما تریبون صدایی می شود که هیچ توجهی به این ها ندارد.

وقتی بودجه دلاری به صداوسیما می دهیم باید به چالش‌اش بکشیم تا اصلاح شود

پورمختار: آقای صادقی از هرچیزی برای زدن صدا و سیما استفاده می‌کند.

صادقی: فایده ای هم ندارد، بحث سانه است و رسانه ی ملی بیشتر رسانه میلی است و ما از صندوق توسعه حدود دویست میلیون دلار در سال گذشته پول داده ایم یعنی میخواهم بگویم که بودجه دلاری به آن میدهیم، صد و بیست شبکه داخلی و ده ها شبکه خارجی دارد و ما انتظار زیاد از آن داریم. در فضای بین المللی نمی تواند زیاد دروغ بگوید و بازتاب بهتری دارد. ما وظیفه داریم که صدا و سیما را به چالش بکشیم واصلاحش بکنیم.

پورمختار: ما شورای نظارت داریم وشورای نظارت بر صدا و سیما نظارت دارد.

صادقی: بیشتر نظاره می‌کند تا نظارت.

پورمختار: بالاخره  صدا و سیما بدون اشکال نیست و ما هم به آن نقد داریم ولی اینکه بخواهیم بگوییم همه مشکلات برای صدا و سیما است نمی‌توانیم بگوییم .

صادقی: آقای دکتر شما در جناح مخالف قرار بگیر و بعد مقایسه کن، به نظر من صدا و سیما تریبون یک جناح است.

نمی شود گفت صداوسیما خیلی وضعش خراب است چون به جناح ما نمی پردازد

پورمختار: نه من قبول ندارم که جناحی به موضوعات نگاه میکند، بالاخره ببینید جریان کلی صدا و سیما در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و انتشار اخبار یک جریان روشن از ابتدای انقلاب تا کنون است فلذا ما نمیتوانیم بگوییم که امروز وضعش خیلی خراب است چون به جناح ما نمی پردازد. نگاه صدا و سیما مبتنی بر حفظ ارزش ها است و هرکه از ارزش دفاع بکند مورد توجه صدا و سیما است و به آن تریبون می دهند، سیاست صداوسیما مبتنی بر انقلابی گری است و هرکسی که حرف انقلاب را بزند  آنجا جایگاه  دارد، مبتنی بر دشمن ستیزی است یعنی ببینید شکل معلوم  و شناخته شده است و بر همین اساس دارد پیش می رود منتهی ممکن است یک روز به من بزند و یک روز به شما بزند و یک روز هم به کل مجلس بزند.

پورمختار: منظور همین با بازتابش است در واقع یک نیشتری میشود، گرچه میگویم سلیقه ها متفاوت است مثلا اگر صدا و سیما دست من باشد ممکن است شکل دیگری اداره اش بکنم و قطعا متفاوت تر از وضع فعلی باشد ولی در عین حال آن هم یک چارچوب هایی دارد و واقعیت این است که از این چارچوب ها نمی‌تواند خارج شود.

صادقی: شما سال ۵۸ یا ۵۹ را یادتان است که آقای «کیانوری» به صدا و سیما می‌آمد از سوی دیگر  شهید بهشتی حضور داشت یا مثلا آقای محسن  رضایی می آمد. همینطور شاهد حضور آقای احسان طبری و آیت‌الله مصباح یزدی و... بودیم؛  چقدر این فضا خوب بود.

پورمختار: بعد از آن مناظراتی که سال ۸۸ شکل گرفت حضرت آقا به صدا و سیما توصیه کردند که شما این مناظره ها را پخش کنید ولی صدا و سیما عمل نکردند البته یکی دو مرتبه گذاشت ولی به سمت و سوی خاصی رفت و شکل نگرفت یا مثلا همین کرسی های آزاد اندیشی را میتواند بسیار مرتب پوشش بدهد و اندیشه های مختلف را بازتاب بدهد منتهی ببینید آن بحث هایی که اوایل انقلاب میشود کاملا بحث های تخصصی و علمی بودو بحث سیاسی در آن نداشتیم.

صادقی: بحث سیاسی هم  درباره انتخابات در سال ۵۸ بود که بحث دو مرحله ای شدن انتخابات مطرح شده بود این یک بحث روز سیاسی بود.

پورمختار: نه آن هم باز تخصصی بحث میشد مثلا راجع به استانی شدن مناظره بگذاریم، موضوع آن سیاسی است ولی باز با نگاه تخصصی بررسی میشود یعنی از این باب باید بیاوریم. یکی از مشکلات ما این است که حتی بارها هم گفته شده است همه چیز و همه کس ار دریچه مسائل سیاسی نگاه و تحلیل می کنند و همین است که نهایتا یک جریان احساس میکند که به ضررش است.

صادقی: یکی از مشکلات ما در واقع این انحصار صدا وسیما و رسانه است و این «انحصار» منجر به فساد می‌شود.

پورمختار: قانون اساسی است.

صادقی: به نظر من قانون اساسی دلالت بر انحصار صدا و سیما ندارد. ما می‌گوییم که این یک فرمول کیلگارد در فساد است که عبارت است از قدرت به علاوه انحصار منهای پاسخ‌گویی که این می‌شود فساد. صدا و سیما شبکه های مختلف دارد، شبکه های استانی یا شبکه هایی که هویت ها و اسم های مستقل دارند یعنی ما سازمان های پخش کننده داریم که همه اشان از لحاظ حقوقی منحصر به یکجا هستند، مثلا اگر شبکه استانی چیزی را پخش میکند شبکه سراسری آرم آن شبکه استانی را برمی دارد تا از طرف خودش پخش کند یعنی میخواهم بگویم هر شبکه ای آرم خودش را دارد بنابراین هویت های مختلفی هم داند ولی این را برنمی‌تابد.

پورمختار: نه این پروتکل های خودشان است و نوعا همینجوری است.

صادقی: در بحث فضای مجازی هم الان دارد تلاش می کند که هرکجا که چیزی را پخش می کند در انحصار بگیرد، مثلا در خبرگزاری خانه ملت پخش زنده دارد و تلقی دوستان این است که نباید داشته باشد یا خبرگزاری میزان پخش زنده دارد و تفسیر این دوستان این است که هرکجا چیزی را پخش می کند در انحصار ما است. فرقی هم نمیکند که آنلاین باشد یا آفلاین.

پورمختار: نه نسبت به آفلاین چنین چیزی را ندارند.

صادقی: اینکه شما یک سازمانی یا یک جایی باشید که حتی نسبت به اینستاگرام هم دارند پخش می کنند، منظور این است که نوعا زنده است و پخش صوتی و تصویری می کنند ممکن است که آن مطلب ضبط شده باشد و زنده نباشد، میخواهم بگویم تلقی دوستان این است. فضای مجازی بر چنین اراده هایی فائق آمده است. بخش قابل توجهی از این مشکلات ما از این انحصار رسانه است.

پورمختار: انحصار است، ما یک صدا و سیما بیشتر نداریم. آیا در مجلس انحصار نیست؟ یک مجلس بیشتر داریم؟ ممکن یک تعداد بگویند که چرا ما شبیه به نماینده مجلس نباشیم.

صادقی: ما پنج مجلس داریم.

پورمختار: نه، مجلس شورای اسلامی یکی است، یا شورای عالی امنیت یکی است. اگر انحصارا باید بکنیم مثلا خبرآنلاین یکی است فردا ما بگوییم که من می‌خواهم خبرآنلاین بزنم و چرا شما منحصر شده اید به این اسم، این یک واقعیت است.

صادقی: منظور ما اسم نیست بلکه کارکرد است.

پورمختار: کارکرد آن هم خیلی مبتنی بر سیاسیت هایی است که هر دستگاهی دارد، همانطور که مجلس هم سیاست های خودش را دارد.

صادقی: شما که نماینده صدا و سیما نیستید؟

پورمختار: خیر ولی باید واقعیت ها را گفت.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1312580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    0 0
    مگه دیوانه ایم که بخوایم رسانه ملی را بزنیم؟ این رسانه که ما آن را به چالش می کشیم میلی است
  • NL ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    0 0
    صادقی بجا به پورمختار تیکه انداخت . واقعا مثل نماینده صداوسیما عمل کرد که البته نماینده صداوسیما هم بود !!!!!
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    0 0
    واقعا از استدلال پور مختار خنده ام گرفت ، اینکه ما یک خبر آنلاین داریم وبه همین خاطر باید یک صدا وسیما داشته باشیم !! خوب همین مثال شما دهها خبرگزاری و سایت مثل خبر آنلاین دارید خوب اجازه بدهید تلویزیون های خصوصی بیاید چه اشکال دارد
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    0 0
    یک زمانی می گفتند مطابق اصل 44 قانون اساسی بانکها نباید خصوصی باشند اما الان داریم چرا نمی شود تلویزون خصوصی داشت؟