۰ نفر
۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
چرا پوتین به نتانیاهو تبریک گفت؟

کارشناس مسائل اسرائیل به بررسی انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی و بن بست سیاسی در این رژیم می پردازد.

به گزارش خبرآنلاین، سیدهادی برهانی درباره فرصت 28 روزه بنی گانتس رقیب نتانیاهو برای تشکیل ائتلاف می گوید: بنی گانتس نیز با همان مشکلاتی که نتانیاهو با آن درگیر بود مواجه است. احزابی که بدون شرط از بنی گانتس برای تشکیل ائتلاف حمایت می کنند تعدادشان به 61 کرسی نمی رسد. آنها 54 و یا 55 کرسی دارند وبرای بدست آوردن 61 کرسی نیاز دارند تا یکی از احزاب راست وارد ائتلاف با گانتس شود. با توجه به اینکه گانتس از اردوگاه سکولار است با احزاب مذهبی هیچ میانه خوبی ندارد و در نتیجه با آنها وارد ائتلاف نخواهد شد. تنها حزبی که احتمال دارد وارد ائتلاف شود حزب "اسرائیل خانه ما" آویگدور لیبرمن است که شروطی گذاشته است و ورود به این ائتلاف را منوط به عدم حضور احزاب عربی کرده است. در همین حال اگر احزاب عرب در این ائتلاف نباشند گانتس نمی تواند به 61 کرسی برسد. با وجود این پیچیدگی ها و مشکلات شانسی که گانتس دارد تشکیل همان دولت ائتلافی یعنی وحدت ملی با مشارکت حزب لیکود و آبی و سفید است. قبل تر این موضوع را نتانیاهو پیشنهاد داده بود که مورد موافقت حزب آبی و سفید قرار نگرفت. اینکه آیا گانتس در این فرصت 28 روزه بتواند به توافقی دست یابد محل شک است.

وی در خصوص اینکه اگر گانتس مانند نتانیاهو موفق به تشکیل ائتلاف نشود گفت: اگر مهلت گانتس به پایان برسد و نتواند ائتلاف تشکیل دهد، باید منتظر انتخابات سوم بود که در این راستا مجلس بار دیگر منحل خواهد شد و از همین رو باید دید در مجلس بعدی چه وضعیتی پیش خواهد آمد.

این کارشناس همچنین درباره نقش روسیه در انتخابات پارلمانی اسرائیل و موضع مسکو در این زمینه گفت: پوتین روابط نزدیکی با نتانیاهو دارد و در روزهای اخیر دیدیم که پوتین در تماس تلفنی تولد نتانیاهو را به وی تبریک گفت؛ کاری که چندان مرسوم نیست و نشان دهنده روابط مستحکم و قوی بین این دو مقام است. در نتیجه خواسته پوتین نیز این است که نتانیاهو در انتخابات برنده باشد. در آستانه انتخابات قبلی اسرائیل حتی شاهد بودیم پوتین امتیازی را به نتانیاهو داد و کمک کرد دو جسد سربازی که در سوریه بودند به اسرائیل بازگردند،  از همین رو نتانیاهو برای تحویل این اجساد به مسکو رفت که امتیازی خوب و حرکت تبلیغاتی موثری برای او به شمار رفت. در این دوره به نظر نمی رسد روسیه درصدد انجام چنین کارهایی باشد ولی ما شاهد بودیم که نتانیاهو برای دیدار با پوتین به مسکو سفر کرد. دلیل آن هم شاید این موضوع باشد که روسیه می داند در این دوره نتانیاهو شانس چندانی ندارد و رقبای او قویتر شده اند. از طرفی نباید فراموش کرد که اعضای حزب "اسرائیل خانه ما" روسی تبار هستند و اعضای این حزب با روسیه روابط خاصی دارند.

مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1313987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =