آمارهای نیروی انسانی شاغل در زندانهای کشور نشان می دهد کمبود شدید زندانبانها، یکی از اصلی ترین مشکلات ندامتگاه ها و بازداشتگاه ها شمرده می شود.

امیدسلیمی بنی: هر چند گفته می شود درسالهای گذشته، سیاستهای حبس زدایی قوه قضاییه، باعث کاهش آمار زندانیان شده بود، ولی در روزهای اخیر، درخواستهای مکرر رئیس سازمان زندانها که معاون رئیس قوه قضائیه نیز شمرده می شود، حکایت از افزایش زندانیان کشور دارد.

در همین رابطه، اسماعیلی، رئیس سازمان زندانهای کشور با اشاره به کمبود 25 هزار نفر کادر زندانبان، از مسئولان خواسته بود ردیف و بودجه مناسب برای استخدام این نیرو را مهیا کنند. آمارهای نیروی انسانی شاغل در زندانهای کشور نشان می دهد کمبود شدید زندانبانها، یکی از اصلی ترین مشکلات ندامتگاه ها و بازداشتگاه ها شمرده می شود. به گفته اسماعیلی در دنیا به طور متوسط به ازای هر سه زندانی یک زندانبان وجود دارد که این میزان در کشور ما به ازای هر 13 یا 14 زندانی یک زندانبان است.

قوانین جدید، زندانیان بیشتر

کارشناسان و مسئولان مختلف بارها گفته اند بیش از نیمی از زندانیان کشور را محکومان مربوط با جرایم مواد مخدر تشکیل می دهد. از سوی دیگر، تصویب قوانین مربوط به مواد مخدر صنعتی و روانگردان در مجمع تشخیص مصلحت نظام که دایره افراد مجرم در این جرایم را وسیع تر می کند، شلوغی بیش از پیش زندانهای کشور را باعث خواهد شد. زیرا به گفته دادستان کل کشور، بسیاری از مواد مخدر صنعتی و روانگردان جدید که قبلا در زمره مواد مخدر غیر قانونی شمرده نمی شد با این قانون، "مواد جرم زا" محسوب می شود و معتادان نیز بار دیگر از "بیماران" به "مجرمان" تغییر ماهیت خواهند داد. پس اگر چنانچه زندانهای کشور که به گفته اسماعیلی، دچار تراکم بیش از ظرفیت و "کف خوابی" زندانیان شده، بیش از پیش شلوغ و غیر قابل تحمل شود.

شاید به همین خاطر است که در کلانشهری مانند تهران، سازمان زندانها، دست به دامان شورای شهر شده تا سرانه شهروندی زندانیان را از شورا، مطالبه کند. این محتوای نامه ای بود که رئیس سازمان زندانها به رئیس شورای شهر داده بود تا برای زندان 6 هزار نفری "اوین" که در این نامه به "شهرک" تعبیر شده بود، بودجه عمرانی بگیرد.

زندان سازی جدید با اردوگاه های ویژه

اکنون مطالبه سازمان زندانها برای نگهداری از افرادی که قوه قضائیه صلاح دانسته در بند باشند، بیش از نیروی جدید و سرانه شهری شده، چون رئیس سازمان زندانها چندی پیش از وزارت مسکن و شهرسازی خواسته بود زندانهای جدیدی را برای حبس افراد بسازند.

وی که پیشتر گفته بود زندانهای کشور، فرسوده و شلوغ هستند، از ساخت زندانهای متعدد در سراسر ایران خبر داده بود و گفته بود زندانهای درون شهرها، به بیرون از شهرها منتقل خواهد شد. به گفته این مقام قضایی، زندانهایی با ظرفیت بالا در بیابانها ساخته می شوند تا مشکلات نگهداری محکومین در بازداشتگاه های درون شهری به حداقل برسد.

بنا به اظهارات رییس سازمان زندانها، یک زندان بزرگ برای پایتخت در آینده نزدیک ساخته خواهد شد که ظرفیت پذیرش 10 هزار نفر از مجرمان مواد مخدر تهران را خواهد داشت و اردوگاه ویژه ای خواهد بود که جاده قدیم "قم - تهران" احداث می شود. اسماعیلی همچنین احتمال داده بود یک یا دو فاز این زندان تا پایان سال 89 یا سال آینده ساخته شود ولی بهره برداری کامل از آن به زمان بیشتری نیاز دارد.

این چنین که به نظر می رسد تعداد زندانیان فزاینده در کشور، هزینه های نگهداری از آنان را به شدت بالا برده و ساخت اردوگاه های جدید، اختصاص نیروی انسانی در حد 25 هزار نفر و بهسازی مجدد ندامتگاه ها، همچنان در برنامه های توسعه ای سازمان زندانها برای انجام وظایف قانونی، وجود دارد.

اظهارات افراد و مسئولان درباره مشکلات زندانهای کشور

نام

عنوان/سمت

خلاصه اظهارات

غلامحسین اسماعیلی

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور

 

احداث ۴۷ بازداشتگاه تا سه سال دیگر در کشور در برنامه قرار دارد. عملیات احداث برخی از این بازداشتگاه ها هم اکنون در حال انجام است.بودجه این سازمان در سال ۹۰ و همچنین سال های دیگر، باید قدری افزایش یابد تا بتوان عملیات ساخت بازداشتگاه ها را طبق زمان بندی پیش برد.خواست سازمان زندان ها این است که در سه سال آینده این ۴۷ بازداشتگاه به بهره برداری می رسد.خدمات زندانبانی در جمهوری اسلامی ایران چندین برابر سایر کشورهاست اما نیروی انسانی در زندان‌های کشور به مراتب کمتر است. بازدید از زندان‌ها باید هدفمند شود و با حضور قضات و مسئولان محلی و کشوری در زندان‌ها، زمینه‌ای برای حل مشکلات مددجویان فراهم شود. زندان‌ها نباید فقط به مکانی برای نگهداری زندانیان تبدیل شوند. 28اردوگاه برای نگهداری زندانیان در سطح کشور در دست احداث است . از این میان اردوگاه اصفهان به همراه سه اردوگاه دیگر در اولویت اول قرار دارد. در صورت جذب اعتبارات مورد نیاز، فضای مناسب ایجاد و مشکل تراکم زندانها رفع خواهد شد.

غلامحسین اسماعیلی

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور

 

نبود فضای کافی در زندان ها ، فرسوده بودن بسیاری از زندان ها و واقع شدن اکثر زندان ها در داخل شهرها از جمله مشکلات این سازمان است. سرانه مجموعه فضای مسقف زندان ها شامل محل اقامت زندانیان، فضاهای عمومی، فضاهای بهداشتی، فضاهای مربوط به اشتغال و حرفه آموزی، آموزشی و اداری به نسبت زندانی کمتر از هشت متر است. کمبود اعتبارات برای زندان ها از دیگر مشکلات فعلی این سازمان است که البته در سال های اخیر این اعتبارات رشد جهشی داشته و رییس جمهوری دستورات بسیار خوبی در این زمینه صادر کرده است. فضاهای زندان کنونی با تعداد زندانیان کشور سازگاری ندارد. با ورود مواد مخدر صنعتی و روانگردان شاهد افزایش زندانیان در این حوزه هستیم که برای اصلاح آنها نیازمند فضاهای بیشتری هستیم. شهر تهران حداقل به پنج بازداشتگاه دیگر نیاز دارد.

القاصی مهر

سرپرست دادگستری لرستان

یکی از مشکلات ویژه امروز زندان‌های لرستان، تراکم بالای جمعیت کیفری است که توانسته موانع جدی را در برابر برنامه‌های اصلاحی و تربیتی زندان‌ها ایجاد کند.علاوه بر حمایت‌های سخت‌افزاری، حمایت‌های نرم‌افزاری نیز می‌تواند زندان‌ها را در اجرای برنامه‌های خود بیشتر یاری کند و این حمایت‌ها  علاوه بر دستگاه قضایی، از سوی دستگاه‌های اجرایی نیز باید صورت گیرد.

غفاریان طوسی

 

مدیرکل زندان‌های استان گیلان

 

تعیین تکلیف قضایی و رسیدگی به وضعیت زندانیان دارای غیبت از مرخصی و محکومین قرار باز از جدی‌ترین دغدغه‌های رییس سازمان زندان‌هاست. اعمال نظر زندانی را در اداره امور زندان یک آسیب شمرده می وشد. تعیین جایگاه مقررات در زندان‌ها باید با دقت و نظارت مداوم، تبدیل به فرهنگ شده و نظم، انضباط و پاکیزگی به عنوان نماد در کنار هویت معنوی و محتوانگر زندان‌های ما تجسم یابد.

ابوالقاسم علوی

مدیرکل زندان‌های خوزستان

 

برای داشتن زندان‌های استاندارد لازم است عملیات ساخت زندان‌های جدید و خروج زندان‌ها از شهرها با سرعت بیشتری انجام شود و با حرکت لاک‌پشتی تا 10 سال دیگر هم موفق به این کار نخواهیم شد. برای انتقال زندان‌های اهواز به خارج از شهر حدود پنج سال پیش طرح ایجاد مجتمع زندان‌های اهواز مطرح و به تصویب رسید و با پی‌گیری‌های دولت زمینی به مساحت 100 هکتار در شمال شهر اهواز تامین شد. اکنون در زمینه زمین مورد نیاز برای ساخت زندان جدید مشکلی وجود ندارد و این زمین در اختیار سازمان مسکن و شهرسازی به عنوان متولی ساخت زندان جدید قرار گرفته است.با توجه به این که در یک سال و نیم گذشته با افزایش تعداد زندانیان در اهواز مواجه بوده‌ایم اکنون شرایط بحرانی است و ساخت زندان جدید و انتقال زندان‌ها به خارج از شهر ضرورت دارد. نبود زمین مهمترین مشکل برای ساخت زندان در بسیاری از شهرهای کشور است و این در حالی است که در اهواز زمین مناسب تامین شده و لازم است عملیات اجرایی هر چه سریع‌تر آغاز شود.

 

42/133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 131405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۱
    2 0
    اي كاش خبر ساختن مدرسه و ورزشگاه مي داديد