۱ نفر
۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
چرا صادرکنندگان مهم هستند؟

متن پیامک این بود:«بدینوسیله به اطلاع کلیه مدعوین محترم می‌رساند زمان برگزاری روز ملی صادرات که مقرر بود روز دوشنبه ۲۹مهر ماه در سالن اجلاس سران برگزار شود، به تعویق افتاده است زمان و محل برگزاری متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد. »

سال ۱۳۷۶ بود که ۲۹مهر ماه با تصویب شورای فرهنگی عمومی کشور به عنوان روز ملی صادرات تعیین شد، تا دلیلی باشد برعزم و اراده ملی در مجموعه دولت و مردم برای توسعه صادرات غیرنفتی و در نتیجه توسعه اقتصادی پایدار کشور باشد و می‌توان گفت کلمه ملی بر اهمیت این روز می‌افزاید. از آن موقع به‌جز یک مورد که ۲۹ام در روز جمعه بود، همواره این روز، روز صادرکنندگان و تشویق و تقدیر آنها بوده است. این انتخاب فقط یک نام‌گذاری ساده نبوده، بلکه تبعات زیادی را به همراه خود می‌آورد. از قبیل گسترش تفکر و فرهنگ صادراتی در جامعه و همواره رسم بر این بوده که صادرکنندگان برتر در این روز توسط رییس‌جمهور وقت مورد تقدیر و تشکر قرار می‌گیرند، اما آخرین بار سال ۹۵ بود که صادرکنندگان رییس‌جمهور خود را رویت کردند و از دست او جایزه خود را دریافت کردند.

در شرایط اقتصادی این سال‌های اخیر چه امری مهم‌تر از تشویق سرداران خط مقدم جبهه اقتصادی که امر مهم ارزآوری را در شرایط بحرانی امروز به عهده دارند.

موضوع صادرات باید راس تجارت یک کشور باشد؛ چراکه با صادرات است که ارز به کشور می‌آید و شغل می‌آید و اعتبار؛ پس سیاست‌های تشویقی همیشه باید در دستور کار مدیران باشد. خاطرم هست معاون اول رییس‌جمهور در مراسم روز ملی صادرات می‌گفت حق استفاده از پاویون فرودگاه و امکانات خاص باید برای صادرکننده باشد نه مقام دولتی. آری! همه جای دنیا همین است که محترم‌ترین افراد کارآفرینان و صادرکنندگان هستند، آن ها برای کشورشان ثروت به ارمغان می‌آورند. پس بگذاریم روحیه کارآفرینی و صادرات به یک فرهنگ تبدیل شود. فرهنگی که فرزندان ما در کنار شغل های خلبانی، دکتری و مهندسی بگویند می‌خواهیم کارآفرین یا صادرکننده بشویم.

الحق که شکوه و عظمت تجارت به واقع در صادرات است که خودنمایی می‌کند، هنگامی که کالایی مرز ها را در می‌نوردد و فارغ از اختلافات فرهنگ و قوم و قبیله‌ای و نژاد در دل بازار و مردمان کشوری دیگر جای می‌گیرد حس غرور وصف ناشدنی دارد.

موضوع مهم که ما باید در امر صادرات به آن توجه داشته باشیم، بحث دانش‌بنیان‌ها و اکوسیستم کسب‌وکارهای نو هست که آن چنان که در داخل موفق بودند نتوانستند ارزآوری کرده؛ باید در جهت جهانی شدن آن ها عارضه‌یابی شود.

در پایان جا دارد به مناسبت این روز یادی کنم از مرحوم اسدالله عسگراولادی که اولین سالی است که جوانان و صادرکنندگان در این روز بزرگ جای این پیشکسوت عرصه صادرات ایران را در کنار خود حس نمی‌کنند. یادش گرامی باد

* عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1313467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =